کد خبر: 630516
تاریخ انتشار :

جشن «مهرگان» ثبت جهانی می‌شود

پرونده جشن مهرگان، دومین جشن بزرگ ایرانیان باستان برای ثبت جهانی آماده می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 علیرضا حسن‌زاده ـ رییس پژوهشکده مردم‌شناسی و مجری این طرح ـ در این‌باره بیان کرد: مهرگان پس از نوروز بزرگ‌ترین جشن ایرانیان باستان است که با اعتدال پاییزی، زمان برابری شب و روز پیوند داشته و در دوره‌هایی از باستان که آغاز پاییز، آغاز سال نو بوده، برگزار می‌شده است.

حسن‌زاده با بیان این‌که جشن مهرگان به عنوان آیین مشترک ایران و تاجیکستان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار خواهد گرفت، افزود: این آیین هم‌اکنون در جوامع روستایی زرتشتیان ایران و مردم تاجیکستان اجرا می‌شود.

او مهرگان را آیین شکرگزاری نسبت به نعمت‌های خداوند دانست و بیان کرد: مهرگان گفتمانی است که انسان را به ایجاد رابطه صلح‌آمیز با طبیعت و قدردانی از نعمت‌های الهی که همان ثروت طبیعی است دعوت می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: بررسی این آیین در ایران و تاجیکستان در واقع ریشه‌های فرهنگی و تمدنی دو کشور را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که این دو سرزمین ریشه‌های دوستی جدانشدنی دارند.

حسن‌زاده همچنین گفت: در شرایطی که جهان آکنده از آسیب‌های زیست‌محیطی است این جشن انسان را به توسعه پایدار و حفاظت از طبیعت برای آیندگان فرامی‌خواند.

به گفته  رییس پژوهشکده مردم شناسی، در جلسه آینده شورای ثبت میراث ناملموس که به احتمال زیاد پاییز برگزار می‌شود این پرونده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  

پرونده جشن مهرگان به پیشنهاد دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث ‌معنوی و طبیعی در پژوهشکده مردم‌شناسی برای ثبت جهانی آماده می‌شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها