کد خبر: 632629
تاریخ انتشار :

روستاییان بیشتر موافق بازگشایی حضوری مدارس‌ هستند

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در مصاحبه تلفنی از شهروندان سوال کرد: با توجه به شرایط فعلی کرونا با بازگشایی مدارس در اول مهر به صورت حضوری موافقید یا مخالف؟» که ۴۴.۳ درصد پاسخ دهندگان ساکن روستاها پاسخ موافق داده اند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در دو مصاحبه تلفنی در قالب دو نظرسنجی از شهروندان سوال کرد «با توجه به شرایط فعلی کرونا با بازگشایی مدارس در اول مهرماه به صورت حضوری موافقید یا مخالف؟» و در ادامه نیز از شهروندانی که مخالف بازگشایی مدارس به صورت حضوری از اول مهرماه بودند، پرسید «در چه صورت موافق بازگشایی مدارس به صورت حضوری هستید؟» این دو مصاحبه تلفنی از ۲۱ تا ۲۵ شهریورماه از شهروندان بالای ۱۸ سال انجام شد.

میزان موافقت با بازگشایی مدارس در اول مهر ماه به صورت حضوری، در مراکز استان‌ها ۲۶.۵ درصد، در شهرهای کوچکتر ۳۰.۴ درصد و در روستاها ۴۴.۳ درصد بوده است.

در نظرسنجی اول ۶۲.۵ درصد از افراد کل نمونه با بازگشایی مدارس در اول مهرماه به «صورت حضوری» مخالف هستند، در مقابل ۳۲.۵ درصد با بازگشایی مدارس به صورت حضوری در مهرماه موافقند و ۴.۹ درصد هم به این سوال پاسخ ندادند.

یافته‌ها بر حسب کسانی که در خانواده دانش‌آموز دارند، مقداری متفاوت است، ۶۲.۹ درصد از افرادی که در خانواده خود دانش‌آموز دارند، مخالف بازگشایی مدارس به صورت حضوری از اول مهرماه هستند و در مقابل ۳۵ درصد با بازگشایی مدارس در شرایط فعلی موافقند.

۴۰.۳ درصد موافق بازگشایی مدارس پس از ریشه‌کنی کرونا

در نظرسنجی دوم از شهروندانی که مخالف بازگشایی مدارس به صورت حضوری از اول مهرماه بودند، سوال شد: «در چه صورت موافق بازگشایی مدارس به صورت حضوری هستید؟» و یافته‌ها نشان می‌دهد،۴۰.۳ درصد از کسانی که مخالف بازگشایی مدارس به صورت حضوری از اول مهرماه هستند، بیان کردند تا هنگام ریشه‌کن‌ شدن کرونا مدارس به صورت حضوری بازگشایی نشود.

۵۵ درصد از کسانی که مخالف بازگشایی مدارس به صورت حضوری از اول مهرماه هستند، بیان کردند در صورت واکسیناسیون همه معلمان و دانش‌آموزان موافق بازگشایی مدارس به صورت حضوری هستند، ۷ دهم درصد گفتند در صورتی که همه دانش‌آموزان واکسینه شوند و  ۴ دهم درصد بیان کردند در صورتی که همه معلمان واکسن بزنند. ۳.۵ درصد هم به این سوال پاسخ ندادند.

نظرسنجی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در روزهای ۲۱ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ در سطح ملی اجرا شده است. اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظرگرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال کل کشور (مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه یک هزار و ۵۸۱ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شده است.

بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش این نهاد برنامه‌ریزی کرده است که پایش و مراقبت از سلامت دانش آموزان در مدرسه و همکاری با ناظران بهداشتی صورت گیرد. بازگشایی تدریجی مدارس با ارزیابی های بهداشتی و حداکثر آمادگی با اولویت مدارس (روستایی و عشایری ،کارگاهی و مهارتی) انجام شود.

تعداد افراد در کلاس‌ها با احتساب ۱.۵ متر فاصله و ۲.۲۵ متر مساحت برای هر نفر در نظر گرفته شود. در بخش‌های عمومی  نیز در مواجهه چهره به چهره فاصله ۱.۵ متر رعایت شود. فعالیت‌های ورزشی فرهنگی، به صورت انفرادی و با گروه های حداکثر ۱۵ نفره، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در محیط های باز بلامانع است.

براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش قرار است جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها به صوت همزمان در روز ۳۱ شهریورماه برگزار شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش در مدارس با جمعیت کم دانش آموزان حضوری و آموزش در مدارس با جمعیت بیشتر ترکیبی (مجازی - حضوری) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، علیرضا کاظمی روز شنبه در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در جمع خبرنگاران افزود: مدارس در سال تحصیلی جدید با تعداد جمعیت بالا با حداقل حضور دانش آموزان فعالیت می کنند.

وی یادآور شد: تمام برنامه ریزی لازم برای آغاز سال تحصیلی جدید انجام شده است تا زمینه بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی فراهم شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش روز گذشته اظهارداشت: الگوی بازگشایی مدارس ابلاغ شده و در سه مسیر دنبال می‌شود، برای مهر ماه مدرسه تلویزیونی، شبکه شاد در دستور کار است که برنامه ریزی های خوبی برای فعالیت آنها انجام شده است.

به گفته علیرضا کاظمی تاکنون ٩۶ درصد ثبت نام در دوره ابتدایی و بیش از ٩۴ درصد در سایر پایه ها انجام شده، کتاب‌های درسی هم به همین نسبت توزیع شده است.

کاظمی با بیان اینکه واکسیناسیون معلمان تا پایان شهریور به اتمام می رسد، گفت: وزارت بهداشت تا چند روز آینده خبرهای خوبی برای واکسیناسیون دانش آموزان اعلام می کند.

قرار است روز شنبه سوم مهرماه با حضور رییس جمهوری زنگ ماه مهر برای مدارس سراسر کشور نواخته شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها