کد خبر: 632630
تاریخ انتشار :

محدودیت در صدور قرارهای بازداشت موقت اعمال شود

رییس کل دادگستری استان البرز خواستار محدودیت در صدور قرارهای بازداشت موقت با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضائیه شد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسین فاضلی هریکندی در نشست شورای مدیران دادگستری البرز ضمن تاکید بر لزوم پیگیری پرونده های مهم از سوی معاونت پیگیری پرونده های خاص و دبیرخانه قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان، به لزوم نظارت بر قرارهای منتهی به بازداشت اشاره نمود و گفت: باید از صدور قرارهای بازداشت در مواردی که ضرورتی ندارد اجتناب شود.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به تاکید ریاست قوه قضائیه در مواردی که متهم در اختیار ضابطان دادگستری است باید این مدت بیش از حد نیاز نباشد و ضمن رعایت حقوق متهم، اختیارات در حد ضرورت و جهت انجام تحقیقات به ضابط دادگستری داده شود.

وی تکریم ارباب رجوع را یکی از محورهای مورد پیگیری در دستگاه قضایی استان دانست و متذکر شد: با توجه به کمبود منابع انسانی فشار زیاد کاری بر روی همکاران وجود دارد ولی این فشار نباید مانعی در تکریم مراجعان شود که به امید تحقق عدالت و به عنوان پناهگاه خود به دادگستری مراجعه می کنند.

فاضلی هریکندی در ادامه به سفر ریاست قوه قضاییه به استان و بازدید از آغاز فعالیت مجدد بیمارستان امام خمینی(ره) کرج اشاره و افزود:  حضور شخص رئیس قوه قضائیه در جلسه بررسی و آسیب شناسی تشکیل پرونده های کثیرالشاکی در استان، موید توجه به عوامل تشکیل این قبیل پرونده ها در کشور و لزوم ارتقای اطلاعات حقوقی مردم جهت عدم اعتماد به این قبیل کلاهبرداران است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود کادر اداری و قضایی در استان اشاره و گفت:  کمبود کادر قضایی و اداری یکی از چالش های دادگستری استان است  که با وجود اینکه در سال گذشته جذب قابل توجه قضات در استان داشتیم ولی همچنان از نظر شاخص تناسب قاضی و کارمند از میانگین کشوری پایین تر هستیم.

رییس کل دادگستری البرز  عمده محوریت شاخص های ارزیابی عملکردی توسط معاونت راهبردی قوه قضائیه را رسیدگی به پرونده ها بیان و تاکید کرد: باید تلاش کنیم با ارزیابی دقیق نقاط قوت و ضعف دادگستری استان و برنامه ریزی مناسب و اجرای برنامه های تدوین شده جایگاه استان را ارتقا دهیم.

فاضلی هریکندی با تاکید بر نقش برنامه ریزی در ارتقای جایگاه استان تصریح کرد: تلاش همکاران قضایی و اداری و حاکم بودن روحیه جهادی منجر به این شد که در یک دوره دوساله و با اجرای برنامه های تدوین شده، جایگاه دادگستری کل استان البرز در میان دادگستری استان ها از رتبه ۲۹کشور به رتبه14 ارتقاء یابد.

وی افزود: یکی از محورهای مورد تایید رئیس قوه قضائیه تسریع در رسیدگی به پرونده هایی است که مخل امنیت و آسایش مردم است که قضات باید در رسیدگی به این نوع پرونده ها، از حداکثر ظرفیت های قانونی استفاده کنند.

ایجاد واحد تشکیل پرونده شخصیت در دادسرای کرج

در ادامه این نشست دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز با اشاره به برنامه دادستانی برای افزایش بازدید از ندامتگاه ها گفت: دستور ویژه به زندان های استان داده شده تا برنامه مدون را برای ملاقات زندانیان با قضات تهیه کنند.

حسن مددی با اشاره به ایجاد واحد تشکیل پرونده شخصیت، بیان داشت: دادستانی این آمادگی را دارد با توجه به استقرار مددکار و روانشناس در این واحد به کلیه حوزه های قضایی که در این زمینه نیازمند تشکیل پرونده هستند کمک کرده و ظرفیت های خود را در اختیار آنها  قرار دهد.

وی گفت: در ماه گذشته چندین مورد پرونده قضایی مهم در کرج تشکیل شد که مهمترین آن ها بازداشت زورگیران خشن اتوبان تهران- قزوین بود که در کمترین زمان با تکمیل تحقیقات با اتهام محاربه به دادگاه انقلاب ارجاع شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها