کد خبر: 642081
تاریخ انتشار :

ترفند‌های جلوگیری از انتقال کرونا در آپارتمان‌ها

ساکنین آپارتمان‌های مسکونی به علت حجم بسیار رفت و آمد در محتمع در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. مشخص کردن دستورالعمل جلوگیری از انتقال بیشتر کرونا مختص ساکنین یک آپارتمان و موظف نمودن آن‌ها به رعایت این ملاحظات نقش با اهمیتی در سلامت اشخاص دارد.

ترفند‌های جلوگیری از انتقال کرونا در آپارتمان‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 در اطلاعات موجود میزان احتمال ابتلای همسایگان در یک آپارتمان یا ساختمان به شکل عدد یا درصد گزارش نشده است اما همچون هر محیط عمومی دیگری، در شرایط تماس نزدیک با یک فرد بیمار و عدم حفظ فاصله اجتماعی، موجب افزایش احتمال ابتلا می‌شود. زندگی در یک اپارتمان و در منزل‌های مجزا علتی برای ابتلا نیست، لذا چنانچه در یک آپارتمان با همسایگان تماس نزدیکی وجود نداشته باشد، جای نگرانی نیست.

احتمال انتقال ویروس کرونا با استفاده از هوا به خصوص در فضاهای بسته وجود دارد. پیشنهاد می‌گردد هرگاه که شخصی از منزل خود به قصد محوطه مشترک آپارتمان خارج می‌شود، می‎بایست از ماسک صورت به طور کامل متناسب با صورت خود استفاده نماید. به منظور پیشگیری از دست زدن به نرده‌های اطراف راه پله و درب اصلی آپارتمان، مطلوب است دستکش‌های یکبار مصرف مورد استفاده قرار بگیرند. رعایت فاصله اجتماعی می‌بایست به شدت مد نظر قرار بگیرد و می‌بایست اطمینان حاصل نمود که بیش از دو نفر (از دو خانواده‌‌ی مجزا) همزمان در محیط آسانسور حضور پیدا نکنند. اگر ممکن است از آسانسور صرف نظر نمائید و هرگاه که امکان آن وجود دارد از راه پله استفاده گردد. نسبت به تجمع بیش از 10 نفر در محیط‌های مشترک آپارتمان‌های مسکونی ممانعت ورزیده و در هر نوع جمعی، فاصله حداقل 2 متری میان اشخاص لحاظ شود.

چگونه فضای ساختمان را در برابر شیوع بیشتر ایزوله کنیم؟

ویروس کرونا می‌تواند برای مدت زمان‌های گوناگونی بر روی سطوح باقی بماند. به همین علت ویروس‌ها قادرند از مسیر مشاعات آپارتمان‌ها به شخص سالم انتقال یابند. از مناسب‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا پیگیری اقدامات پیشگیرانه است. عمده‌ای از این اقدامات پیشگیرانه به طور شخصی و عمده‌ای نیز به داخل منزل و میان اعضای خانواده مربوط است. این مسئله برای خانواده‌هایی که در آپارتمان‌های مسکونی در حال زندگی هستند، اندکی متفاوت است. از جمله این اقدامات عبارتند از:

  1. یک مرتبه در روز مشاعات آپارتمان ضد عفونی شوند؛ از قبیل راه پله و نرده‌های آن، کلید‌های برق، درب‌‌های ورودی و خروجی و آسانسور.
  2. ضد عفونی نمودن کف مشاعات چندان ضروری نیست، چرا که اغلب ویروس‌ها به دنبال لمس دست به بدن انتقال می‌یابند.
  3. برای ضدعفونی کردن مشاعات اپارتمان می‌توان از انواع سفید کننده‌ها مثل وایتکس یا الکل‌های پزشکی با غلطت ۷۰ درصد به بالا را به کار گرفت.
  4. موظف نمودن ساکنان مجتمع و رعایت بهداشت عمومی برای حفظ سلامت محیط ساختمان.
  5. استفاده از دستمال کاغذی در داخل و خارج از آسانسور جهت به کارگیری در زمان سوار شدن و پیاده شدن.
  6. در دسترس بودن ژل ضدعفونی کننده در داخل آسانسور.
  7. قرار دادن دستمال کاغذی، ژل ضدعفونی کننده و سطل زباله درب دار در ورودی آپارتمان.
  8. در اختیار گذاشتن اسپری ضد عفونی کننده سطوح همچون وایتکس و مایعات الکل دار در هر طبقه جهت ضد عفونی نمودن مشاعات هر طبقه از جانب ساکنین واحدهایی که در آن طبقه حضور دارند.

۱۳ راهکار ساده برای حفظ سلامتی ساکنین ساختمان‌های مسکونی یا اداری

  1. به کارگیری هواکش و اطمینان از باز بودن درب‌ها و پنجره‌های سالن‌ها
  2. تهویه مطلوب محیط‌های اقامت و سرویس‌های بهداشتی
  3. سرویس‌های بهداشتی را به طور جداگانه گند زدایی نمائید
  4. پیش از کشیدن سیفون سرویس فرنگی، درب آن را ببندید تا میکروب‌ها در هوا پخش نشوند
  5. سطوح دارای تماس مشترک از جمله دیوار و کف، درب‌ها، دستگیره درب‌ها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده و پله‌ها، تخت، کمد، کابینت، گوشی تلفن، دستگاه‌های کارتخوان و اِی تی اِم‌ها، کف پوش‌ها، کلید و پریزها، وسایل عمومی و ... با استفاده از دستمال کاملاً تمیز و خشک شده و سپس گند زدایی شود.
  6. نصب ظروف دارای مواد ضد عفونی‌ کننده دست‌ها همراه با پایه نگهدارنده به تعداد مطلوب در هر کدام از طبقات و راهروها.
  7. تعبیه سیستم لوله‌کشی صابون مایع و دستمال کاغذی در سرویس‌های بهداشتی
  8. دفع پسماندها به صورت بهداشتی در سطل‌های درب دار پدالی و تمامی افراد مسئول در ارتباط با جمع‌آوری و دفع پسماند در انتهای هر شیفت می‌بایست کلیه نکات بهداشتی به طور مثال جمع آوری پسماند در کیسه‌های پالستیکی محکم را در دستور کار خود قرار دهند.
  9. در مکان‌های تجمع مانند نمازخانه می‌بایست در فواصل اقامه هر وعده نماز گند زدایی در نظر گرفته شود.
  10. هوای آسانسور بایستی تهویه مطلوبی داشته باشد و مرتبا گندزدایی شود.
  11. برای نمازخانه‌ها به کار بردن مهر و سجاده شخصی به طور کامل الزامی است.
  12. تعبیه تابلوهای آموزشی شیوه پیشگیری از انتقال بیماری‌های تنفسی
  13. ارائه راهنمای شستشوی دست‌ها در محیط‌های سرو مواد غذایی و سرویس‌های بهداشتی

آسانسور یکی از مکان‌های پرریسک انتقال کرونا در ساختمان‌ها

رعایت نمودن نکات بهداشتی، از جمله استفاده از ماسک، ضدعفونی نمودن آسانسور، تکیه ندادن به دیواره‌های کابین و شیوه ایستادن در برابر درب آسانسور، اجتناب از تماس دست با چشم، دهان و بینی، به کارگیری وسایلی نظیر دستمال کاغذی یا خلال دندان جهت لمس دکمه‌ها و دستگیره‌های درب و شستی‌های آسانسور موجب کاهش احتمال انتقال ویروس کرونا در آپارتمان می‌شود. اما به چه میزان می‌توان از این اقدامات اطمینان حاصل نمود؟

1501

راه حل این مشکلات و آسوده نمودن زندگی در شرایط کرونا دغدغه استودیو تکنولوژی فیدار بوده است. به این منظور در راستای مسئولیت اجتماعی که احساس شد، به تولید شستی بدون لمس یا تاچ لس آسانسور اقدام ورزید که تنها دارای یک حفره با فضای مناسب برای ورود انگشت به درون آن است. به همین جهت بدون آنکه انگشت با سطوح غیرمطمئن آسانسورها کوچکترین تماسی داشته باشد، سنسور نصب شده در دیواره‌های داخلی حفره،‌ انگشت فرد را تشخیص داده و با استفاده از صدای کلیک و نور قرمز به فرد واکنش نشان می‌دهد.

1502

 از مزیت‌های این پنل بدون لمس آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در طبقات و داخل کابین اسانسور تمامی ساختمان‌ها قابل نصب است
  • در دستگاه نوبت دهی بانک‌ها قابل اجراست
  • به راحتی در کنار دکمه‌های آسانسور تعبیه شده و تداخلی ایجاد نخواهد کرد
  • از لحاظ اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه هستند (با یک مرتبه هزینه جهت نصب این پنل دیگر به هزینه‌های گزاف به منظور خرید مواد ضد عفونی کننده و یا هزینه جهت تهیه مجدد دستگاه‌ها که بر اثر استفاده از مواد ضد عفونی کننده مستهلک شده‌اند، نیازی نخواهد بود)
  • با نظر به اینکه دوران تداوم کرونا در زندگی بشر نا معین است اما از خطرات آن کاسته نمی‌شود،‌ پنل بدون لمس آسانسور پیوسته مورد نیاز و محافظ سلامت افراد است
  • در شرایط غیر از کرونا نیز سطوحی که در پی لمس دستان افراد مختلف آلوده شده‌اند، باعث انتقال دیگر بیماری‌ها نیز می‌گردد، بسیار الزامی و پرکاربرد است

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها