کد خبر: 234609
تاریخ انتشار :

زمان طلایی نجات بیمار سکته مغزی/ایجاد کلینیک های سکته مغزی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز دکتر مسعود نبوی روز دوشنبه در نشست خبری بیست و دومین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران که قرار است از ۲۲ تا ۲۵ اردیبهشت ماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار شود، گفت: یکی از چالش های پیش رو در موضوع سکته های مغزی در کشور، مسئله کلینیک های سکته مغزی و اورژانس سکته مغزی در بیمارستان های کشور است.
وی توضیح داد: قطعا، وجود این مراکز در بیمارستان ها، باعث خواهد شد تا امکان رسیدگی و درمان بیمار دچار سکته مغزی، به سرعت انجام شود. زیرا، زمان طلایی یکی از فاکتورهای اصلی در رسیدگی به بیمار دچار سکته مغزی است.
نبوی بر ضرورت گسترش و ایجاد کلینیک و اورژانس سکته های مغزی در بیمارستان ها تاکید کرد و افزود: یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در کنگره امسال، داروهایی است که برای بیماران سکته مغزی تجویز می شود.
دبیر بیست و دومین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکترو فیزیولوژی بالینی ایران با بیان اینکه سعی شده در کنگره امسال نوآوری ایجاد کنیم، ادامه داد: افزایش تعداد روزهای کارگاه‌های آموزشی، پرداخت به مباحث داغ نورولوژی، مباحث مورد اختلاف متخصصین، چالش های جدید سیکل مغزی در ایران، رقابت‌های میان دستیاران مغز و اعصاب و همچنین مسایل قانونی و اخلاقی از جمله این نوآوری‌ها است.
نبوی با اشاره به اینکه این همایش یک‌هزار نفر شرکت کننده خواهد داشت، افزود: ۱۶۴ مقاله دریافت کرده‌ایم که برای هر کدام از آنها پوستر طراحی شده است و در پایان به سه پوستر جوایز ارزنده اهدا می‌شود.
در ادامه این نشست خبری دکتر مجید غفارپور رئیس افتخاری کنگره درباره آغاز به کار مراکز اورژانسی سکته مغزی گفت: انجام این پروژه خدمت بزرگی است چراکه مراکز درمانی زیادی برای سکته‌های قلبی در تهران و شهرستان‌ها وجود دارند اما برای رسیدگی به سکته‌های مغزی جای خالی چنین مراکزی احساس می‌شد. اهمیت این مراکز به این دلیل است که مغز در هر ثانیه سلول از دست می‌دهد و سلول‌های مغزی ترمیم نمی‌شوند.
وی با اشاره به اینکه طبق آمار در دو دهه اخیر میزان مرگ و میر ناشی از سکته‌های مغزی در کشورهای پیشرفته به صورت چشمگیری کم شده است، گفت: اهمیت ویژه تاسیس مراکز اورژانسی سکته مغزی در ایران، سن سکته‌های مغزی است که ۱۰ سال از کشورهای پیشرفته دنیا پایین‌تر است.
رئیس مرکز تحقیقات مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه مصرف داروی TPA در کشور ما نیم درصد است ولی در کشورهای پیشرفته ۱۵ درصد است، گفت: در صورت استفاده به موقع از این دارو حدود یک سوم بیماران سکته مغزی درمان می‌شوند و در این موضوع ما به علت مسایل تحریم‌ها صدمه می‌بینیم. خوشبختانه امروز صنایع دارویی کشور قادر به پاسخگویی نیازهایمان هستند.
غفارپور با اشاره به اینکه این مراکز در ابتدا در شهرستان‌هایی که امکان حمل و نقل در آنها سخت‌تر است، شروع به کار خواهند کرد، افزود : نحوه اطلاع رسانی به جامعه، نحوه انتقال بیمار و میزان پذیرش بیمار از جمله مسایلی است که برای آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم .
همچنین دکتر حسین پاکدامن رئیس انجمن متخصصین مغز و اعصاب ایران، با عنوان این مطلب که راه اندازی کلینیک های سکته مغزی را از 10 سال پیش دنبال کرده ام، گفت: در جلسه ای که اخیرا با معاون درمان وزارت بهداشت داشتم، امیدوار شدم که این مراکز در بیمارستان های کشور راه اندازی خواهند شد.
وی افزود: زمان در سکته مغزی طلاست و هر ثانیه ای که می گذرد، مقادیر زیادی از سلول های مغز از دست می رود و خوب می دانیم که مغز تنها عضو بدن است که سلول هایش تامین نمی شود.
پاکدامن با اشاره به ضرورت استفاده از داروی حل کننده لخته داخل رگ برای جلوگیری از شدت سکته مغزی، گفت: میزان مصرف این دارو در کشورمان نیم درصد است، در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا، این میزان 15 درصد اعلام شده است.
به گفته وی، بررسی ها نشان داده است که اگر این دارو زیر 3 تا 4.5 ساعت بعد از سکته مغزی استفاده شود، یک سوم بیماران کاملا خوب شده اند.
منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها