کد خبر: 423288
تاریخ انتشار :

پوستتان داد مي زند که استرس داريد!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حتما مي‌دانيد که اگر هميشه چهره‌اي اخمو و نگران داشته باشيد، به مرور زمان جاي خطوط اخم و پريشاني روي چهره‌تان حک مي‌شود...
به گزارش نامه نیوز اما موضوع فقط اين نيست. استرس باعث مي‌شود پوست مشکلات ديگري نظير خشکي هم پيدا کند. اگر مي‌خواهيد در مورد همه اين مشکلات و راه رويارويي با آنها بدانيد، بهتر است اين مطلب را با حوصله مطالعه کنيد. البته قبل از هر چيز به ياد داشته باشيد که براي درمان ريشه‌اي اين مشكلات بهتر است به دنبال راهي براي کاهش استرس خود يا رويارويي با آن باشيد.
1 خشکي پوست
دکتر پيتر الياس، استاد بيماري‌هاي پوست در دانشگاه کاليفرنياي سانفرانسيسکو مي‌گويد: «استرس مزمن باعث افزايش هورمون کورتيزول در بدن مي‌شود و اين هورمون قابليت پوست را براي نگه داشتن آب کاهش مي‌دهد.» وقتي پوست صورت رطوبت خود را از دست مي‌دهد، شفافيت و درخشندگي آن هم کاهش مي‌يابد.
چاره چيست؟ دکتر ديويد گلدبرگ، استاد بيماري‌هاي پوست در دانشکده پزشکي مونت?سيناي توصيه مي‌کند براي مبارزه با خشکي پوست، در بين محصولات مراقبت از پوست به دنبال آنهايي باشيد که کمتر حساسيت‌زا هستند و عطر کمتري دارند. اسيديته پايين‌تر اين محصولات از خشکي و التهاب بيشتر پوست جلوگيري مي‌کند. همچنين بهتر است براي شستشوي پوست صورت از آب ولرم استفاده کنيد نه آب داغ. زيرا آب داغ چربي‌هاي پوست را از بين مي‌برد. يکي از راه‌هاي ديگر حفظ رطوبت پوست صورت آن است که هنگامي که پوست هنوز کمي نمناک است، مقدار نسبتا زيادي کرم را روي آن پخش کنيد.
2 چروک‌هاي ريز
هورمون کورتيزول قندخون را افزايش مي‌دهد. بالارفتن قندخون باعث مي‌شود رشته‌هاي پروتئيني به نام کلاژن و الاستين که مسوول حالت ارتجاعي و انعطاف پوست هستند، آسيب ببينند. به اين ترتيب به مرور زمان پوست کم‌کم دچار چروک‌هاي ريز مي‌شود. از سوي ديگر استرس باعث مي‌شود تا به‌طور ناخودآگاه عضلات صورتتان را منقبض نگه داريد و انقباض طولاني‌مدت اين عضلات هم به ايجاد چين و چروک‌هاي بيشتر مي‌انجامد.
چاره چيست؟ بهترين راه مبارزه با چين و چروک‌هاي پوستي پيشگيري از تشکيل آنهاست. کاستن از استرس روزمره با روش‌هاي مختلف و تمرين آزاد کردن عضلات صورت و بدن با روش‌هايي مانند تمرکز و يوگا مي‌تواند به بازشدن اخم‌هاي شما کمک کند، اما اگر دچار چين و چروک‌هاي پوستي هم شده‌ايد، با استفاده از کرم‌هايي که حاوي رتينول و آنتي‌اکسيدان‌ها و بدون نسخه پزشک قابل تهيه هستند، مي‌توانيد کلاژن‌سازي پوستتان را تحريک کنيد و تا حدي به بهبود اوضاع اميدوار باشيد. راه سريع‌تر از بين بردن چين و چروک‌هاي پوستي، البته به صورت موقت، استفاده از بوتاکس براي فلج کردن عضلات يا پرکننده‌هاي مختلف براي پر کردن چين و چروک‌هاست که البته اين دو روش بايد حتما تحت نظر پزشک انجام شوند.
3 آکنه
بروز آکنه علل مختلفي دارد که يکي از آنها استرس است. پزشکان متخصص پوست بر اين باورند که استرس باعث افزايش التهاب مي‌شود که آن هم به نوبه خود هجوم ناگهاني آکنه‌ها را به دنبال دارد.
چاره چيست؟ در طول روز تاحدامكان به پوستتان دست نزنيد. براي پاکيزه نگه‌داشتن پوستتان از لوسيون‌هاي پاک‌کننده صورت که بدون نسخه به فروش مي‌رسند، استفاده کنيد. يکي از راه‌هاي موثر ديگر، شستشوي روزانه پوست صورت با صابون آنتي‌باکتريال است. دقت کنيد که نبايد اجازه دهيد پوستتان در اثر استفاده از اين صابون‌ها يا لوسيون‌ها بيش از حد خشک شود. براي مبارزه با خشکي پوست از کرم‌هاي مرطوب‌کننده ملايم کمک بگيريد. اگر در عرض چند هفته وضعيت پوستتان بهتر نشد، حتما با پزشک مشورت کنيد.
4 خستگي چشم‌ها
شايد هيچ‌کس به اندازه دکتر ايمي وچلر که هم روان‌پزشک است و هم متخصص پوست، ارتباط عميق ميان روان انسان و ظاهر را باور نداشته باشد. دکتر وچلر که کتابي با نام «ارتباط ذهن و زيبايي» نوشته است، مي‌گويد: «اضطراب باعث واکنش‌هايي مي‌شود که زنجيره‌وار اتفاق مي‌افتند. اضطراب باعث کم‌خوابي شبانه مي‌شود که آن هم به نوبه خود باعث پف کردن چشم‌ها خواهد شد.»
چاره چيست؟ براي التيام چشم‌هاي پف کرده و خسته، از حلقه‌هاي خيار استفاده کنيد. اين حلقه‌ها مانند بسته‌هاي کوچک يخ چشم‌ها را خنک مي‌كنند و با انقباض رگ‌هاي خوني و لنفي، حجم مايعاتي را که به دور چشم‌ها سرازير مي‌شوند، کاهش مي‌دهند. هنگام خواب سرتان را کمي از بدن بالاتر قرار دهيد تا مانع تجمع مايعات دور چشم‌ها شويد.
منبع : Salamat.ir

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها