کد خبر: 540419
تاریخ انتشار :

این قاتل خاموش با بدن ما چه می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سازمان بهداشت جهانی مصرف روزانه نمک را ۵ گرم در روز اعلام کرده است. در حقیقت وجود نمک برای ما ضروری است اما اگر در مصرف آن زیاده روی شود مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
نمک از ۴۰ درصد سدیم تشکیل شده است و از مضرات استفاده زیاد از آن می‌توان به افزایش فشار خون، بروز حمله قلبی و سکته مغزی، اختلالات کلیوی و پوکی استخوان اشاره کرد.
میانگین مصرف نمک در استان بوشهر بالاتر از استاندارد تعریف شده است
عبدالمحمد خواجه‌ئیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این باره می‌گوید: استاندارد مصرف روزانه نمک ۵ گرم محسوب می‌شود اما میانگین مصرف نمک در استان بوشهر ۸ گرم است و ۲۴ درصد مردم استان بوشهر مبتلا به فشارخون بالا هستند. همچنین میزان چربی خون در استان بوشهر ۲۹ درصد و در کشور در رتبه ۱۵ قرار دارد.
وی افزود: سامانه خود اظهاری برای ثبت میزان فشار خون توسط افراد طراحی شده است، همچنین مردم می‌توانند جهت سنجش فشار خون خود به مراکز و پایگاه‌های سنجش فشار خون مراجعه کنند.
سکته‌های قلبی عروقی، عامل اول مرگ در استان بوشهر!
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه هدف از اجرای طرح ملی بسیج فشار خون شناسایی افراد دارای فشار خون بالا در جمعیت هدف و آگاهی دادن به این افراد برای درمان و بالا بردن فرهنگ عمومی جامعه نسبت به کنترل فشارخون است، اظهار کرد: ۴۳ درصد مرگ‌ها در بوشهر بر اثر بیماری قلبی عروقی بوده و در ده سال گذشته مرگ در اثر بیماری قلبی عروقی ۱۲ درصد رشد داشته است که جای تأمل دارد.
خواجه‌ئیان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۰ هزار نفر در سال از بیماری فشارخون فوت می‌کنند این در حالی است که تنها سال ۹۷ در ایران هفت هزار نفر جان خود را به دلیل ابتلاء به فشار خون بالا از دست داده‌اند.
ارتباط مستقیم چاقی با فشار خون
وی با بیان اینکه شیوع چاقی ارتباط مستقیم با بیماری‌های غیر واگیر از جمله فشار خون دارد، گفت: میانگین استانی شیوع چاقی ۵۵ درصد است که شهرستان گناوه با ۶۸ درصد رتبه نخست شیوع چاقی را در بین شهرستان‌های استان بوشهر دارد.
مصرف نمک باید به حداقل رسانده شود
سعید نجف پور بوشهری متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان دلایل افزایش مصرف نمک در جامعه، گفت: امروزه در مصرف غذاها تمایلات بیشتر به سوی شوری و غذاهای نمک دار است و استفاده از فرآورده‌های دارای نمک بالا در میان کودکان و نوجوانان شایع شد، از سویی دیگر عدم فعالیت‌های فیزیکی موجب کاهش تعریق پوستی می‌شود و در نتیجه نمک کمتری از بدن افراد دفع خواهد شد.
وی با برشمردن راهکارهای کنترل فشار خون، ادامه داد: مصرف نمک باید به حداقل رسانده شود، البته غذاهای کم نمک جاذبه کمتری برای مصرف دارند اما می‌توان از جایگزین‌هایی چون لیموی تازه و یا مقدار کم ترشیجات استفاده کرد.
متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: نکته بعد افزایش میزان مصرف سبزیجات است، چون پتاسیم و منیزیم اثر مهارکنندگی بر روی سدیم داشته و می‌تواند فشار خون را کاهش دهند.
نجف‌پور خاطرنشان کرد: از طریق پوستی نیز مقدار زیادی نمک از بدن دفع می‌شود بنابراین این خود می‌تواند عاملی برای کنترل فشار خون باشد.
وی تاکید کرد: حتی الامکان بایستی رژیم‌های سبزیجاتی برای کنترل فشار خون داشته باشیم و فراموش نکنیم که غذاهای پرپروتئین مثل گوشت ممکن است سبب افزایش فشار خون شوند.
متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: برای کنترل فشار خون رعایت چند نکاتی چون رژیم غذایی، و اصلاح شیوه زندگی یا Life style ضروری است، ضمن اینکه کودکان زمینه بیشتری برای ابتلاء به فشار خون دارند، بنابراین در دوره کودکی باید مصرف شوریجات و غذاهای نمک دار را کنترل کرد.
گفتنی است طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت مصادف با روز جهانی فشارخون آغاز شده و تا ۱۵ تیرماه ادامه خواهد داشت. از اهداف اجرای طرح ملی بسیج فشار خون مقابله و کنترل بیماری فشار خون بوده و افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کیلوی جامعه هدف اجرای این طرح می‌باشند تا با بررسی میزان فشار خون این اقشار از بروز عوارضی مانند سکته و سایر عوارض جلوگیری شود.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها