کد خبر: 603585
تاریخ انتشار :

راه های جلوگیری از خشکی پوست دست‌ها در اثر شست‌وشوی های مکرر

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

طبق توصیه­‌های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، باید به‌­منظور جلوگیری از شیوع میکروب‌ها دست کم 20 ثانیه دستان خود را ضدعفونی کنیم. می­‌توان برای زدودن میکروب از مواد الکلی برای ضدعفونی دست‌­ها استفاده کرد که دست کم حاوی الکل 60% باشد اما هیچ‌­چیز به‌­اندازه­‌ی آب و صابون در پاک کردن گرد و غبار یا مواد شیمیایی مضر موثر نیست. به­‌علاوه، مواد ضدعفونی­‌کننده تمام گونه­‌های میکروب را از بین نمی­‌برد. با این­که شستن مداوم دست­‌ها روشی مطمئن برای دور کردن بیماری است، به‌­گفته­‌ی متخصصین امراض پوست می­‌تواند منجر به خشکی پوست یا تشدید آن شود.

آب و صابون میکروب و گردو غبار را از سطح پوست پاک می‌­کند اما همچنین لایه­‌ی طبیعی و محافظت‌­کننده­‌ی چربی را از بین می‌­برد که باعث خشکی پوست می­‌شود. پوست دست در اثر شستشوی زیاد خشک و زمخت می­‌شود و ترک برمی­‌دارد. با تشکیل شکاف روی پوست، احتمال قرار گرفتن در معرض عفونت از طریق شکاف بالا می­‌رود و همچنین منجر به بروز بیماری‌­هایی مانند اگزما می‌­شود.

در این­جا نکاتی در رابطه با این­که چطور پس از شستشو از دستان خود مراقبت کنیم، آمده است.

کرم نرم کننده دست چطور دستان خود را تمیز و مرطوب نگه داریم؟ پس از شستشوی دست‌­ها دست کم به­‌مدت 20 ثانیه، به­‌جای این­که حوله را روی دست بمالیم، که به پوست آسیب می­رساند، می­‌توانیم حوله را آهسته روی دست بکشیم. بهتر است حوله را آرام روی دست بکشید و بگذارید کمی رطوبت روی پوست باقی بماند. بعد از مرطوب­‌کننده استفاده کنید تا رطوبت از بین نرود به­‌محض خشک شدن دست­‌ها، فورا از کرم دست استفاده کنید تا رطوبت روی پوست بماند. به­‌گفته­‌ی دکتر استیونسون، کرم دست باید عاری از مواد خارش‌­آور مانند رتینول یا سایر مواد ضدچروک، مواد حساسیت‌­زا یا معطر باشد. صابون دست هم باید ملایم و عاری از هرگونه عطر باشد. نباید از مواد شوینده‌­ی ظروف برای شستشوی دست‌­ها استفاده کنید. که از بین انواع مرطوب­‌کننده‌­ها، کرم دست از لوسیون بهتر است زیرا خاصیت بیشتری دارد. لوسیون که اصولا از آب تشکیل شده است، بیشتر باعث خشکی پوست می­‌شود زیرا آب تبخیر می­‌شود. کرم، که اصولا از روغن تشکیل شده، پس از شستشوی دست موثرتر عمل می‌کند. استفاده از کرم دست پس از شستشوی دست­‌ها روشی مطمئن و تمیز برای جلوگیری از خشک شدن پوست است و پیشنهاد می­‌دهد هر فرد مرطوب­‌کننده­‌ی مخصوص به­‌خود را داشته باشد زیرا قرار دادن آن در اختیار دیگران باعث شیوع میکروب می­‌شود.

دستکش و وازلین به شستشوی مداوم و ترک پوست کمک می­‌کند

دستگاه مرطوب­‌کننده، در کنار استفاده از کرم پس از شستشوی دست­‌ها، می­‌تواند هوا و در نتیجه پوستتان را مرطوب نگه دارد. افرادی که پوستشان به مواد شیمیایی حساس است باید هنگام استفاده از مواد شوینده، مانند وایتکس، از دستکش استفاده کنند. هر دو پزشک پیشنهاد می­‌کنند که پس از شستشوی دست­‌ها و علی‌­الخصوص قبل از خواب، از کرم یا وازلین استفاده کنیم. گفته است:« شب بهترین زمان برای استراحت دادن به پوست است. چند لایه کرم روی دست بمالید و درصورت امکان دستکش نخی بپوشید. اگر چند ساعت قبل از خواب یا تمام طول شب این مورد را تحمل کنید، پوست از تمام این مدت برای آب‌­رسانی استفاده می‌­کند.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها