کد خبر: 618122
تاریخ انتشار :

چیزهایی که درباره خواص اسفناج نمی دانید

مجله پزشکی دکتر سلام/اسفناج یکی از مواد غذایی مفید برای افزودن به رژیم غذایی محسوب می شود. این سبزی های برگ دار در تمام طول سال رشد می کند و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

چیزهایی که درباره خواص اسفناج نمی دانید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فواید اسفناج برای سلامتی

اگرچه اسفناج در گروه مهیج ترین غذاها قرار ندارد، اما فواید اسفناج برای سلامتی بسیار زیاد است:

فشار خون پایین

به گزارش وب ام دی، اسفناج سرشار از چندین ماده معدنی مورد نیاز بدن از جمله پتاسیم است. مصرف غذاهای حاوی پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می کند.

چشمان سالم

اسفناج منبع بسیار خوبی از لوتئین، آنتی اکسیدانی که برای محافظت در برابر بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن مانند تخریب ماکولا (تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا) و آب مروارید شناخته می شود، است. مطالعات نشان می دهد افرادی که از مکمل های لوتئین استفاده می کنند در معرض خطر کمتری برای تخریب ماکولا دلیل اصلی اختلال بینایی و نابینایی قرار دارند. آب مروارید نوعی بیماری چشمی است که در اثر اکسیداسیون عدسی چشم ایجاد می شود. مطالعات نشان می دهد لوتئین از آسیب ماوراءبنفش به لنزهای شما جلوگیری می کند. یک مطالعه دیگر نیز نشان می دهد زنانی که رژیم غذایی حاوی لوتئین بیشتر را دنبال می کنند 23 درصد کمتر از افرادی که رژیم کم لوتئین دارند دچار آب مروارید می شوند.

شناخت بهبود یافته

مطالعات نشان می دهد لوتئین به حفظ توانایی های شناختی کمک می کند. مطالعات روی افراد مسن نشان داده است افرادی که سطح لوتئین بالاتری دارند نسبت به افرادی که مقادیر کمی از این ماده مغذی را دارند تسلط کلامی، حافظه، توانایی استدلال و سرعت پردازش بهتری دارند.

استخوان های سالم

ویتامین K برای سلامت و رشد استخوان ها گزینه ضروری محسوب می شود که اسفناج حاوی آن است. خوردن یک فنجان حاوی اسفناج میزان توصیه شده روزانه ویتامین K بدن را برآورده می کند.

پوست سالم

ویتامین A موجود در اسفناج توسط بدن برای رشد بافت ها از جمله بزرگترین اندام بدن پوست استفاده می شود. ویتامین A نه تنها از سیستم ایمنی پوست پشتیبانی می کند (از بیماری و آسیب جلوگیری می کند) بلکه ضمن کمک به مرطوب ماندن پوست باعث کاهش خطوط و چین و چروک می شود.

خون سالم
اسفناج منبع عالی آهن به شمار می آید که به بدن در ساختن هموگلوبین کمک می کند. هموگلوبین برای انتقال اکسیژن از ریه ها به بقیه بدن نیاز است به همین دلیل یکی از علائم اولیه کمبود آهن خستگی شدید است.

ارزش غذایی اسفناج
مواد مغذی یک فنجان اسفناج:
کالری: 7
کربوهیدرات ها: 1 گرم
چربی: 0 گرم
اسفناج سرشار از بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، آهن، فولات و پتاسیم است.

مواردی که باید مراقب آنها باشید
اسفناج سرشار از فیبر می تواند باعث تولید گاز، گرفتگی و درد شکم می شود. اسفناج غنی از اگزالات، ماده ای که به طور طبیعی تقریبا در همه گیاهان یافت می شود. افرادی که در معرض ابتلا به سنگ کلیه در اگزالات کلسیم قرار دارند باید مصرف غذاهای غنی از اگزالات را کاهش دهند. اگر در این گروه خطر قرار دارید در مورد گنجاندن اسفناج در رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

طرز تهیه اسفناج
اسفناج ساده، خام، پخته، کنسروی یا بخارپز همیشه جالب نیست، اما اسفناج هنگام ترکیب با مواد غذایی دیگر می تواند خوشمزه باشد. در اینجا چند روش برای گنجاندن اسفناج بیشتر در رژیم غذایی وجود دارد:
اسفناج های تازه مایکروویو شده همراه با روغن زیتون، آب لیموترش و پنیر چدار یا موزارلا یک غذای خوشمزه و آسان برای بچه ها است.
اسفناج تازه را با سیر، پیاز و روغن زیتون تفت دهید تا یک غذای سریع و مقوی آماده کنید.
اسفناج تازه یا یخ زده، توت فرنگی، آناناس، موز، ماست ساده یونانی و دانه های چیا را باهم برای تهیه یک اسموتی خوشمزه مخلوط کنید.
اسفناج، فلفل دلمه ای قرمز و هوموس را با هم روی نان گندم بمالید تا یک میان وعده مقوی و سالم تهیه کنید. اسفناج، سیر، پیاز، آب مرغ و یک عدد سیب زمستانی را در مخلوط کن با هم برای تهیه یک سوپ دلچسب مخلوط کنید.
برای تهیه یک سالاد خوشمزه اسفناج، پنیر فتا، بادام تست شده، پیاز قرمز و سیب را ترکیب کنید و با یک سس خوشمزه آن را میل کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها