کد خبر: 620508
تاریخ انتشار :

اگر این نشانه ها را دارید ریه هایتان ملتهب شده

دکتر سلام/ دلایل شایع پنومونیت شامل عوامل تحریک کننده موجود در هوا در محل کار یا سرگرمی های شما است. علاوه بر این، برخی از انواع درمان های سرطان و مصرف ده ها دارو نیز می توانند باعث پنومونیت شوند. دشواری در تنفس که اغلب با سرفه خشک همراه است از شایع ترین علامت ذات الریه محسوب می شود.

اگر این نشانه ها را دارید ریه هایتان ملتهب شده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

انجام آزمایشات تخصصی برای تشخیص لازم و درمان متمرکز بر جلوگیری از تحریک کننده ها و کاهش التهاب است.

علائم پولمونیت
از رایج ترین علامت پنومونیت می توان به تنگی نفس همراه با سرفه خشک اشاره کرد. در صورت عدم تشخیص یا درمان پنومونیت ممکن است به تدریج به پنومونیت مزمن مبتلا شوید که منجر به ایجاد زخم (فیبروز) در ریه ها می شود. علائم و نشانه های پنومونیت مزمن عبارتند از:
تنگی نفس
سرفه
خستگی
از دست دادن اشتها
لاغری ناخواسته

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
هر زمان در صورت بروز مشکل در تنفس بدون توجه به اینکه علت آن چیست به پزشک مراجعه کنید.

دلایل پولمونیت
پنومونیت هنگامی رخ می دهد که ماده تحریک کننده باعث التهاب کیسه های ریز هوا (آلوئول) در ریه های شود که این التهاب عبور اکسیژن از آلوئول ها به جریان خون را دشوار می کند. بسیاری از عوامل تحریک کننده از کپک های موجود در هوا گرفته تا داروهای شیمی درمانی با التهاب ریه در ارتباط هستند، اما برای بیشتر افراد ماده خاص ایجاد کننده التهاب هرگز مشخص نمی شود.

علل پنومونیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:
دارو: انواع داروها از جمله مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها، انواع مختلفی از داروهای شیمی درمانی و داروهایی برای تنظیم ضربان قلب می توانند باعث پنومونیت شوند حتی مصرف بیش از حد آسپرین نیز باعث پنومونیت می شود.
کپک و باکتری: تماس مکرر با برخی از کپک ها و باکتری ها باعث التهاب ریه ها می شود. انواع خاصی از پنومونیت مربوط به کپک لقب های مختلفی مانند “ریه کشاورز” یا “ریه وان گرم” دریافت کرده اند.
پرنده ها: قرار گرفتن در معرض پرها یا فضولات پرندگان یکی از دلایل عمده ورم پنومونی است.
پرتودرمانی: برخی افرادی که تحت پرتودرمانی در ناحیه قفسه سینه به دلیل بروز بیماری هایی مانند سرطان پستان یا ریه قرار می گیرند ممکن است به ذات الریه مبتلا شوند، همچنین پنومونیت می تواند پس از پرتودرمانی کل بدن نیز رخ دهد که برای آماده سازی فرد برای پیوند مغز استخوان لازم است.

عوامل خطر پولمونیت
مشاغل یا سرگرمی ها
برخی مشاغل و سرگرمی ها خطرات بالاتری در ورم پنومونیت دارند، از جمله:
کشاورزی: بسیاری از انواع کارهای کشاورزی کارگران را در معرض مه آلوده ها و سموم دفع آفات قرار می دهد. استنشاق ذرات معلق در هوا از یونجه کپک زده یکی از علل شایع پنومونیت شغلی است. ذرات کپک را می توان هنگام برداشت غلات و یونجه نیز استشمام کرد.

دست زدن به پرندگان: کارگران مرغداری و افرادی که کبوتر پرورش می دهند یا از آنها نگهداری می کنند اغلب در معرض مدفوع، پر و مواد دیگری قرار دارند که باعث پنومونیت می شود.
وان آبگرم و رطوبت ساز: شرایط کپک زده در وان های آب گرم باعث التهاب پنومونیت می شود زیرا عملکرد حباب باعث ایجاد مه در استنشاق می شود. رطوبت سازهای خانگی یکی دیگر از مخازن معمول قالب است.

درمان سرطان
برخی از داروهای شیمی درمانی باعث پنومونیت می شوند، همچنین پرتودرمانی به ریه ها. ترکیب این دو خطر ابتلا به بیماری ریوی غیرقابل برگشت را افزایش می دهد.

عوارض پولمونیت
در صورت بی توجهی یا عدم درمان پنومونیت آسیب غیرقابل جبرانی در ریه ایجاد می شود. در ریه های طبیعی کیسه های هوا با هر بار تنفس کشیده و شل می شوند. التهاب مزمن بافت نازک پوشاننده هر کیسه هوا باعث ایجاد زخم می شود و انعطاف پذیری کیسه ها کمتر می شود. آنها مانند یک اسفنج خشک سفت می شوند که فیبروز ریوی نامیده می شود. در موارد شدید فیبروز ریوی باعث نارسایی قلب سمت راست، نارسایی تنفسی و حتی مرگ می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها