کد خبر: 620753
تاریخ انتشار :

نرم‌افزاری که می‌تواند بیماری خطرناک مری را به موقع تشخیص دهد

شرکت ژاپنی "ان‌ای‌سی"، نرم‌افزاری ابداع کرده است که یک بیماری خطرناک را که می‌تواند به سرطان مری تبدیل شود، شناسایی می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شرکت ژاپنی "ان‌ای‌سی"(NEC)، نوعی فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کرده است که می‌تواند هنگام مراحل آندوسکوپی، به پزشکان در شناسایی "نئوپلازیا"(Neoplasia) در بیماری "مری بارت"(Barrett's esophagus) کمک کند.

این فناوری، یک نرم‌افزار است که نخستین نمونه در نوع خود به شمار می‌رود و قرار است به زودی با نام "WISE VISION Endoscopy" در اروپا قابل دسترسی باشد.

این نرم‌افزار، به پردازنده‌های آندوسکوپی متصل می‌شود و با بررسی تصاویر ثبت شده طی آندوسکوپی، به صورت خودکار در مورد نئوپلازیا هشدار می‌دهد.

به علاوه، این نرم‌افزار یک رابط بصری نیز دارد که به پزشکان کمک می‌کند تا معاینات را بدون زحمت انجام دهند.

پروفسور "پرادیپ بهندیاری"(Pradeep Bhandari)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این سیستم پس از شناسایی نئوپلازیا، یک عکس ثابت می‌گیرد و آن را به گوشه راست بالای صفحه می‌فرستد تا به عنوان تصویر مرجع برای آندوسکوپی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: موضوع به همین جا ختم نمی‌شود زیرا این نرم‌افزار یک نقشه حرارتی نیز دارد که ناحیه نئوپلازیای پیش‌بینی شده با هوش مصنوعی را نشان می‌دهد.

نرم‌افزار WISE VISION Endoscopy که با حدود یک میلیون تصویر مری بارت آموزش داده شده است، دانش متخصصان آندوسکوپی را نیز شامل می‌شود.

شرکت ان‌ای‌سی برای ابداع این نرم‌افزار، از نرم‌افزار تشخیص چهره خود استفاده کرد که بخشی از نمونه‌های فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت به شمار می‌رود.

ارزیابی‌های بالینی نشان داد که WISE VISION Endoscopy می‌تواند حدود ۹۰ درصد از موارد نئوپلازیا را در بیماری مری بارت تشخیص دهد.

به گفته ان‌سی‌ای، این نرم‌افزار می‌تواند میزان عدم تشخیص نئوپلازیا را طی مراحل آندوسکوپی کاهش دهد و به بهبود نتایج مربوط به بیماران مبتلا به مری بارت در سطح جهانی کمک کند.

مری بارت، یک بیماری پیش سرطانی است که طی آن، بافت پوششی مری تغییر می‌یابد و به بافتی مشابه بافت پوششی معده تبدیل می‌شود.

افراد مبتلا به بیماری مری بارت، بین ۳۰ تا ۴۰ برابر بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان مری قرار می‌گیرند.

اگر این سرطان در مراحل ابتدایی شناسایی شود، امکان درمان آن وجود دارد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها