کد خبر: 630537
تاریخ انتشار :

واردات ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان مهرماه

وزیر بهداشت با اشاره به واردات ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان مهرماه از برنامه‌ریزی برای اتمام واکسیناسیون کرونا در دهه فجر خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بهرام عین‌اللهی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان این‌که قراردادها بسته و واریز پول برای واردات واکسن کرونا انجام شده است، اظهار داشت: پیش بینی می‌کنیم که تا پایان مهرماه بتوانیم حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا را وارد کنیم و اگر بتوانیم که ۷۰ درصد مردم خود را واکسینه کنیم ایمنی نسبی درکشور ایجاد می‌شود. برنامه ما این است که دهه فجر پایان واکسیناسیون کرونا باشد و البته این مسئله محدود به وزارت بهداشت نیست و رئیس جمهور و سایر نهادها پیگیر واردات واکسن کرونا هستند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم مردم از حرف زدن خسته شده‌اند و دوست دارند در عمل این وعده‌ها را ببینند؛ ما به همکاری مردم برای واکسیناسیون کرونا نیاز داریم. در برخی خانواده‌ها و مردم درصد بالای رعایت پروتکل‌ها را می‌بینیم اما از طرفی برخی هم رعایت نمی‌کنند و بیشتر به کار فرهنگی نیاز داریم. شاید لازم است کار هنری در سریال‌ها و مستندها انجام شود. ما در وزارت بهداشت هم اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کنیم البته احتیاج به کارهای بزرگ‌تر هم است و نیاز به محدودیت‌هایی است و شاید در آینده بین کسانی که واکسن زدند و کسانی که واکسن نزدند در خدماتمان تفاوت‌هایی قائل شویم که به آن قرنطینه هوشمند می‌گویند. خود واکسیناسیون هم باید هوشمند شود تا هم فرد و هم اطرافیانش ایمن شوند.

وزیر بهداشت با بیان این‌که تهیه واکسن تنها از منابع داخلی کفایت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: بزرگترین راه حل برای جلوگیری از گشترس کرونا، واکسیناسیون است؛ اولویت دولت سیزدهم مسئله کرونا و واکسیناسیون است و همه در دولت هم‌صدا هستند. حدود ۶۰ میلیون نفر بالای ۱۸ سال باید واکسینه شوند و با احتساب دو دوز واکسن برای هر نفر، به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. تا الان در کشور حدود ۲۷ میلیون دوز واکسن زده‌ایم که ۱۹ میلیون، دوز اول و ۸ میلیون هم دوز دوم را دریافت کرده‌اند. با این حساب هنوز به ۹۳ میلیون دوز واکسن نیاز داریم‌. واردات خوب خواهد شد و باید سرعت پیدا کند. در مورد انجام واکسیناسیون باید آن را مردمی کنیم و از همه کمک بخواهیم و فقط پرسنل وزارت بهداشت نمی‌توانند این کار عظیم را انجام دهند. کارهای خوبی در استان‌ها انجام شده است. در بازدیدم از اهواز دیدم که یک حسینیه‌ را برای این امر اختصاص داده بودند و همه نفرات جز یک رابط ما از خود حسینیه بودند. واکسن‌زدن کار ساده‌ای است اما باید ثبت اطلاعات رعایت شود؛ بنابراین مردم باید به ما در واکسیناسیون کمک کنند.

عین‌اللهی با اشاره به اینکه واکسیناسیون میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد، بیان کرد: الان با تکمیل واکسیناسیون مراکز درمانی می‌بینیم که میزان مرگ و میر در این مراکز علی‌رغم افزایش فشار کاری به شدت کاهش یافته است. حتی با وجود واکسیناسیون هم نباید از رعایت نکات بهداشتی غفلت شود. مردم باید مواردی که وزارت بهداشت می‌گوید نظیر زدن ماسک و حفظ فاصله را جدی بگیرند. اکنون در شرایط بحرانی هستیم و ویروس در گردش است و گردش آن متوقف نشده است. از لاک‌داون(قرنطینه) که سخن می‌گوییم از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد متغیر است. شرایط کشور به گونه‌ای نیست که بتوان لاک‌داون ۱۰۰ درصدی داشت اما ستاد مقابله با کرونا بسته به شرایط این روند را انجام می‌دهد البته بعضا هم جدی گرفته نمی‌شد زیرا معمولا انسان‌ها چیزی که به چشم ببینند را جدی می‌گیرند مثلا در دفاع مقدس چون موشک و بمباران را می‌دیدند متوجه بحران می‌شدند ولی اکنون ویروس به چشم مشاهده نمی‌شود. این روزها با گرفتاری‌های خانوادگی مواجه هستیم و علی‌رغم علاقه مردممان به رفت و آمد و ... باید رفت و آمد را محدود کرد.

عین اللهی تأکید کرد: نه تنها در کرونا بلکه در تمام برنامه‌ها توجه ما به امر پیشگیری است. کرونا نشان داد پیشگیری بهتر از درمان است و خوشبختانه زیرساخت خوبی در این زمینه در خانه‌های بهداشت داریم. یکی از مشکلات ما امروزه در دنیا بیماری‌های غیرواگیر نظیر چاقی، دیابت، فشارخون و ... است که در سبک زندگی ما پدید آمده است و این بیماری‌ها قابل پیشگیری است.

وی درباره ظرفیت تولید داخلی واکسن کرونا نیز تصریح کرد: اکنون حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون ظرفیت تولید واکسن داخلی در یک ماه در یک شرکت واکسن‌سازی است. واکسن انستیتو پاستور، واکسن انستیتو رازی و واکسن سیناژن در مراحل پایانی هستند که تقریبا جمع این‌ها حدود ۵ میلیون دوز می‌شود ولی نیاز به واردات داریم. نظر شخصی من این است که درست است که واکسن‌های ایرانی با تاخیر مواجهند اما برای ماه‌های آتی به ما اطمینان خاطر می‌دهند زیرا بعداً هم به واکسن نیاز داریم. بیماری کرونا پایدار است و ما به دوز سوم هم نیاز داریم و اکنون برای افراد شاغل در مراکز درمانی دوز یادآور لازم است.

وی یادآور شد: من در میدان هم کار کردم و باید کادر درمان طبقه‌بندی شوند و در سطح خاصی مسئولیت‌های درمان کرونا را بدهیم‌. دستورالعمل‌هایی از کمیته علمی کرونا می‌آید و می‌گویند بر آن اساس عمل شود اما این‌ها مقداری جای بحث دارد. دستور کمیته علمی لازم الاجرا است. یکی از مشکلات ما در کشور در همه بیماری‌ها مصرف نابجای دارو است و تجویز داروها استاندارد نیست. میزان دارو در هر نسخه در دنیا بین ۱.۲ تا ۱.۵ است در حالی که در کشور ما ۳ است که شاید به فرهنگ ما هم وابسته است. خیلی از بیماران در مراجعه به پزشک شاید نیاز به دارو نداشته باشند اما منتظر تجویز دارو هستند. تجویز دارو باید منطقی باشد.

وزیر بهداشت درباره میزان پرداخت از جیب مردم گفت: طبق برنامه توسعه ششم پرداختی از جیب بیمار ما باید حدود ۲۵ درصد باشد اما الان بالای ۴۰ درصد است و باید پوشش بیمه‌ای افزایش یابد. نیاز به نظارت و کنترل مراکز هم داریم. در بحث پاراکلینیک هزینه‌های زیادی به مردم تحمیل می‌شود که شاید ضروری نباشد و نیاز به نظارت بیمه‌هاست. اگر منطقه مدیترانه شرقی را در نظر بگیریم سهم سلامت از GDP تقریبا مشابه کشورهای منطقه است.

عین‌اللهی درباره بودجه نظام سلامت تشریح کرد: بودجه بهداشت و درمان ما از سال ۱۳۹۰ تاکنون ۵ برابر شده است ولی رضایتمندی مردم را نداریم. مقوله درمان مانند یک چاله است که هزینه‌های آن ادامه دارد و خدمات القایی یکی از معضلات ماست که هزینه زیادی به دولت تحمیل می‌کند. حتی در کشورهایی که GDP بالاتر از کشور ما دارند و از ما پیشرفته‌ترند برای اینکه هزینه‌ها را کنترل کنند و در عین حال خدمات بهتری به مردم ارائه دهند از نظام ارجاع استفاده می‌کنند که یک راه برای پیگیری درست بیمار است. ۱۰ سال است همه دنبال اجرای طرح پزشک خانوار هستند اما عدم اجرای آن به مقاومت گروه پزشکی و بیماران بازمی‌گردد. در این رابطه دو طرح پایلوت در مازندران و شیراز انجام شده است و زمینه آن در کشور وجود دارد و ما هم راهی جز رفتن به سمت پزشک خانواده نداریم. پزشکی خانواده در پیشگیری و درمان موثر است.

وزیر بهداشت درباره موضوع دارو نیز بیان داشت: ۹۲ درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شود و برای تأمین هشت درصد نیاز به واردات داریم. طرح ژنریک یکی از کارهای خوب اوایل انقلاب بود. استفاده از سامانه تی‌تک و ثبت شناسه داروها اقدام خوب دیگر است که متاسفانه مراکز درمانی در این امر سهل‌انگاری می‌کنند. با ثبت دارو به راحتی مبدأ و مقصد دارو مشخص می‌شود. وقتی دارویی کم می‌شود افراد علاقه دارند دارو را بخرند و در خانه نگه دارند چون می‌ترسند بعداً نتوانند دارو را پیدا کنند اما اگر بدانند در نرم‌افزارها سهمیه مشخص مصرف دارند این خرید زودهنگام اتفاق نمی‌افتد. مشکل دارو بیشتر در سیستم توزیع ایجاد می‌شود که به تدریج حل می‌شود. برای مبارزه با مافیای دارو، افراد سیستم توزیع نباید در شرکت دیگری سمت داشته باشند.

عین‌اللهی همچنین درباره رویکرد و نگرش خود درمورد فرزندآوری و جمعیت نیز خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کشور کمبود جمعیت است. الان ۱۲ درصد مردم ما سالمندند و شاید در ۲۰ سال آینده یک‌سوم جمعیت سالمند شوند. یکی از موضوعات مهم هر حکومت، نسل جوان است. متاسفانه پروژه‌هایی سالیان قبل با عنوان کنترل جمعیت اجرا شد که صدمه‌های جدی به ما وارد کرد. در مورد افراد دارای مشکلات ناباروری برنامه داریم که کلیه هزینه این افراد را تامین کنیم و باید بحث‌های تشویقی را هم دنبال کنیم. فراموش نکنیم یک بخش موضوع جمعیت به ما بازمی‌گردد و بخش‌های زیادی به سازمان‌های دیگر نیز مربوط است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها