کد خبر: 631399
تاریخ انتشار :

شناسایی یک عامل تشدیدکننده آسم در شب

پزشکان آمریکایی در آزمایشات جدید به بررسی عوامل موثر بر تشدید علائم آسم در هنگام شب پرداختند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

از صدها سال قبل پزشکان و افراد مبتلا به آسم شاهد بوده اند که علائم این بیماری تنفسی اغلب هنگام شب تشدید می شود. پرسشی که از گذشته مطرح بوده این است که ساعت درونی بدن جدای از رفتارهایی مانند خواب و فعالیت بدنی، به چه میزان در تشدید علائم آسم نقش دارد؟

متخصصان آمریکایی با بررسی تاثیر سیستم شبانه روزی، نقش کلیدی ساعت بیولوژیکی بدن را در رابطه با بیماری آسم بررسی کردند. آنها معقتدند درک فرایندهایی که بر شدت آسم تاثیر می گذارد می تواند تاثیرات مهمی را بر روند مطالعه و درمان آسم داشته باشد.

به گفته محققان، این یکی از اولین مطالعاتی است که تاثیر سیستم ساعت شبانه روزی بدن را از سایر عوامل رفتاری و محیطی از جمله خواب جدا کرده است.

در این بررسی تایید شد افرادی که نوع شدید آسم را تجربه می کنند از جمله بیمارانی هستند که از بیشترین نقصان در عملکرد ریه در ارتباط با ساعت بدن رنج می برند و همچنین با بالاترین میزان تغییرات ناشی از رفتارها مانند خواب مواجه هستند.

متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: ما همچنین دریافتیم که این نتایج از نظر بالینی اهمیت دارد زیرا در بررسی های آزمایشگاهی مشاهده شد، استفاده از برونکودیلاتور استنشاقی تحت تاثیر علائم در شب نسبت به روز چهار برابر بیشتر بوده است.

 به نقل از مدیکال اکسپرس، به گفته محققان آمریکایی بیش از ۷۵ درصد از افراد مبتلا به آسم- ۲۰ میلیون نفر در ایالات متحده- اعلام کرده اند که شدت علائم بیماری هنگام شب بیشتر بوده است و مطالعات گذشته نشان داده است که علاوه بر ساعت درونی بدن، بسیاری از عوامل رفتاری و محیطی از جمله ورزش کردن، دمای هوا، حالت بدن و محیط خواب بر شدت علائم آسم در شب تاثیر می گذارند و در این مطالعه مشخص شد که ساعت درونی بدن نیز علاوه بر عوامل فوق در این زمینه اثرگذار است.

ساعت زیستی، ساعت بدن یا ساعت بیولوژیکی یک چرخه تقریبا ۲۴ ساعته در فرایندهای زیست‌شیمیایی، فیزیولوژیکی یا رفتاری موجودات زنده شامل گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و سیانوباکتریها است و اختلال در ساعت زیستی انسان می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های بسیاری شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها