کد خبر: 631652
تاریخ انتشار :

زمان تزریق دوز تقویت کننده واکسن کرونا

این روزها با تسریع روند واکسیناسیون کرونا در کشور این سوال پیش می‌آید که آیا نیازی به دریافت دوز تقویت کننده واکسن وجود دارد یا خیر که در این مطلب به آن پرداخته شده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ما باید واکسن را تا آنجا که ممکن است به بزرگسالان تزریق کنیم؛ اول به این دلیل که این امر به کاهش شدت بیماری و عفونت کمک می‌کند و به این دلیل که رسیدن به اهداف واکسیناسیون احتمالا آزادی‌های جدیدی را به همراه خواهد داشت.

واکسن‌های کرونا همچنان در کاهش خطر بیماری‌های شدید، بستری شدن و مرگ حتی در برابر نوع دلتا بسیار موثر هستند، اما به محض اتمام یک واکسن، ممکن است نیاز به شروع بعدی دوز‌های تقویت کننده داشته باشیم.

چه زمانی به تقویت کننده نیاز داریم؟

اول ما باید بین دوز تقویت کننده و دوز سوم به عنوان بخشی از دور اولیه واکسیناسیون تفاوت قائل شویم. آن‌ها دو چیز بسیار متفاوت هستند. برخی از افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند ممکن است به عنوان بخشی از برنامه اولیه واکسیناسیون کووید-۱۹ به دوز سوم نیاز داشته باشند؛ به عبارت دیگر دوز سوم آن‌ها چندی بعد از دوز دوم و برای ارتقاء حفاظت اولیه آن‌ها تجویز می‌شود.

دوز تقویت کننده بسیار دیرتر از دو دوز اولیه تزریق می‌شود. یک مثال خوب نحوه واکسن‌های ضد کزاز و سیاه سرفه است. ما به طور دقیق نمی‌دانیم چه زمانی به دوز تقویت کننده نیاز خواهید داشت. مدت زمان متفاوتی برای این منظور عنوان شده است؛ شش ماه، هشت ماه، و بیشتر و این به این دلیل است که تحقیقات در حال انجام است. ما هنوز پاسخ قطعی برای بهترین زمان برای افزایش دوز نداریم.

این در حالی است که افزایش دوز منجر به افزایش آنتی بادی‌ها علیه ویروس اولیه و همچنین در برابر نوع بسیار عفونی دلتا می‌شود. این نتایج در انتظار انتشار هستند و ایمنی دوز تقویت کننده باید مشخص شود. رگولاتور اروپایی (معروف به آژانس دارو‌های اروپایی) نیز شروع به ارزیابی برنامه‌ای برای استفاده از دوز تقویت کننده واکسن کرونا کرده است. ما می‌دانیم که پس از دوره اولیه، آنتی بادی‌ها کاهش یافته و شواهدی از کاهش حفاظت در برابر عفونت وجود دارد.

پزشکان و متخصصان بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیا سان دیگو در نامه اخیر خود به مجله پزشکی نیو انگلند که اوایل ماه جاری به صورت آنلاین منتشر شد، بیان کردند داده‌های آن‌ها نشان می‌دهد که اثر واکسن در برابر هرگونه بیماری علامتی ممکن است با گذشت زمان از زمان واکسیناسیون کاهش یابد.

ممکن است دوز‌های تقویت کننده مخصوصا برای گروه‌های خاص مانند سالمندان و یا کادر درمان مورد نیاز باشد، همچنین بحثی در مورد اینکه آیا افراد مبتلا به نقص ایمنی شدید باید از شش ماه پس از سومین دوز اولیه خود، دوز تقویت کننده دریافت کنند یا خیر.

برخی کشورها مانند آمریکا در نظر دارند از سپتامبر به بعد یعنی هشت ماه پس از دوز دوم واکسن، دوزهای تقویت کننده کرونا را به طور گسترده در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهد.

برنامه تقویت کننده آمریکا وابسته به سازمان غذا و داروست که تعیین می‌کند دوز سوم واکسن‌های دو دوز بی‌خطر و موثر است و به توصیه مراکز کنترل بیماری‌ها عمل می‌کند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا نیز اخیرا اعلام کرده است که نیاز فوری به تزریق دوز‌های تقویت کننده واکسن برای افراد واکسینه شده در جمعیت عمومی وجود ندارد.

آیا می‌توانیم برای دوز تقویت کننده از واکسن دیگری استفاده کنیم؟

با توجه به شواهد و اظهارات برخی از متخصصان، هنوز نمی‌توان در این زمینه نظر قطعی داد. دریافت واکسن متفاوت با واکسنی که برای اولین بار به عنوان تقویت کننده دریافت کرده‌اید، ممکن است مزایایی داشته باشد، ما همچنین می‌دانیم واکسن‌های جدیدی که به طور خاص برای هدف قرار دادن انواع جدید طراحی شده‌اند، در حال توسعه بوده و شاید بهتر باشد واکسن مخصوص انواع مختلف را دریافت کنیم.

این مطالعه به ما اطلاعات خوبی در مورد اینکه آیا بهتر است یک تزریق تقویت کننده از جنس همان دو دوز قبلی اولیه داشته باشیم یا اینکه نوع دیگری را دریافت کنیم، می‌دهد؛ به عنوان مثال در مورد اینکه آیا فردی که ابتدا واکسن فایزر را برای دوز اول دریافت کرده است، برای تقویت کننده خود باید از آسترازنکا استفاده کند یا برعکس؟

یک آزمایش در آمریکا در حال بررسی پاسخ ایمنی استفاده از واکسن تقویت کننده متفاوت در دو دوز اول است، اما شامل واکسن نوع بتا (B.۱.۳۵۱) نیز می‌شود.

مخلوط کردن و تطبیق واکسن‌های مختلف ممکن است حفاظت شما را افزایش دهد، اما تحقیقات در حال انجام است و هنوز برای گفتن آن زود است.

نخست وزیر استرالیا به تازگی اعلام کرده است که استرالیا چهار میلیون دوز اضافی را به عنوان بخشی از توافق با انگلیس تامین کرده است، علاوه بر دوز‌های اضافی که از بخشی از معاملات با سنگاپور و لهستان به دست می‌آید. در حال حاضر، اولویت دریافت دو دوز است، نظارت بر اثربخشی واکسن‌های کووید همچنان ادامه خواهد داشت، به ویژه در برابر نوع دلتا و انواع جدید که ظاهر می‌شود.

آزمایش‌های ایمنی و ایمنی بدن در برابر انواع مختلف واکسن‌های تقویت کننده از جمله انواع بعدی واکسن‌ها در حال انجام است.

سازمان جهانی بهداشت در ماه اوت گفت: در شرایط محدودیت‌های مداوم عرضه جهانی واکسن، تجویز دوز‌های تقویت کننده با افزایش تقاضا و مصرف، نابرابری‌ها را تشدید می‌کند در حالی که جمعیت اولویت دار در برخی از کشور‌ها یا محیط‌های زیرمجموعه هنوز واکسنی دریافت نکرده‌اند. در حال حاضر تمرکز بر افزایش پوشش جهانی واکسیناسیون با سری اولیه است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها