کد خبر: 633881
تاریخ انتشار :

عارضه جدید و مهم واکسن جانسون اند جانسون

آژانس دارو اروپا اعلام کرد: این بیماری جدید و احتمالاً تهدید کننده معروف به ترومبوآمبولی وریدی (VTE) است که در برچسب محصول جانسون اند جانسون درج می‌شود و جدا از TTS است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 آژانس دارویی اروپا (EMA)  گزارش داد: ارتباط احتمالی بین موارد نادر لخته شدن خون در رگ های عمقی را با واکسن کووید ۱۹  جانسون و جانسون (JNJ.N) شناسایی و توصیه کرده که این عارضه به عنوان عارضه جانبی تزریق ذکر شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین در یک بیانیه مشترک خواستار «توقف» تزریق واکسن «جانسون و جانسون» شدند. دلیل این توصیه بروز لخته شدن خون در حداقل شش زن به فاصله ۶ تا ۱۳ روز پس از تزریق این واکسن عنوان شد. هر شش مورد لخته شدن خون در یکی از رگ‌های اصلی رخ داد که خون را از مغز خارج می‌کند. آژانس دارویی اروپا (EMA) نیز اعلام کرد که به دلیل بروز موارد لخته شدن خون در واکسینه‌شدگان با واکسن کرونای آمریکایی جانسون اند جانسون تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده است، اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد این واکسن با یک بیماری لخته شدن نادر دیگر نیز مرتبط است.

آژانس دارو اروپا اعلام کرد: این بیماری جدید و احتمالاً تهدید کننده معروف به ترومبوآمبولی وریدی (VTE) است که در برچسب محصول  جانسون اند جانسون درج می‌شود و جدا از TTS است.

محققان توضیح می‌دهند، ترومبوآمبولی وریدی (VTE) شکل گیری لخته خون در ورید است. اگر لخته در ورید عمقی ایجاد شود، عموماً در پا، ترومبوز ورید عمقی یا DVT نامیده می‌شود. اگر این لخته، آزاد شده و به سمت ریه‌ها حرکت کند، آمبولی ریه یا PE نامیده می شود. DVT و PE مجموعاً VTE شناخته شده که وضعیت بسیار خطرناک و کشنده‌ای است؛ (TTS) نیز یک سندرم بسیار نادر لخته شدن خون همراه با تعداد کم پلاکت، که به عنوان ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی (TTS) توصیف شده است، پس از تزریق با واکسن آسترازنکا و جانسون اند جانسون در برخی از دریافت‌کنندگان مشاهده شده است. 

آژانس داروهای اروپایی همچنین توصیه کرد که ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP)، یک اختلال خونریزی ناشی از حمله اشتباه بدن به پلاکت‌ها، به عنوان واکنش نامطلوب به اطلاعات واکسن جانسون اند جانسون و آسترازنکا اضافه شود.


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها