کد خبر: 634712
تاریخ انتشار :

تاثیر ۸۸ درصدی واکسیناسیون در کاهش بستری‌ بیماران کرونایی

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: براساس تحقیقات اثربخشی واکسن در پیشگیری از بستری ناشی از ابتلا به کرونا ۸۸.۶ درصد محاسبه شده است که عدد بالایی است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علیرضا صداقت اظهار کرد: در تحقیقی که معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در اواسط شهریور تهیه کرده ۱۲۰هزار فرد واکسینه شده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. در فاز اول ۴۰ هزار فرد واکسینه بررسی شدند. از این ۴۰ هزار نفر ۲۳ هزار نفر سینوفارم، ۱۳ هزار نفر آسترازنکا و ۴۶۰۰ نفر برکت و ۱۱۰۰ نفر اسپوتنیک دریافت کردند. ۲۵ هفته افراد مورد بررسی قرار گرفتند تا میزان ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا در این افراد بررسی شود.

وی افزود: براساس نتایج این تحقیق اثربخشی واکسن در پیشگیری از بستری ناشی از ابتلا به کرونا ۸۸.۶ درصد محاسبه شده است  که عدد بالایی است. در خراسان رضوی تعداد افرادی که پس از واکسیناسیون کامل دچار بستری و فوت شده‌اند ۷ درصد است که این عدد حتی از میانگین کشور هم بهتر است.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد بیان کرد: همچنین مطالعه کشوری پذیرش واکسیناسیون کویید ۱۹ در جمعیت بالای ۱۸ سال نیز انجام شده است که در فاز اول ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر از ۲۰ استان انتخاب و تحقیق از طریق پرسشنامه انجام شد که در انتها اطلاعات جالبی به دست آمد.

صداقت عنوان کرد: ۷۵ درصد افراد اظهار کردند همه‌گیری کرونا بر زندگی روز مره آنها تاثیر زیاد و بسیار زیادی گذاشته است و ۵۵ درصد هم معتقد بودند که کرونا بر کسب‌وکارشان به مقدار زیاد و بسیار زیاد تاثیر داشته است. ۶۰ درصد سابقه ابتلا اطرافیان و خانواده و حدود ۲۵ درصد تجربه فوت اطرافیان به دلیل کرونا داشته‌اند.

وی ادامه داد: درخصوص اطلاعات افراد در مورد کرونا نتایجی به این شرح به دست آمده که ۳۲ درصد افراد اطلاعاتشان زیاد و بسیار زیاد بوده است و ۵۰ درصد تاحدودی در این زمینه سواد داشتند. درمورد واکسن هم ۲۵ درصد اطلاعات زیاد داشته‌اند  و۵۸ درصد اظهار کردند که به اطلاعات بیشتری در حوزه واکسن نیاز دارند.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: منابع اخبار و اطلاعات  ۷۲  درصد افراد رادیو و تلویزیون بوده است. آیا رادیو و تلویزیون  توانسته اطلاعات دقیق در این زمینه  بدهد؟ با زیرنویس‌ها به جایی نمی‌رسیم.

صداقت افزود: منابع اخبار و اطلاعات  ۵۰ درصد افراد شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های اینترنتی و کانال‌های ماهواره‌ای  بوده است. آیا شبکه اجتماعی دست پزشکان، درمانگر نظام پزشکی و وزارتخانه است؟ شبکه‌های اجتماعی در اختیار دکان‌داران و مخدوش کنندگان کرونا و سیاه‌نماهاست و مشخص است که افکار عمومی را به سمت سیاه نمایی هدایت خواهند کرد.

وی بیان کرد: منابع اطلاعاتی ۲۸ درصد مردم هم خانواده، دوستان و اطرافیان بوده که آنها هم از شبکه‌های زرد اطلاعات کسب می‌کنند؛ درنتیجه اوضاع در حوزه اطلاع‌رسانی خراب است.  همچنین  ۱۸ درصد مردم هم از کارکنان بهداشتی اطلاعات کسب کرده‌اند، درحالی که برخی از این دوستان هم اطلاعات غلط در اختیار مردم قرار می‌دهند.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد اظهار کرد: استفاده از روزنامه‌ها، پوستر و پمفلت برای کسب اطلاعات درصد کمی داشته است، درحالی که ما بیشتر این کارها را انجام می‌دهیم.

صداقت افزود: درمورد اینکه افراد واکسن تزریق کنند یا نه ۶۹ درصد، خانواده موثر بوده است باید در این زمینه هم خانواده‌ها را آموزش دهیم و هم در رادیو و تلویزیون اطلاعات بدهیم.

وی با بیان اینکه یکی از سیاه‌نمایی‌ها درمورد عوارض واکسن است، بیان کرد: براساس این تحقیق  ۴۰ درصد افراد عارضه نداشتند، ۳۴ درصد عوارض  کم داشتند، همچنین ۴.۶ درصد عوارض زیاد داشته‌اند  که مراجعه به پزشک و در برخی موارد بستری است؛ درنتیجه عوارض واکسن کم بوده است.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد اظهار کرد: ۲۰ درصد افراد روند فعلی واکسیناسیون را مناسب ارزیابی نکردند. ۱۴ درصد افراد اصلا تمایل به دریافت واکسن نداشتند  و ۲۸ درصد نیز هنوز برای تزریق واکسن تصمیم نگرفته بودند و همچنین ۶۱ درصد افراد مارک و برند واکسن برایشان مهم بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس این تحقیق موانع و افکار غلطی وجود داشته‌اند که اگر برطرف شوند افزایش واکسیناسیون را خواهیم داشت، اظهار کرد: عده‌ای معتقد بودند که واکسیناسیون ایمنی کامل نمی‌دهد. بله باید این موضوع تبیین شود که واکسن شاید در ابتلا به کرونا خیلی موثر نباشد، اما در بستری و مرگ بسیار موثر است و اگر ۸۰ درصد جامعه واکسینه شوند و چرخه را قطع کنیم در ابتلا هم موثر خواهد بود.

صداقت گفت: حدود ۶۰ درصد افراد بیان کرده‌اند روش‌های طبیعی و سنتی همچون دمنوش‌ها را به واکسن ترجیح می‌دهند در حالی که با این روش‌ها نمی‌شود از کرونا پیشگیری کرد. ۴۰ درصد افراد گفته‌اند واکسن حاوی مواد خطرناک است و نمی‌زنیم. همچنین مراجعه به واکسیناسیون برای ۲۰ درصد افراد دشوار بوده است. حدود ۹۰ درصد افراد هم اعلام کرده‌اند چون بعد از واکسیناسیون باید اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم واکسن نمی‌زنیم. برخی هم معتقد بودند الزامی برای تزریق واکسن ندارند و این موضوع یک امر شخصی است. باید برای این افراد تبیین کنیم که واکسن فریضه‌ای اجتماعی است.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد تصریح کرد: حدود ۹۰درصد افراد حساسیت ابتلا به کرونا داشتند؛ یعنی تصور می‌کردند که اگر واکسن بزنند ناقل می‌شوند. حدود ۳۰ درصد معتقد بودند چون سیستم ایمنی آنها قوی است واکسن نمی‌زنند.  حدود ۳۵ درصد هم بیان کرده‌اند چون می‌توانند اصول پیشگیری را رعایت کنند نیاز به تزریق واکسن ندارند.

صداقت ادامه داد: براساس این تحقیق اگر برخی باورها را در جامعه افزایش دهیم شانس واکسیناسیون را زیاد می‌کنیم، ابتلا به کووید ۱۹ جدی و خطرناک است و ابتلا به آن می‌تواند عوارض جسمی و خطرناک بگذارد. تزریق واکسن می‌تواند از شدت و احتمال بروز عوارض خطرناک بیماری کم کند، تزریق واکسن می‌تواند جامعه را به شرایط زندگی عادی برگرداند و تزریق واکسن شانس ابتلا به کووید را کم می‌کند، از جمله این باورها هستند که باید مبنای آموزش‌ها  قرار بگیرند.

وی عنوان کرد: ۸۰ درصد سیاه نمایی‌ها در مورد واکسن و کرونا مربوط منافع مادی است که ما باید آنها را با حضور حداکثری در آموزش به مردم و افزایش واکسیناسیون خنثی کنیم.

صداقت تصریح کرد: بوی پیک ششم دارد می‌آید باید وظیفه آموزش مردم را به خوبی انجام دهیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها