کد خبر: 634718
تاریخ انتشار :

گلستان عاری از طاعون نشخوارکنندگان است

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: همه دام روستاییان حاشیه جنگل این استان به ویژه دام سبک علیه بیماری ویروسی طاعون نشخوارکنندگان کوچک( پی پی آر) مایه کوبی شده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

غلامرضا محرابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: تاکنون اقدامات پیشگیری و کنترلی علیه بیماری ویروسی طاعون نشخوارکنندگان که توسط این اداره کل انجام داد، موردی از درگیری حیات وحش با این بیماری ویروسی مشاهده نشده است.

وی تاکید کرد: اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای دامی این اداره کل به طور مرتب پایش روستاهای واقع در حاشیه و داخل مناطق جنگلی، دام جامعه عشایری و دام روستاییان حاشیه نوار مرزی استان را در دستور کار خود دارد و اجرای مایه کوبی دام را پیگیری می کند.

به گفته وی در زمان حاضر ۱۶ شرکت پخش واکسن در گلستان فعالیت دارد که بیش از یک میلیارد دُز واکسن در سال به دام ها و طیور استان تزریق می شود تا سلامت غذایی مردم استان و کشور تامین شود.

محرابی اضافه کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی بوده و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی است.

بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک متاثر از ویروسی با واگیری سریع بین جمعیت گوسفند و بز بوده که نخستین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش یا مشاهده شد و این بیماری بیشتر در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد که به آن، بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.

علایم بروز بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه است و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

استان گلستان با وسعت ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت در شمال کشور قرار دارد که دارای ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی در نوار جنوبی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی است.

در این استان شمالی با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت، دامپروری یکی از حرفه های اصلی روستاییان آن به شمار می رود که در این خطه سه میلیون واحد دامی در حال پرورش وجود دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها