کد خبر: 636485
تاریخ انتشار :

خطرناک ترین عوامل مسمومیت زا در منازل چیست؟

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: داروها یکی از خطرناک ترین عوامل مسمومیت زا در منازل است و مصرف خودسرانه داروها می تواند منجر به مسمومیت های دارویی شود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 دکتر فلاح افزود: مقادیر مصرف بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر، می تواند برای کودکان و افراد مسن  کشنده باشد. 

وی تصریح کرد: شایعترین علت بروز مسمومیت در جهان، مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است و همه ساله نزدیک به 60 درصد از تماس های مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور ایران مربوط به مسمومیت های دارویی بوده است که رقم بالا و قابل تاملی است. 

وی گفت: چنانچه در خانه کودک زیر 5 سال دارید، حتما داروها را در کمدهای بالا، دور از دسترس و مجهز به قفل قرار دهید.

وی افزود: مراقب باشید تا در هنگام بیماری کودک، دوز تکراری و یا داروی بیشتر از حد تجویز شده به کودک ندهید؛ به عنوان مثال برای کاهش تب در کودکان، داروی استامینوفن را بر اساس وزن و سن کودک و با مشورت پزشک و داروساز به کودک بدهید. مقادیر بیش از حد درمانی استامینوفن می تواند ایجاد مسمومیت کند.

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: داروهای مصرفی افراد خانواده را دور از دسترس کودکان نگهدارید و از قرار دادن دارو در کیف دستی پرهیز کنید تا مانع خورده شدن دارو توسط کودکان شود.

دکتر فلاح ادامه داد:  داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، زیرا کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.

وی اضافه کرد: اگر به کودک خود دارو می دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.

وی تصریح کرد: چنانچه فردی در خانواده در حال درمان ترک اعتیاد است، از دسترسی کودکان به داروهای درمان کننده اعتیاد مانند قرص یا شربت متادون  به طور جدی خودداری کنند. 

وی ادامه داد: مرگ بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان به دلیل نگهداری شربت متادون در یخچال به دلیل تعویض بطری دارو با بطری داروهای دیگر و یا نوشیدنی ها خوراکی و مصرف اتفاقی آنها صورت گرفته است است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها