کد خبر: 636486
تاریخ انتشار :

سن سکته مغزی در ایران یک دهه کمتر از میانگین جهانی است

یک متخصص نورولوژی ضمن اعلام این خبر که سن سکته مغزی در ایران یک دهه کمتر از میانگین جهانی است، این مسئله را به نقش سبک زندگی و مراقبت‌های تغذیه‌ای ربط داد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دکتر لیلا پورسعادت گفت: سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در ایران است و سالیانه ۱۵ میلیون نفر در دنیا مبتلا به سکته مغزی می شوند که از این تعداد ۶ میلیون نفر آن ها فوت می کنند و از هر ۴ نفر در دنیا یک نفر شانس ابتلا به سکته مغزی را دارد و شیوع سکته مغزی در ایران بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ در ۱۰۰ هزار است و آمار قابل توجهی می باشد و متاسفانه سن شیوع در ایران یک دهه کمتر از دنیا است.

وی افزود: مکانیسم سکته مغزی، ورود یک لخته خون به داخل عروق تغذیه کننده و یا پارگی رگ های مغزی است و به محض بسته شدن و یا پارگی عروق علائم نورولوژی ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه عدم تعادل در اندام ها، اختلال بینایی، غیر قرینگی صورت، فلج شدن اندام فوقانی و اختلال تکلم سریعاً با اورژانس تماس گرفته و با انتقال بیمار در کمتر از چهار و نیم ساعت به مراکز درمانی، خدمات موثر را دریافت کنند و هر یک دقیقه به دنبال سکته مغزی، ۲ میلیون سلول عصبی از بین می رود، از این رو هر چه زمان از دست برود میزان بهبود در سول های عصبی به تاخیر می افتد.

دکتر پورسعادت در ادامه خاطرنشان کرد: LDL خون بالا تا حدود زیادی در وقوع حوادث عروق مغزی موثر است و توصیه می کنیم که عدد LDL افرادی که دچار بیماری عروقی قلبی و مغزی شده اند، کمتر از ۷۰ باشد.

این متخصص نورولوژی همچنین ضمن اشاره به بیماری دیابت به عنوان مادر بیماری ها، گفت: ۳ سال اول ابتلا به دبایت ریسک وقوع سکته مغزی را تا ۷۲ درصد افزایش می دهد.

وی یادآور شد: کسانیکه در طول شبانه روز دچار توقف تنفسی و خر و پف می شوند و در هنگام صبح احساس گیجی و منگی و سردرد در ناحیه پشت سر دارند در معرض حوادث قلبی عروقی هستند که متاسفانه بسیاری از افراد آن را یک اتفاق عادی تصور می کنند.

یادآور می شود بیمارستان هدف، بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) می باشد که همکاران با کد ۷۲۴ (در ۷ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته)آ ماده خدمت رسانی به بیماران مبتلا به سکته مغزی هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها