کد خبر: 640500
تاریخ انتشار :

چقدر درباره عصب‌کشی کردن دندان می‌دانید!

پالپ دندانی همان ناحیه نرم زیر دندان است که پر از رشته‌های عصبی و رگ‌های خونی است که به دندان متصل می‌شود. جالب است بدانید اعصابی که به دندان متصل می‌شوند تنها تا زمانی برای دندان ضروری هستند که دندان در حال رشد کردن است و بعد از این پروسه عملا بی‌استفاده و غیر ضروری است. پس حذف کردن آن از دندان برای دندان مضر نیست بلکه این اعصاب فقط احساس گرمی و یا سردی غذا را از طریق دندان به مغز منتقل می‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عصب‌کشی کردن یا همان درمان ریشه دندان روشی است که در آن پزشک معالج سعی می‌کند دندان را از شر پوسیدگی کامل نجات دهد. در این روش که مردم آن را روشی دردناک می‌نامند پزشک سعی می‌کند پالپ‌های حاوی اعصاب و رگ‌های خونی که به سمت دندان عفونی شده می‌روند را درمان کند. در این روش این پالپ‌ها از مسیر دندان عفونی شده برداشته می‌شوند و آن ناحیه از دندان خالی از عصب می‌شود. اکثر مردم گمان می‌کنند که این روش بسیار دردناک است، اما آنچه که در طی مراحل عصب‌کشی تجربه می‌کنند با افکارشان متفاوت است. درد عصب‌کشی تقریبا به اندازه درد پر کردن دندان است و در مقایسه با دردی که افراد در نتیجه دندان خراب تجربه می‌کنند بسیار کم‌تر است. در این مقاله قصد داریم درباره عصب‌کشی کردن دندان‌های پوسیده با شما مطالبی را به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

پالپ دندانی چیست و چرا در عصب‌کشی لازم است که برداشته شود؟

پالپ دندانی همان ناحیه نرم زیر دندان است که پر از رشته‌های عصبی و رگ‌های خونی است که به دندان متصل می‌شود. جالب است بدانید اعصابی که به دندان متصل می‌شوند تنها تا زمانی برای دندان ضروری هستند که دندان در حال رشد کردن است و بعد از این پروسه عملا بی‌استفاده و غیر ضروری است. پس حذف کردن آن از دندان برای دندان مضر نیست بلکه این اعصاب فقط احساس گرمی و یا سردی غذا را از طریق دندان به مغز منتقل می‌کنند. حالا سوال اینجاست که چرا این اعصاب در فرآیند عصب‌کشی برداشته می‌شوند؟ پالپ دندانی یا همان اتاقک پالپ که درست در زیر دندان قرار دارد پس از آسیب دیدن تبدیل به مکانی مناسب برای رشد باکتری و عفونت‌ها می‌شود. این پالپ آسیب دیده در نهایت تبدیل به آبسه دندانی می‌شود که سرشار از عفونت است. پس در فرآیند عصب‌کشی این پالپ‌ها از بین می‌روند.

پالپ چگونه آسیب می‌بیند و نشانه نیاز به عصب‌کشی دندان چیست؟

پالپ‌ها بر اثر پوسیدگی شدید دندان یا پر کردن نامناسب دندان‌ها ایجاد می‌شوند و گاهی هم به دلیل آسیب‌هایی که در نتیجه ضربه و یا تصادف به فک و دندان وارد می‌شود به وجود می‌آیند. اگر در دندان خود علائمی مثل تغییر رنگ دندان، ورم و آّبسه کردن دندان، حساسیت طولانی مدت در برابر سرما و گرما غذا و یا درد شدید دندان در هنگام جویدن غذا هستید حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت تشخیص دندانپزشک آسیب احتمالی را جبران کنید.

آیا بجز عصب‌کشی روش دیگری برای نجات دادن دندان وجود دارد؟

بهترین راه برای نجات دادن دندان درمان ریشه است. البته این در صورتی است که پزشک متخصص  تشخیص دهد که زمان آن نگذشته است. اگر زمان را از دست بدهید بهترین روش برای نگه داشتن دندان همان عصب‌کشی است. البته مواردی هم وجود دارند که پزشکان نمی‌توانند دندان را عصب‌کشی کنند و چاره‌ای بجز کشیدن دندان نیست. نگران نباشید امروزه روش‌های زیادی وجود دارند که‌ می‌توانند به شما کمک کنند تا دوباره صاحب دندان شوید با این تفاوت که دیگر دندان طبیعی نیست و دندان شما از جنس مصنوعی خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها