کد خبر: 641520
تاریخ انتشار :

تسکین درد و درمان سرماخوردگی با این گیاه

گیاه اکالیپتوس، خلط آور و تب‌بر بوده و برای درمان سرماخوردگی و زکام استفاده می‌شود.

تسکین درد و درمان سرماخوردگی با این گیاه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 مهندس محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: اکالیپتوس با نام‌های دیگری چون کینا، درخت تب نوبه، سرویل نیز شناخته می شود. این گیاه، ضدعفونی‌کننده، معرق و ضد نفخ است؛ قند خون را کاهش داده و برای درمان سرماخوردگی و زکام از آن استفاده می‌شود.

پویان با اشاره به این‌که اکالیپتوس برای درمان عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های جلدی مفید و موثر بوده و برای رفع قرمزی پوست مخلوط آن با روغن زیتون استفاده می‌شود، تأکید کرد: برای بیماری روماتیسم نیز مخلوط این گیاه با روغن زیتون به صورت استعمال خارجی مفید بوده و مصرف خوراکی آن برای برونشیت مزمن و آسم، اثربخش و جوشانده برگ آن دافع و کشنده حشرات است.

به گفته مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، برگ آن خاصیت آنتی بیوتیک دارد و برای معالجه آنفولانزا مفید است، استعمال خارجی اسانس آن بیحس‌کننده ملایم موضعی و ضدعفونی‌کننده بوده، در استعمال داخلی برای التهاب بینی، برونشیت مزمن و آسم کاربرد دارد، استعمال آن باعث کاهش قند خون می‌شود، در استعمال خارجی برای شست و شوی زخم‌ها مفید است. برای درمان زکام از دم کرده 2 تا 4 گرم برگ در یک لیوان آب جوش استفاده می‌شود. صمغ کینو که از این درخت به دست می‌آید، قابض و ضد باکتری است، برگ آن خاصیت تببر دارد، برای کاهش احتقان و حساسیت از آن استفاده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، پویان، میزان مصرف اکالیپتوس را 40-20 گرم برگ گیاه به صورت دم کرده در یک لیتر آب که روزانه 5-4 فنجان از این دم کرده مصرف می‌شود، عنوان کرد. مصرف بیش از حد مجاز آن، باعث ورم معده و روده می‌شود. سردرد و پیدایش خون در ادرار از دیگر عوارض مصرف بیش از حد مجاز اکالیپتوس است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها