کد خبر: 648296
تاریخ انتشار :

دو ماده غذایی که برای دیابتی‌ها ممنوع است

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد دیابتی ‌هایی که در ساعات شب غذاهای فرآوری ‌شده کمتری می‌خورند، ممکن است طولانی ‌تر از کسانی که این غذاها را مصرف می‌ کنند، عمر کنند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مطالعات جدید محققان نشان دهنده مضر بودن مصرف غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس توسط افراد دیابتی است. علاوه بر این، داده های پژوهش فوق نشان می دهد که خوردن غذاهای پر کربوهیدرات در اوایل روز به جای شب به تقویت سلامت قلب در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

محققان در این مطالعات دریافتند افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که غذاهای فرآوری شده از جمله سوسیس و کالباس را در اواخر روز مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که مقادیر کمتری از این غذاها را مصرف می کردند ، تا ۷۴ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار دارند. 

در این میان نکته جالب توجه این است که  افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که در اواخر روز سبزیجات و محصولات لبنی بیشتری مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از این غذاها مصرف می کردند، با کاهش ۴۵ درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی مواجه شدند.

داده‌های این مطالعه نشان می‌ دهد که مصرف  سیب ‌زمینی در صبح و غلات کامل در بعد از ظهر توسط افراد دیابتی می تواند خطر مرگ ناشی از بیماری ‌های قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

دکتر کینگرائو سانگ (Qingrao Song)  یکی از نویسندگان این مطالعه و از اعضای هیئت علمی دانشگاه پزشکی هاربین در چین ، درباره موضوع فوق گفت: ما مشاهده کردیم که خوردن سیب زمینی در صبح، غلات کامل در بعد از ظهر، سبزیجات و شیر در عصر و مصرف کمتر گوشت فرآوری شده با بقای طولانی مدت در افراد مبتلا به دیابت مرتبط است.

این یافته‌ها بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲ است که به پرسش های مطرح شده توسط نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه آمریکا پاسخ دادند. این پروژه توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ‌های ایالات متحده نظارت می شود. به گفته محققان، شرکت ‌کنندگان برای یک دوره تقریباً دو ساله تحت نظر قرار گرفته و در این مدت ۳۰۷ نفر از آنها بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست دادند.

 بر اساس یافته ‌های این مطالعه، زمانی از روز که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ برخی غذاها را می ‌خورند ممکن است به میزان زیادی در سلامتی آنها مهم باشد.کارشناسان توصیه می کنند که زمان مصرف غذا باید مطابق با ساعت بیولوژیکی بدن باشد و این موضوع در بیماران دیابتی بسیار مهم تر است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی غدد درون ‌ریز و متابولیسم بالینی (Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism)  منتشر شده است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها