کد خبر: 648297
تاریخ انتشار :

به زودی از فاز اضطراب پاندمی کرونا خارج می‌شویم/ تعطیلات، مراقب باشید

دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران گفت: باید عید را با مراقبت بگذرانیم، زیرا هنوز تعداد موارد مثبت کووید بالاست.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«آمیتیس رمضانی» دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران در ارتباط با پیش بینی‌ها از آخرین وضعیت کووید در هفته‌های آینده گفت: پیش بینی می‌شود به زودی از فاز اضطراری پاندمی خارج شویم، تا دو یا سه هفته آینده که موارد فوتی بسیار کاهش پیدا می‌کند، می‌توانیم بگوییم به شرایط باثبات رسیده‌ایم، از آمار مرگ و میر بالا، تعطیلی‌ها و بستری‌های زیاد خارج می شویم و دیگر نیازی نیست که تا به این اندازه محدودیت های شدید اعمال شود و بسیاری از مراکز می‌توانند حضوری باشند.  

دبیر انجمن بیماری های عفونی و گرمسیری افزود: البته هنوز به این وضعیت نرسیده‌ایم و باید عید را با مراقبت بگذرانیم، زیرا هنوز تعداد موارد مثبت کووید بالاست. درست است که در شیب نزولی هستیم و روند کاهشی مشاهده می‌شود اما هنوز هم با شرایط ثبات فاصله داریم و باید پروتکل‌ها و اهتمام برای تکمیل واکسیناسیون از سوی مردم درنظر گرفته شود. اگر تا دو یا سه هفته آینده همانطور که گفته شد پیش بینی می شود پیک تمام شود، پروتکل‌ها به خوبی رعایت شود می‌توان گفت اگرچه کرونا تمام نمی‌شود و واریانت‌های بعدی را خواهیم داشت، اما دیگر وضعیت اضطراری دو سال گذشته تکرار نمی‌شود.

رمضانی گفت: سناریوهای مختلفی وجود دارد که وضعیت در آینده چگونه خواهد بود و ممکن است واریانت بعدی از این واریانت نیز مسری تر باشد، اما نمی‌تواند مشکل زیادی ایجاد کند. اگر عید را نیز به خوبی پشت سر بگذاریم وارد پیک بعدی نمی شویم. کشورهایی که از پیک اومیکرون عبور کرده اند سخت گیری ها را کم کرده‌اند و تاکید بر تست پی سی آر و غیرحضوری بودن مدارس و دانشگاه ها را کاهش داده اند. ما نیز در ماه آینده به وضعیتی خواهیم رسید که محدودیتها را کم کنیم. لازم است برای افراد مسن و دارای نقص ایمنی دز چهارم تزریق شود، همانطور که پروتکل آن نیز اخیرا ابلاغ شده است. 

دبیر انجمن بیماری های عفونی و گرمسیری افزود: کرونا همیشه پیش بینی ها را دور زده است اما اگر همه چیز طبق وضعیتی که به نظر می‌رسد پیش رود، شرایط به گونه ای خواهد شد که سالی یکبار نیاز به واکسیناسیون باشد و دیگر نیازی به تکرار آن نخواهد بود. بیماری کرونا شبیه به آنفولانزا خواهد شد که در فصل خاصی فراوانی آن زیاد می شود و در آن زمان باید واکسن زده باشیم که مشکل پیدا نکنیم. البته باید تاکید کرد که جهت همه گیری کرونا به این سمت است اما وضعیت می‌تواند غیرقابل پیش بینی باشد. هنوز هم به ثبات نرسیده ایم و با توجه به زیرسویه BA۲ نباید کاری کنیم که وارد وضعیت بدی شویم. 

رمضانی گفت: بهتر است در شرایط فعلی تجمعات در فضای باز باشد و تا جایی که می شود به فضاهای بسته نرویم و اگر در فضاهای بسته می‌رویم حتما ماسک بزنیم. یکی از فضاهایی که خطر آن بسیار بالاست رستوران ها هستند که افراد زیادی معمولا در فضای بسته جمع می شود و ماسک‌شان را در می آورند که توصیه می‌شود تا حدالامکان افراد از این کار خودداری کنند. 

او درارتباط با سویه BA2 و احتمال بروز موج جدید بر اثر آن گفت: افزود: امیدواریم زیرسویه BA۲ در ایران دوباره موج جدیدی ایجاد نکند. سویه BA۱ درحال حاضر شایع ترین زیرسویه است و تقریبا ۹۸ درصد زیرسویه ها در دنیا را تشکیل می دهد. BA۲ در کشورهایی مانند دانمارک گزارش شده، اما هنوز موج جدی در این کشورها ایجاد نکرده است، زیرا ایمنی که نسبت به BA۱ ایجاد شده است مقابل BA۲ نیز جواب می‌دهد. طبق اطلاعات به دست آمده زیرسویه جدید مسری تر است و گزارش هایی نیز بوده است که برخی افراد در فاصله کمی که در حدود دو هفته یا بیست روز بوده است، دوباره به زیرسویه جدید با شدت کمتر مبتلا شده اند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها