کد خبر: 663168
تاریخ انتشار :

راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده

یافته های جدید محققان آمریکایی، می تواند پیشگیری و درمان بیماری های التهابی روده را بهبود بخشد.

راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محققان سیستم بهداشتی کوه سینا، در مطالعه پیشگامی، اهمیت گونه های فعال اکسیژن در حفظ عملکرد سلول های بنیادی و جلوگیری از التهاب در حین ترمیم زخم، را بررسی کرده اند. یافته های پژوهشگران، می تواند بینش بیشتری را درباره پیشگیری و درمان بیماری های التهابی روده (IBD) ارائه دهد.

گونه های فعال اکسیژن، مواد شیمیایی بسیار واکنش پذیری هستند که از اکسیژن تشکیل شده اند. ترشح گونه های فعال اکسیژن در روده برای حفظ عملکرد سلول های بنیادی و ترمیم زخم ضروری است. با این حال، می تواند اثرات التهابی نیز ایجاد کند.

تیم تحقیقاتی، عوامل کلیدی که باعث ایجاد تغییرات غیرطبیعی سلول ‌های بنیادی می ‌شوند را یافته اند که نقش مهمی از گونه ‌های فعال اکسیژن در حفظ روده‌ های سالم را نشان می ‌دهد.

دانشمندان گفته اند: واضح است که تنظیم اکسیژن و گونه های فعال اکسیژن نقش مهمی در بیماری های مزمن، و به طور خاص IBD ایفا می کنند. این مطالعه پیشرفت بزرگی را در تعریف نقش کلیدی گونه های اکسیژن در حفظ یک سد مخاطی سالم برای IBD ارائه می دهد.

تیم تحقیقاتی نقش گونه ‌های فعال اکسیژن و NOX1، پروتئین مورد استفاده برای تولید این مواد شیمیایی، را مورد مطالعه قرار دادند.به گزارش سیناپرس، پژوهشگران، مقدار گونه ‌های فعال اکسیژن را اندازه‌ گیری کرده و مشخصات بیان ژن سلول‌ های سد روده را از موش ‌ها و انسان های مبتلا به کولیت اولسراتیو، یکی از زیرگروه های IBD، تجزیه و تحلیل کردند.

 سلول های سد کننده روده، سطح روده را می پوشانند و به هضم غذا، جذب مواد مغذی و جلوگیری از هجوم باکتری های روده کمک می کنند. محققان، داده های بیان ژن را در بافت های ملتهب و غیر ملتهب روده بزرگ مقایسه کردند.

دانشمندان دریافتند :ترکیبی از NOX1، از دست دادن عملکرد -که منجر به کاهش گونه‌ های فعال اکسیژن می ‌شود، به علاوه وجود ماده ‌ای به نام TNF که باعث التهاب می ‌شود، منجر به افزایش غیرطبیعی سلول‌ های میکروفولد می ‌شود. سلول های میکروفولد، که به عنوان سلول های M نیز شناخته می شوند، برای تنظیم پاسخ ایمنی روده بسیار مهم هستند.

تیم تحقیقاتی، این افزایش غیرطبیعی در تعداد سلول ‌های M را در نتیجه از دست دادن گونه ‌های فعال اکسیژن در سلول ‌های بنیادی یافتند. به گزارش سیناپرس، این افزایش در سلول های M اپیتلیال باعث افزایش جذب سلول های ایمنی در موش ها می شود. محققان توانستند با درمان سلول ‌های روده به کمک گونه ‌های فعال اکسیژن، نقص اولیه به دنبال از دست رفتن این گونه‌ های اکسیژن در طول التهاب، را معکوس کنند.

پژوهشگران اظهار داشته اند: اکسیژن فعال، که توسط سلول های بنیادی آزاد می شود، برای حفظ یک روده سالم از طریق حفظ تعادل مناسب انواع سلول های سد روده، حیاتی است.

یافته های تحقیقاتی، در مجله Gut منتشر شده اند.

منبع: سیناپرس

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها