کد خبر: 620529
تاریخ انتشار :

افزایش محسوس قیمت دلار در بازار متشکل + جزئیات

افزایش محسوس قیمت دلار متشکل با کاهش عرضه نسبت به روز گذشته همراه بود، این امر می‌تواند ناشی از این باشد که در سطوح قیمتی تا این حد بالا تقاضای زیادی وجود ندارد.

افزایش محسوس قیمت دلار در بازار متشکل + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

افزایش محسوس قیمت دلار در بازار متشکل ارزی و بازار آزاد باعث شد، نرخ‌های سنا نتوانند همراهی کنند و اندازه شکاف بین دلار سنا و بازار آزاد به اندازه‌ای رسید که از اواخر فروردین ثبت نشده بود. علاوه بر این قیمت شروع کار دلار متشکل از قیمت متوسط روز گذشته ۸۸۴ تومان بالاتر بود که این امر از ۷ فروردین که داده‌ها جمع‌آوری شده‌اند سابقه نداشت. شروع طوفانی بازار متشکل می تواند واکنشی به افزایش نرخ دلار در بازار آزاد باشد در چند روز گذشته در بازار آزاد نرخ دلار رو به رشد بود در مقابل بازار متشکل با فاصله از بازار حرکت کرد در نتیجه تزریق دلار در بازار متشکل رو به افزایش بود اما از زمانی که قیمت بالا رفت حجم عرضه نیز محدود شد وشرو نسبت به روز شنبه کاهش یافت، این امر می‌تواند ناشی از کم بودن تقاضا در این سطوح قیمتی باشد، علاوه بر این محدودیت منابع می‌توانست علت کاهش عرضه دلار باشد.

قیمت‌ها در بازار متشکل و آزاد یورو نیز صعودی بود و قیمت یورو بازار آزاد عصر یکشنبه از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کرد.

روزی حساس برای دلار بازار متشکل

امروز توجه فعالان بازار بیش از دیگر روزها به بازار متشکل ارزی معطوف بود، اخبار مربوط به تعویض رئیس کل بانک مرکزی تایید شد و فعالان بازار روند قیمت دلار متشکل را زیر نظر داشتند. قیمت متوسط دلار در بازار متشکل ارزی نسبت به روز گذشته ۶۸۲ تومان رشد کرد و روی ۲۳ هزار و ۸۳۵ تومان قرار گرفت. البته نرخ دلار متشکل در مقاطعی از روز از ۲۴ هزار تومان نیز بالاتر بود.

تغییرات ناگهانی قیمت‌ها باعث شد قیمت سنا نتواند همراه با بازار متشکل و آزاد حرکت کند و نرخ انتهایی سنا حتی از روز گذشته قدری پایین‌تر بود. افزایش قیمت دلار در بازار آزاد نیز محسوس بود. قیمت دلار بازار آزاد عصر روز یکشنبه روی ۲۴ هزار و ۴۳۰ تومان قرار گرفت. این حرکت خلاف جهت باعث شد اندازه شکاف بین دلار بازار آزاد و سامانه سنا به ۴.۲ درصد افزایش یابد. اختلاف قیمت بین دلار بازار آزاد و سامانه سنا ۹۸۱ تومان بود. آخرین باری که اندازه شکاف بین این دو نرخ در این حوالی بود به ۲۶ فروردین بازمی‌گردد که شکاف بین سنا و بازار آزاد ۹۳۸ تومان بود.

به هر روی با وجود افزایش قیمت‌ها و بزرگ شدن اندازه شکاف حجم مبادلات دلار بازار متشکل نسبت به روز گذشته ۳۱ درصد کاهش یافت و روی رقم ۷ میلیون و ۱۵۷ هزار قرار گرفت. علت این کم‌تر شدن عرضه نسبت به روز گذشته ممکن است پایین بودن تقاضا در سطوح قیمتی تا این حد بالا باشد، علاوه بر این ممکن است محدودیت منابع حجم عرضه دلار را پایین آورده باشد. لازم به ذکر است حجم عرضه با وجود کاهش، بالای متوسط ۵۲ روز کاری گذشته قرار می‌گیرد.

افزایش قیمت‌ها در بازار یورو

قیمت یورو متشکل نسبت به روز گذشته ۵۷۰ تومان افزایش یافت و روی ۲۸ هزار و ۵۳۴ تومان قرار گرفت. یورو سنا تغییر محسوسی ثبت نکرد و با ۶ تومان رشد روی ۲۸ هزار و ۳۱۶ تومان ایستاد. قیمت یورو در بازار آزاد عصر یک‌شنبه نسبت به روز گذشته ۸۶۶ تومان رشد کرد، از مرز ۳۰ هزار تومان گذشت و روی ۳۰ هزار و ۷۷ تومان ایستاد. تغییرات قیمت‌ها اختلاف بین یورو بازار آزاد و سنا را به ۱۷۶۱ تومان معادل ۶.۲ درصد افزایش داد. افزایش قیمت یورو متشکل نیز با کاهش حجم مبادلات همراه شد. عرضه یورو متشکل نسبت به روز گذشته ۴۰ درصد افت کرد و روی ۶۷۶ هزار قرار گرفت.

منبع: اقتصاد نیوز

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها