کد خبر: 620544
تاریخ انتشار :

این کالا 4 برابر گران شد

قاعدتاً اگر هر چه سریعتر تکلیف این موضوع مشخص نشود، کمبود کالا در بازار، موجب افزایش چشمگیر قیمت‌ها خواهد شد و این در حالی است که مصرف کننده اصلی این کالا سازمان های دولتی می‌باشند

این کالا 4 برابر گران شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رئیس اتحادیه فناوران رایانه گفت: «قیمت سوئیچ در ۱۰ روز گذشته افزایش یافته و اگر موضوع رسانه‌ای نمی‌شد و مشکل مرتفع نشود، قیمت ظرف ۲ تا ۳ ماه آتی افزایش غیر قابل باوری خواهد داشت».

خطر گرانی ۴ برابری یک کالای مهم

وزارت صمت هفته گذشته ثبت سفارش واردات سوئیچ شبکه را ممنوع کرد این اقدام با اعتراض بسیاری از فعالان بازار مواجه شد. در توجیه این ممنوعیت اعلام گردید امکان تولید این محصول مهم در داخل کشور وجود دارد.  آیا این گونه است؟ برای بررسی بیشتر موضوع با رئیس اتحادیه فناوران رایانه به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

اتحادیه در نامه‌ای که به سازمان های مختلف ارسال کرده مخالفت خود را با این ممنوعیت جدید اعلام نموده است. محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه ضمن بیان این موضوع اظهار داشت: «قاعدتاً اگر هر چه سریعتر تکلیف این موضوع مشخص نشود،  کمبود کالا در بازار، موجب افزایش چشمگیر قیمت‌ها خواهد شد و این در حالی است که مصرف کننده اصلی این کالا سازمان های دولتی می‌باشند و بالطبع این موضوع موجب تضییع بیت‌المال خواهد شد».

این کالا 4 برابر گران شد

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران اعلام کرد: «ما هیچ مشکلی با تولیدکننده نداریم و اتفاقاً به شدت حامی تولیدکنندگان صنف هستیم، تا جایی که اگر تولید کننده اعلام کند که توان تامین بازار را دارد، اعضاء اتحادیه که از تجار نامی صنف هستند آمادگی خود را برای عقد قرارداد با ایشان، تحت نظر اتحادیه اعلام می‌نمایند».

حمله به جای توضیح

وی ادامه داد: «بعد از رسانه‌ای شدن خبر پیشین، شخص ناشناخته پشت این ماجرا از مخفی بودن درآمد و با الفاظی همچون نام بردن از اتحادیه فناوران به عنوان یک اتحادیه جانبی در گروه‌های صنفی ما را مورد حمله قرار داد. ایشان با بی احترامی به اتحادیه و اصناف کشور که شاکله تجارت در تمام کشورها می‌باشند، سعی در تغییر مسیر مباحث مربوطه داشته است وگرنه این اتحادیه با وجود ۲۸۰۰ عضو فعال که از خرده فروشی های کوچک تا شرکت‌های تجاری بزرگ را شامل می شود، در حال حاضر معتبرترین تشکل صنف رایانه در کشور است و به گفته مقام معظم رهبری اصناف بازوان ستبر این انقلاب هستند».

وی گفت: «ایشان که مدعی تولید سوئیچ در داخل کشور هستند در سایت خودشان کالا را موجود ندارند چه برسد به بازار. من فکر می‌کنم که هیچ شرکتی با ساخت تنها چند نمونه نمایشگاهی از یک کالا به عنوان تولیدکننده شناخته نمی‌شود. بدیهی است که ممنوعیت ثبت سفارش  باید زمانی رخ دهد که جنس مورد بحث به وفور در بازار یافت شود و بعد طرح‌های حمایتی برای فروش آن اجرا شود.  و با توضیحات ذکر شده، توجیهی برای این ممنوعیت در حال حاضر وجود ندارد».

تولید به شرط کیفیت و قیمت منصفانه

وی ضمن اظهار امیدواری در خصوص پیشرفت تولیدات صنف رایانه، اعلام کرد: «امیدواریم هر چه سریعتر شاهد رفع تحریم ها باشیم و هنگامی که این اتفاق رخ دهد با وجود غنای مواد اولیه موجود در داخل کشور و میزان حقوق در نظر گرفته شده برای کارگران، بالطبع اقبال کمپانی‌های سازنده به سمت تولید کالاهایشان در ایران خواهد بود».

وی افزود: «حتی در همین زمان تحریم‌ها هم اگر شخصی توانایی مجاب کردن کارخانه‌های مادر را داشته باشد  که اجزاء کالای روز رایانه ‌ای  را به او بفروشند و او در ایران به مونتاژ این قطعات بپردازد، چون به امر مهم اشتغال‌زایی در داخل کشور کمک شایانی کرده برای ما بسیار محترم شمرده می شود و ما پشتیبان او خواهیم بود، اما به این شرط که قیمت تمام شده کالای مونتاژ شده تفاوت چند برابری با کالای وارداتی نداشته باشد. اگر بنا باشد که کالای تولید داخل موجبات ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای وارداتی را فراهم کند، باید هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت توان رقابت با این کالا ها را داشته باشد».

وی افزود: «همانطور که گفتم واقعا پشتیبان تولید هستیم ولی قرار نیست به نام تولیدکننده، قیمت نمونه داخلی چند برابر باشد. بعضی افراد که به نام تولیدکننده فعالیت می‌کنند قطعات را مونتاژ می‌کنند. کاش به هزینه باز و بسته کردن بسنده شود. این پدیده برای کشوری با قدمت ما خوب نیست اما بهتر از آن است که به چند برابر قیمت به مردم فروخته شود و حقوق مصرف‌کننده ضایع شود. موافق تولید هستیم، چون در شرایطی که حقوق کارگر ما از چین و نپال هم کمتر شده است شرکت‌های خارجی، استقبال می‌کنند. با این حال نباید اجازه داد به اسم تولید از بیت‌المال هزینه شود، قیمت‌ها نجومی شود و از مردم انتظار داشته باشیم جنس بی‌کیفیت را خریداری کنند».

وی افزود: «گرفتاری ما با معضل مودم همچنان باقی است. بدون کار کارشناسی و مشاوره گرفتن از باتجربه‌ها و فقط از روی آزمون و خطا، تصمیمی گرفته می‌شود و نمی‌پذیرند که اشتباه کرده‌اند. به این ترتیب دولت هم از درآمد گمرکی خود محروم شد. همچنان بر این اشتباه اصرار می‌شود».

 وی در ارتباط با کمبود هارد به واسطه استخراج رمزارز چیا گفت: «این کمبود جهانی است. طبق کارشناسی انجام شده، اگر جایگاه این رمزارز، افت کند قیمت جهانی هارد هم به تعادل می‌رسد».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها