کد خبر: 618107
تاریخ انتشار :

عطوان: بررسی دلایل نگرانی رژیم صهیونیستی از پرونده یمن

فارس/ تحلیلگر سرشناس عرب با متفاوت توصیف کردن روز جهانی قدس امسال برای رژیم صهیونیستی به توضیح چرایی نگرانی این رژیم از پرونده یمن و دست پر یمنی‌ها در هرگونه جنگ مستقیم با صهیونیست‌ها پرداخت.

عطوان: بررسی دلایل نگرانی رژیم صهیونیستی از پرونده یمن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«عبدالباری عطوان» نویسنده سرشناس عرب و سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در یادداشتی، به متفاوت بودن مراسم امسال روز جهانی قدس برای رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت که واقعا جا دارد تل‌آویو نگران پروندهیمنباشد و از توانمندی رهبری یمن در اداره جنگ و بسیج نیروهای خود علیه رژیم صهیونیستی بهراسد.

دیروز (جمعه - ۷ می)، پایتخت و ۱۴ استان یمن صحنه راهپیمایی باشکوه مردم این کشور به مناسبت روز جهانی قدس بود تا جایی که «اسماعیل رضوان» یکی از مقامات ارشد جنبشحماسفلسطین از ملت یمن برای اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها و برگزاری تظاهرات باشکوه روز قدس قدردانی کرد.

وی نوشت که مراسم روز جهانی قدس در سال جاری دارای رنگ و بوی متفاوت و ویژه‌ای بود و شعارهایی نظیر مرگ بر آمریکا و اسرائیل واقعا برای صهیونیست‌ها نگران‌کننده بود.

عطوان نوشت که مراسم جشن ملت محاصره شده و گرسنه یمن در روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، متمایز و دارای طعم و بوی ملی و احساسی ویژه‌ای بود.

در سر آغاز این یادداشت آمد: «زمانی که صنعاء، پایتخت یمن با میلیون‌ها یمنی که از شهرهای مختلف به سوی آن روانه شده‌اند، تا در راهپیمایی سالانه و میلیونی روز قدس با شعار مرگ بر آمریکا..مرگ بر اسرائیل شرکت کنند، پر می‌شود، نگرانی اسرائیل از یمن موجه به نظر می‌رسد.»

وی نوشت که در این راهپیمایی‌ها، پرچمهای یمن و فلسطین همانند قضایای این دو کشور، در هم تنیده شدند و احساسات در قبال دشمنی واحد که اکنون و آینده امت اسلام را هدف قرار داده، یکپارچه و همسو شدند.

عطوان در ادامه تصریح کرد: «چقدر این شعارهای قلبی تظاهرات‌کنندگان یمنی زیبا و شیرین است. از گویاترین، صمیمانه‌ترین و شدیدترین عبارات در این شعارها استفاده شده که برخی از آنها را در اینجا می‌آورم: "ملت حکمت و ایمان، روز قدس یک سمبل است"، " به عادی‌سازان روابط بگویید..قضیه ما تضییع نخواهد شد"، "عربهایی که به عادی‌سازی روابط روی آوردند..عضو ائتلاف متجاوز [سعودی] هستند"، "اسرائیل سرطان است..آمریکا، شیطان است"، "کسی که مردم فلسطین را بکشد..همانی است که یمنی‌ها را می‌کشد"، "دشمنان ما در یمن عزیز ..همان دشمنان قدس و غزه‌اند"، "به عادی‌سازان روابط بگویید...مسجد الاقصی فروشی نیست".

وی در ادامه با اشاره به اینکه نگرانی اسرائیل از یمن تنها یک برداشت از سوی او نیست نوشت: «این امری است که در پژوهش منتشر شده دو روز پیش مرکز "مطالعات امنیت ملی اسرائیل" در دانشگاه تل آویو درج شده است و در آن درباره احتمالات اقدام نیروهای ائتلاف یمنی انصارالله در حمله موشکی غافلگیرکننده علیه برخی اهداف در عمق اسرائیل یا حمله به کشتی‌ها و ناوهای اسرائیلی در دریای سرخ یا اقیانوس هند هشدار داده شده است.»

در این پژوهش ادعا شده که ممکن است این ائتلاف به سلاح‌های پیشرفته چه از سوی ایران و چه از طریق تولید داخلی در غارهای سربلندی و عزت در صعدهمجهز شده باشد.

به اعتقاد نگارنده، «رزمنده یمنی به شجاعت و قدرت در جنگ و نفس بلند و توانایی در تحمل طولانی مدت یک وضعیت از سایرین متمایز است و این چیزی است که پایداری آن طی بیش از شش سال از جنگ ائتلاف سعودی و تغییر قاعد درگیری به نفع خود، درخواست کمک دشمنانش برای میانجیگری به منظور پایان دادن به این جنگ و درگیری و حتی پیشنهادهای مالی، سیاسی و اقتصادی وسوسه‌برانگیز در مقابلآن راتوجیه می کند.»

این نویسنده سرشناس  فلسطینی‌الاصل معتقد است که آنچه که ترس و وحشت فرماندهی نظامی اسرائیل از توسعه و پیشرفت با سرعت بالای توانمندی‌های نظامی یمن طی سالهای اخیر را برانگیخته به چند دلیل است که در ادامه می‌آید:
«نخست: رهبری یمنبر خلافاغلب همتایانش در منطقه غربی، دارایعقیدهاسلامی راسخ و محکمی است.دارای توانایی بالایی در تصمیم‌گیری برای جنگ است به ویژه اگر قرار باشد این تصمیم علیه اشغالگر اسرائیلی گرفته شود.تنها این نیست. وی در مدیریت هر جنگی و بسیج میلیون‌ها نفر برای آن نیز بسیار تواناست.

دوم: پس از آنکه جنگنده‌های ائتلاف سعودی - اماراتی کلیه پروژه‌های زیرساختی یمن را ویران کردند و علاوه بر آن ۲۰ میلیون یمنی توانستند بیش از شش سال تجاوز را تحمل کنند و مقابل آن ایستادگی کنند، دیگر رهبری یمن از چیزی هراسی ندارد و دیگر بمباران هوایی این مردم را هراسان نمی‌کند.

سوم: دولت صنعاء دارای زرادخانه‌ای بزرگ از موشک‌های بالستیک هوشمند و پهپادها است و آمادگی بالایی در استفاده از آن دارد. ما دیدیم که چگونه این موشک‌ها و پهپادها به ریاض، جده و ستون فقرات صنایع نفتی سعودی در بقیق، الظهران، ینبع، خمیس مشیط، جازان و تاسیسات آرامکو رسیدند.

چهارم: کلیه پروژه‌های مطرح کنونی برای ایجاد کانال‌ها، احداث لوله‌های نفتی یا ریل راه‌آهن برای دور کردن صادرات نفت خلیج [فارس] به ویژه پروژه کانال ایلات - اسدود برای دور زدن کانال سوئز و تنگه باب المندب در ورودی دریای سرخ و تنگه هرمز که بر اساس فرضیه نظامی‌گیری و سیطره انصارالله بر دریانوردی تجاری در دریاهای منطقه کلید خورده، ممکن است متوقف شود. حتی این "فرار"، یک فرار امن نخواهد بود زیرا کسی که موشکهایش را به ینبع رسانده و تاسیسات نفتی را هدف قرار داده، می تواند برد آن را به ایلات و خلیج العقبه نیز برساند.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «در روز جهانی قدس، امت اسلام در سراسر جهان در حمایت از مردم فلسطین و انقلاب آنها در اراضی مقدس و دفاع از کرامت امتهای عربی و اسلامی، مساجد، کلیساها و در رأس آنها مسجد الاقصی مبارک به پاخاست. اسرائیل در این میان، برای نخستین بار از زمان آغاز درگیری و غصب اراضی فلسطین، از هر جهات خود را در محاصره موشک‌ها دید. مهمتر از آن، این بود که گنبدهای آهنین آن دیگر توانایی ندارند و با وجود ده‌ها میلیارد دلار هزینه برای ساخت و ارتقای آن، همچنان از رهگیری موشکی که تنها چند هزار دلار برای ساخت آن هزینه شده و از نوار غزه یا جنوبلبنانشلیک می‌شود، ناتوان است. چه بسا که به زودی موشکهایی از غارهای صعده به سوی این اهداف شلیک شود.»

وی در خاتمه نوشت: «دهه سیاه عربی و اسلامی به پایان خود نزدیک شده است و روزهای آتی مملو از شگفتی و تغییرات دلپذیر خواهد بود..تنها چندین روز باقی مانده است.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها