کد خبر: 14878
تاریخ انتشار :

راغفر مطرح کرد:

افزایش یارانه‌ها حامل‌های انرژی را 400 درصد گران می کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسین راغفر کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نامه، گفت: در ابتدا باید گفت که حتی اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها هم امکان پذیر نبود،مگر با تخریب اقتصاد کشور و همین اتفاق هم رخ داد. این منابعی که برای اجرای مرحله نخست به کارگرفته شد، از منابع غیرمرتبط با یارانه ها از جمله منابع نفتی و چاپ اسکناس در کشور بودکه بالغ بر 15هزارمیلیارد تومان از این طریق تامین شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره احتمال افزایش یارانه ها با بیان این که عوارض جدی اجرای همان سیاست ها بود که امروز اقتصاد کشور به این وضعیت دچار شده است،گفت: در این فرآیند همان گونه که همه این مسئله را دریافت کردند، بخش تولید بیشترین آسیب را دید و تعطیلی پی در پی واحدهای تولیدی در اثر افزایش قیمت یارانه های حامل های انرژی، امکان تداوم فعالیت کارخانه ها و تولیدی ها را از بین برد.این در حالی است که برای تامین این منابع،فقط 25 هزارمیلیارد تومان از آزادسازی قیمت ها جمع آوری شده بود. چنانچه قرار باشد این رقم 45هزارتومان یارانه های پرداختی در ماه،به بیش از 200 هزارتومان برسد،افزایش قیمت حامل های انرژی باید چیزی در حدود400 و خورده ای درصد شود.

وی با بیان این که این امر با توجه به شرایط کنونی اجتماعی و اقتصادی غیرممکن است و مطمئنا مجلس در مقابل این مسئله مقاومت خواهد کرد و ظرفیت کنونی جامعه هم امکان چنین کاری را به دولت نخواهد داد، تصریح کرد: این مسئله فقط شعار تبلیغاتی درآستانه انتخابات است، زیرا تصور می کنند که با این دست از اقدامات جناحی که متصف به دولت است، می توانند رای بیاورند.خودشان هم می دانند که این مسئله امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: چنانچه یارانه ها افزایش یابد تیرهای آخری است که به بدنه تولید زده می شود و به نظرم باقی واحدهای تولیدی هم که درشرف تعطیلی هستند یا توانایی بازپرداخت بدهی ها به کارکنان خود را ندارند ونفس های آخر را در مسیر تولید می کشند، تعطیل خواهند شد واین مسئله باعث تخریب بیشترظرفیت های اصلاح وضعیت اقتصادی برای دولت بعدی خواهد شد.

مشروح گفت و گوی حسین راغفر با نامه را اینجا مطالعه فرمایید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها