کد خبر: 25067
تاریخ انتشار :

لاوروف: برای آغاز مذاکرات دولت و مخالفان سوری توافق‌هایی صورت گرفت

لاوروف: برای آغاز مذاکرات دولت و مخالفان سوری توافق‌هایی صورت گرفت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشستش با نمایندگانی از اتحادیه عرب که در مسکو برگزار شد، گفت: با اتحادیه عرب مذاکرات سازنده‌ای داشتیم و هر دو از خروج روند سیاسی بحران سوریه از رکود استقبال می‌کنیم و توافق‌هایی برای آغاز هر چه سریعتر مذاکرات مستقیم میان دولت و مخالفان و نیز چگونگی برگزاری این مذاکرات میان اتحادیه عرب و روسیه به دست آمد.

وی گفت: به نظر ما هیچ یک از دو طرف درگیر در سوریه نمی‌توانند با استفاده از زور و سلاح پیروزی خود را در این کشور مسجل کنند و مذاکرات سیاسی تنها راه برای پایان دادن به خشونت‌ها محسوب می‌شود.

وی گفت: روسیه و اتحادیه عرب مواضع متناقض ندارند و مسکو اتحادیه عرب را یک طرف تاثیرگذار در جریانات سوریه می‌داند و از نقش اتحادیه عرب در پایان دادن به بحران سوریه قدردانی می‌کند.

لاوروف ادامه داد: ما از اعزام ناظران عرب به سوریه برای نظارت بر آتش بس در این کشور حمایت می‌کنیم اما در شرایط کنونی ظاهرا این امر قابل اجرا نیست.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: مواضع ما با اتحادیه عرب درخصوص توقف فوری خشونت‌ها و آغاز مذاکرات شبیه به هم است و هر دو در اجرای توافقنامه ژنو متفق‌القول هستند.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این کنفرانس مطبوعاتی که وزرای امور خارجه عراق، مصر و لبنان نیز در آن حضور داشتند با مهم دانستن نقش روسیه در تحولات سوریه گفت: اتحادیه عرب از توافقنامه ژنو که با حمایت پنج عضو دائم شورای امنیت همراه بود حمایت می‌کند و خواستار تشکیل دولتی انتقالی با اختیارات کامل در سوریه است اما مکانیزم‌های اجرایی این طرح ظاهرا هنوز وجود ندارد.

وی ادامه داد: اتحادیه عرب از طرح معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه حمایت می‌کند و ما امیدواریم مذاکراتمان با روسیه باعث شود روسیه نیز از این طرح حمایت کند.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت: ما از بشار اسد خواستیم تا قدرتش را به معاونش واگذار کند و او نیز مذاکرات مستقیم با مخالفان را فورا آغاز نماید اما این امر محقق نشد.

نبیل العربی در ادامه با اشاره به تعلیق مشارکت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب گفت: روابطمان با دمشق هنوز ادامه دارد و اتحادیه عرب تنها مشارکت دمشق در نشست‌های این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورده و سوریه عضو موسس اتحادیه عرب است و عضو اتحادیه عرب نیز باقی می‌ماند.

نبیل العربی در پایان گفت: وضعیت در سوریه به حالتی در آمده که دیگر قابل تحمل نیست و خشونت‌ها هر چه سریعتر باید متوقف شود.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه روسیه در افتتاحیه نشست خود با وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرده بود که حل و فصل بحران سوریه با زور ممکن نخواهد بود و استفاده از شیوه نظامی به جای راه نمی‌برد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها