کد خبر: 626935
تاریخ انتشار :

راز گاف های سریالی رییس جمهور آمریکا؛

دردسری بزرگ در کاخ سفید؛ کار جو بایدن تمام شده است؟

ایرنا- گاف‌های مداوم «جو بایدن» رئیس‌جمهوری ۷۸ ساله آمریکا موجب افزایش نگرانی‌ها از توان ذهنی و جسمی او شده‌ است. در این میان، رقبای جمهوریخواه از فرصت پیش‌آمده بهره می‌جویند تا این وضعیت را یک چالش امنیتی و وضعیتی مخاطره‌آمیز برای منافع آمریکا جلوه دهند.

دردسری بزرگ در کاخ سفید؛ کار جو بایدن تمام شده است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

از همان روزهای نخست رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ آمریکا، یکی از موضوعات بحث‌برانگیز، سالخوردگی بایدن و احتمال ناتوانی وی در اداره امور آمریکا و حتی درگذشت او در دوره زمامداری بود؛ موضوعی که در این روزها به دلیل گاف‌های مکرر و اشتباهات فاحش بایدن بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است.

بایدن چند روز پیش در سخنرانی خود در کارولینای شمالی، گفت که کرونا تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها را در مقایسه با قربانیان مجموع جنگ‌های آمریکا در قرن گذشته به کام مرگ کشانده و هنگام نام بردن از این جنگ‌ها، از جنگ خیالی آمریکا و ایران نام برد که هرگز وجود خارجی نداشته است. رئیس جمهوری آمریکا در این خصوص گفت «ما در سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر را در آمریکا از دست دادیم، که بیش‌تر از همه جان‌هایی است که در جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام، عراق، ایران، در همه جا، افغانستان از دست رفت. در یک سال بیش از هر جنگ بزرگی در قرن بیستم و بیست و یکم قربانی دادیم.»

اما اشتباهات لفظی بایدن به جنگ خیالی ایران و آمریکا محدود نماند و او در همان روز در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید هم حرکاتی غیرعادی را بروز داد و هنگام پاسخگویی به برخی از سوالات خبرنگاران در خصوص لایحه اصلاحات زیرساختی، پاسخ‌های خود را زمزمه کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا پیشتر هم در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ژاپن در اظهار نظری درباره برجام به جای عبارت «JCPOA» یا همان Joint Comprehensive Plan of Action (برنامه جامع اقدام مشترک)، عبارت «JOPCA» را به کار برده بود.

بایدن خردادماه امسال در جریان نشست «گروه ۷»، درحالی که در مورد کمک بشردوستانه به کشورهای جنگ زده صحبت می کرد نام کشور سوریه را به اشتباه لیبی عنوان کرد؛ آن هم نه یک بار بلکه سه بار. پس از آن، مشاوران رئیس جمهوری آمریکا اعلام کردند که منظور وی از لیبی، سوریه بوده است.

او چندی پیش نام «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان را به اشتباه «کیانی» خطاب کرد و گفت «ژنرال آستین اخیرا با رئیس جمهور کیانی (اشرف غنی) دیدار کرد و ما منتظر سخنان او در این باره هستیم.» به نظر می‌رسد بایدن رییس جمهوری افغانستان را با ژنرال بازنشسته «اشفق پرویز کیانی» رییس سابق ستاد مشترک ارتش پاکستان اشتباه گرفته است که در زمان ریاست جمهوری اوباما یک شخصیت محوری در سیاست‌های مرتبط با افغانستان به شمار می رفت.

همچنین بایدن با خطاب قرار دادن «کامالا هریس» معاون خود با عنوان «خانم رییس جمهور» و نیز فراموش کردن اسامی برخی مقامات عالی رتبه تیم خود به مرکز حملات و حتی تمسخر جمهوریخواهان تبدیل شده است.

دردسری بزرگ در کاخ سفید؛ بایدن سالخورده به خط پایان می‎‌رسد؟

اولین نقد جدی و ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمی و روانی بایدن از سوی «رونی جکسون» پزشک سابق کاخ سفید و نماینده کنونی حزب جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان مطرح شد. وی در مصاحبه با «فاکس نیوز» رسانه حامی «دونالد ترامپ»، با زیر سوال بردن توانایی ذهنی بایدن به ‌دلیل اشتباهات مکرری که تاکنون داشته، گفت: این موضوع فقط در حال بدتر شدن است و حدس بزنید؛ چرا؟ ما هر روز در حال وقوع آن جلوی چشمان خودمان هستیم.

جکسون که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ (دوره اوباما و ترامپ) به‌عنوان پزشک اختصاصی رییس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید حضور داشته، با اعلام اینکه شخصاً جو بایدن را معاینه نکرده است، اظهار کرد: «به‌عنوان یک شهروند این کشور، من صحبت‌های جو بایدن را در جریان رقابت‌های انتخاباتی دنبال کرده‌ام و نگرانم و بهتر است بگویم متقاعد شده‌ام که او ظرفیت ذهنی لازم و توانایی شناختی موردنیاز برای خدمت کردن در جایگاه فرمانده‌کل قوا و مقام اول کشور را ندارد.»

این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، مشکل بایدن را خطری برای امنیت ملی آمریکا ارزیابی می کند. جکسون مهر ماه پارسال نیز اعلام کرده بود خطاهای مکرر جو بایدن در سخنرانی‌ها و اظهاراتش نشان می‌دهد که وی از ظرفیت ذهنی کافی برای تصدی سمت ریاست جمهوری آمریکا برخوردار نیست.

اینک جمهوریخواهان با مستنداتی که در اختیار دارند، در صدد به استعفا کشاندن بایدن بر پایه متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا برآمده اند؛ متممی که به رییس‌جمهوری اجازه می‌دهد درصورتی به دلیل ناتوانی و یا بیماری شدید نتواند وظایف خود را انجام دهد، موقتا قدرت خود را به معاون رییس‌جمهوری واگذار کند.

اینکه بایدن بتواند دست کم دوره چهارساله خود را بدون حاشیه طی کرده و طیف دموکرات را به دردسر نیاندازد به حرکات و سخنرانی های آتی او بستگی دارد. بی تردید در صورت تداوم همین روند و افزایش گاف ها و خطاهای آشکار، او نه تنها از سوی حزب جمهوریخواه مورد حمله و تمسخر بیشتر قرار خواهد گرفت که صدای اعتراضات را در درون حزب متبوع خود بلند خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها