کد خبر: 626960
تاریخ انتشار :

رئیس‌جمهور فیلیپین معاهده نظامی با آمریکا را احیا کرد

رئیس‌جمهور فیلیپین بعد از دیدار با وزیر دفاع آمریکا، معاهده حضور نظامیان آمریکایی در کشورش را که خواستار لغو آن شده بود، بار دیگر تثبیت کرد.

رئیس‌جمهور فیلیپین معاهده نظامی با آمریکا را احیا کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بعد از هیاهوی «رودریگو دوترته» برای لغو معاهده نظامی با واشنگتن، سفر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به این کشور اما نظر او را تغییر داد.

وزرای دفاع دو کشور فیلیپین و آمریکا امروز (جمعه) اعلام کردند دوترته از تصمیم سال قبل خود برای لغو معاهده حضور نظامیان آمریکایی در این کشور صرف نظر کرده و بعد از دیدار با آستین، آن توافق را مجدداً برقرار نموده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، معاهده موسوم به «توافق حضور موقت نیروها» (VFA) قوانینی را برای حضور چرخشی هزاران نظامی آمریکایی در فیلیپین، جهت مقاصدی از جمله رزمایش و تمرینات نظامی فراهم می‌کند.

«دِلفین لورنزنا» وزیر دفاع فیلیپین می‌گوید مطمئن نیست چه چیزی باعث تغییر نظر دوترته از لغو این معاهده شد اما این تصمیم بعد از دیدار وی با وزیر دفاع آمریکا اتخاذ گردیده است.

بر اساس این گزارش، آستین نیز در نشست خبری با وزیر دفاع فیلیپین در این‌باره گفت: «این [معاهده] قطعا فرصتی برای حرکت رو به جلو به ما می‌دهد و ما می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت و انواع مختلف تمرینات [نظامی] را انجام دهیم».

به نوشته رویترز، البته این تصمیم دوترته عملاً چیزی را در وضعیت میدانی تغییر نمی‌دهد زیرا این معاهده به‌صورت کامل فسخ نشده بود بلکه به حالت شبه‌تعلیق درآمده بود.

سال گذشته و در زمان ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا بود که رئیس‌جمهور فیلیپین در پی عصبانیت از عدم صدور روادید سفر برای یک سناتور کشورش به واشنگتن، تهدید کرد که این معاهده را لغو می‌کند اما بارها تاریخ فسخ آن را به عقب انداخت.

پیش از این رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که آستین برای اطمینان بخشی به متحدان نگران این کشور درباره افزایش توانمندی‌های فزاینده چین، راهی جنوب شرق آسیا و فیلیپین شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها