کد خبر: 627031
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگو «نامه نیوز» با فاضل میبدی:

مافیای قدرت و ثروت پشت محدودسازی فضای مجازی

فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین قم با انتقاد از طرح اخیر مجلس گفت: محدود کردن اینترنت و فضای مجازی به هیچ نحوی به سود بشر نیست و حتی سبب می‌شود که دنیا ما را متهم به نقض حقوق بشر کند.

مافیای قدرت و ثروت پشت محدودسازی فضای مجازی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و محدودیت‌های هرچه بیشتر اینترنت و فضای مجازی که در صورت تصویب آن ایجاد خواهد شد، دغدغه اصلی این‌روزها است. نگاهی به شبکه‌های اجتماعی، روزنامه‌ها و سایر رسانه‌ها ثابت می‌کند که چطور نگرانی‌هایی درباره آینده کسب‌وکارهای مجازی، وضعیت رسانه‌ها، حقوق مردم از جمله شفافیت و آزادی بیان و ... ایجاد شده است. مجلس یازدهم اما بی‌تفاوت به کار خود ادامه داده و راه خود را می‌رود. 

این درحالی است که انتقادهای بسیاری به این رویکرد شده و کارشناسان این اقدام را نامناسب ارزیابی می‌کنند. حتی بعضا آن را عامدانه و تلاشی برای منحرف کردن ذهن مردم از وعده‌های اولیه این مجلس می‌دانند. بسیاری از سیاسیون و فعالان اجتماعی از تبعات ادامه این رویکرد گفته و هشدار می‌دهند که این کار نه تنها طراحان را به نتیجه مورد انتظارشان نمی‌رسانند، بلکه هزار مشکل جدید ایجاد می‌کند. از جولان مافیای قدرت و ثروتی که شاید پشت این امر باشد گرفته تا محکوم شدن به خاطر نقض حقوق بشر. افزایش نارضایتی‌های عمومی در این شرایط پربحران نیز که واضح‌ است. 

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از جمله منتقدان این طرح است. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «محدود کردن فضای مجازی و اینترنت یا نظارت و به تعبیر خودشان صیانت یعنی محدود کردن علم، اندیشه، تفکر و بهره بردن از دانش بشر. درست است که فضای مجازی ممکن است بدآموزی‌هایی هم داشته باشد اما همه چیز در دنیا بدآموزی هم دارد حتی دین. خود قرآن گفته ممکن است برخی به خاطر پاره‌ای حرف‌های دینی گمراه شوند اما این به خاطر سوءاستفاده است. ممکن است فردی با انگور مشروب درست کند اما نمی‌شود که درخت‌های انگور را خشکاند یا بر آن نظارت کرد».

وی افزود: «فضای مجازی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بیشتر از ضرر برای انسان منفعت دارد. مثلا در همین دو سال که مدارس و خیلی کارها تعطیل است ما داریم از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی استفاده می‌کنیم. بنابراین اصل وجود این‌ها در هر خانه‌ای ضروری است و محدود کردن آن نیز به هیچ نحوی به سود بشر نیست و حتی سبب می‌شود که دنیا ما را متهم به نقض حقوق بشر کنند زیرا یکی از حقوق مردم دنیا این است که بتوانند از هر ابزار علمی استفاده کنند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: «این اقدام مجلس تلاش برای منحرف کردن اذهان از وعده‌های اولیه است. این مجلس چون آمده بود که مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کند و شعارهای بسیاری در این باره داده بود. عده‌ای از مردم که اقلیت هم بودند با توجه به همین وعده‌ها به این‌ها رای دادند اما بعد که وارد مجلس شدند دیدند که نمی‌شود. دیدند که برای حل مشکلات معیشتی باید سیاست‌های کلان را تغییر داد و تحریم‌ها را برداشت. اهل این هم نبودند و شاید هم رفع تحریم به نفعشان نبود. برای همین ذهن‌ها را منحرف کردند به سوی چیز دیگری و افتادند به جان فضای مجازی . به نظر من این کار مجلس در تاریخ یادآور مسائل تلخی خواهد بود. امیدوارم که از این کار عبور کرده و به فکر مسائل اصلی که همان معیشت مردم است، بپردازند».

فاضل میبدی در پاسخ به اینکه تبعات تصویب این طرح مجلس چه خواهد بود؟ گفت: «قطعا از این کار به نتیجه مورد نظر خود نمی‌رسند. آنقدر علم پیشرفت کرده که هیچ چیز را نمی‌توان محدود کرد. الان بشر ماهواره به فضا می‌فرستد و ... . این‌ها هم اگر می‌خواهند کاری کند باید بروند و مبارزه علمی کنند نه سیاسی. 40 سال است تلویزیون دست این‌ها است اما ببینیم که باعث رشد افکار جامعه شده‌اند یا خیر؟ ببینیم که مردم دین‌پذیرتر شده‌اند یا دین‌ستیزتر؟! یک برآورد کنند وو خودشان ببینند که در این مدت چه کرده‌اند؟ حالا با محدود کردن فضای جامعه به که خدمت می‌کنند؟»

وی تاکید کرد: « با این کار در جامعه هیچ خدمتی انجام نمی‌شود و نتیجه‌‎ای ندارد غیر از بدبینی جوان‌ها. با این کار مردم باید بروند دنبال فیلتر شکن و خدا می‌داند که آن را چه کسی می‌سازد چون بالاخره مافیایی هم در داخل دنبال این کارها است. بنابراین طراحان این طرح یا دنبال بدبین کردن جامعه به نظام بودند که تا اندازه‌ای هم بدبین کردند و یا یک مافیای قدرت و ثروت پشت این جریان بوده است. چون اگر تحقیق کنید هیچ سودی به نفع نظام است و نه به نفع ملت و جوانان».

این فعال سیاسی  و مذهبی ادامه داد: « این جوانان بدبختی که کار ندارند و ... را با یک اینترنت محدود مواجه کنیم ، چه می‌شود غیر از افزایش سرخوردگی و نارضایتی؟ آقایان این را نمی‌فهمند. اگر می‌فهمیدند اول می‌رفتند با همین دولت دوازدهم که عمرش تمام شد می‌نشستند و توافق می‌کردند تا تحریم‌ها حذف شود. چون تا مذاکره نشود و تحریم لغو نشود هیچ مشکلی در این کشور حل نمی‌شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها