کد خبر: 627513
تاریخ انتشار :

گفت‌وگو با محمدصادق کوشکی:

رئیسی مخروبه‌ای به نام دولت را تحویل گرفته است

محمدصادق کوشکی: مهم‌ترین چالش آقای رئیسی بی‌اعتبار بودن دستگاه اجرایی در کشور است. دولت روحانی به مردم چنین نشان داد که دولت توانایی برخورد با چند کارخانه گران‌فروش لبنیات را هم ندارد چه رسد به سامان‌دهی امور کلان کشور.

رئیسی مخروبه‌ای به نام دولت را تحویل گرفته است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: سید ابراهیم رئیسی رسما رئیس‌جمهور ایران شد تا بعد از این هرچه در توان دارد برای رفع مشکلات موجود به کار بگیرد اما به نظر مسیر سختی در پیش روی او وجود دارد زیرا بحران‌های موجود در تمام ابعاد اعم از سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ و توسعه چنان زیاد است که باید تدبیری ویژه و البته بلندمدت برای حل آنها در پیش بگیرد.

محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره شرایط دولت رئیسی به «نامه‌نیوز» گفت: «از چندجهت دولت آقای رئیسی در سخت‌ترین شرایط تمام دولت‌های تاریخ جمهوری اسلامی ایران قرار دارد؛ زیرا شرایط امروزی از روزهای جنگ هم سخت‌تر است به این دلیل که گرچه در در دهه 60 کشور با جنگ و مسئله ترور مواجه بود اما مردم به دولت اعتماد داشتند. در دوران آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد همین‌طور بود و رابطه مردم و دولت اصلا و در هیچ مقطعی چنین تخریب نشده بود و دیدیم که دولت جنگ با همراهی مردم توانست بر سختی‌های دوران جنگ غلبه کند. آقای هاشمی هم با تکیه به همین سرمایه اجتماعی به بازسازی پرداخت. آقای خاتمی هم دولت را با سرمایه اجتماعی قابل قبولی تحویل دولت آقای احمدی‌نژاد داد. در انتخابات سال 92 و بعد از احمدی‌نژاد هم مردم به دستگاه اجرایی اعتماد داشتند اما آقای روحانی چنان این سرمایه اجتماعی را از بین برد و چنان مردم را به نهاد دولت فارغ از اینکه چه جناحی دولت را در دست داشته باشد، بی‌اعتماد کرد که اکنون آقای رئیسی باید در جذب سرمایه اجتماعی و بازگرداندن اعتماد عمومی از صفر شرع کند».

او ادامه داد: «آقای روحانی در تمام ابعاد کشور را زمین‌گیر کرد و فقط در حوزه اقتصادی زمین سوخته‌ای به رئیسی تحویل نداد بلکه در تمام وجوه و مهم‌ترینش در حوزه نگهداری از سرمایه اجتماعی دولت. مهم‌ترین چالش آقای رئیسی بی‌اعتبار بودن دستگاه اجرایی در کشور است. دولت روحانی به مردم چنین نشان داد که دولت توانایی برخورد با چند کارخانه گران‌فروش لبنیات را هم ندارد چه رسد به سامان‌دهی امور کلان کشور».

این فعال سیاسی اظهار کرد: «آقای رئیسی باید بکوشد که در گام نخست اعتماد عمومی را احیا کند تا با کمک مردم مشکلات را حل کند. او مخروبه‌ای به نام دولت تحویل گرفت که به عمد هم تخریب شد. اکنون آقای رئیسی باید از تمام صاحب‌‌نظران انقلابی استفاده کند و انتخاب‌هایش برای کابینه محدود به جمع محدودِ اطرافیانش نباشد. او باید صاحبان فکر را از میان نیروهای انقلاب برگزیند تا بتوانند با نگاهی علمی مشکلات را رفع کنند. من باور دارم اگر آقای رئیسی بخواهد تمام تصمیماتش را از سر احساس بگیرد، مانند آنچه درباره تعیین استاندار ویژه برای خوزستان و استفاده از پول نفتی این استان برای رفع مشکل بی‌آبی بگیرد، دچار مشکل خواهد شد و چه بسا مشکلات انباشته بیشتر هم بشود و در نهایت مقصر تمام مشکلات خود او بشود».

کوشکی در پایان گفت: «ببنید هیچ دولتی تا به امروز به مشکل آمایش جمعیت نگاه علمی و جامع نداشته است و هر رئیس‌جمهوری آمده است و به هر مشکلی را به صورت موردی بررسی کرده است. در نظرنداشتن مشکل آمایش جمعیت باعث بروز مشکلاتی مانند کمبود مسکن، بیکاری، بی‌آبی، آلودگی هوا و... شده است. حالا اگر آقای رئیسی مانند دولت‌های پیش از خود بخواهد صرفا مشکل آب را حل کند یا صرفا مشکل بیکاری را حل کند، نه تنها این مشکلات را حل نخواهد کرد بلکه بر میزان مشکلات انباشته می‌افزاید و همه مشکلات بر سر دولتش آوار می‌شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها