کد خبر: 628066
تاریخ انتشار :

بیزینس اینسایدر بررسی کرد

همه چیز درباره جنگ ایران و اسرائیل/ نقاط ضعف و قوت نظامی ایران از دید رسانه آمریکایی

نویسنده بیزینس اینسایدر تاکید دارد که توان نظامی ایران و اسرائیل نشان می دهد که هیچ کدام به لحاظ نظامی برتر از دیگری نیستند و به همین دلیل، وقوع جنگ بین این دو قطعا بسیار مخرب، آسیب زا، کشنده و طولانی خواهد بود.

همه چیز درباره جنگ ایران و اسرائیل/ نقاط ضعف و قوت نظامی ایران از دید رسانه آمریکایی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

درگیری لفظی ایران و رژیم صهیونیستی دوباره اوج گرفته و بسیاری از رسانه ها بعد از تهدید مقامات صهیونیست و پاسخ مقامات ایرانی، در مورد جنگ احتمالی ایران و اسرائیل گمانه زنی کرده و مقالاتی نوشته اند.

بیزینس اینسایدر: خطر جنگ بالا است

پایگاه بیزینس اینسایدر در گزارشی به این موضوع پرداخته است. نویسنده در ابتدای گزارشش به حادثه اخیر دریایی که برای نفتکش مرسر استریت رخ داد و در آن دو غیرنظامی کشته شدند، اشاره دارد. مقامات اسرائیل ایران را متهم به این حمله کرده اند و ایران هم به شدت این مساله را رد کرده است.

نویسنده معتقد است این اتفاق به شدت می تواند روابط ایران و اسرائیل را به هم بریزد و حتی این دو را وارد یک درگیری جدی کند. بیزینس اینسایدر تاکید دارد که علیرغم درگیری های طولانی مدت ایران و اسرائیل، این نخستین بار است که افرادی غیرنظامی در درگیری های دریایی کشته می شوند؛ از این رو این حادثه و تبعاتش را می توان جدی تر از حوادث قبلی دانست. نکته دیگر نویسنده تغییر دولت اخیر دو طرف است. دولت ایران چند روز پیش عوض شد و روحانی جای خود را به ابراهیم رئیسی داد. دولت بنیامین نتانیاهو هم کمتر از چند ماه است که جای خود را به دولت ائتلافی نفتالی بنت و یائیر لاپید داده است. این تغییر دولت ممکن است شرایط را در میدان تغییر دهد. ایران و اسرائیل مدت زیادی است که با یکدیگر درگیری منطقه ای دارند اما این اختلاف و چالش هرگز به جنگ واقعی تبدیل نشده است. تغییر ناگهانی و همزمان دولت در دوطرف ممکن است باعث به هم خوردن تعادل و وقوع یک جنگ شود.

مقایسه قدرت نظامی ایران و اسرائیل

بیزینس اینسایدر سپس به مقایسه قدرت نظامی دو طرف می پردازد. از نظر نویسنده، نیروهای نظامی ایران از وجهی قوی تر از اسرائیل هستند و از وجهی ضعیف تر. نویسنده معتقد است به لحاظ کمیت، نیروی نظامی ایران قوی تر از نیروی نظامی اسرائیل است اما به لحاظ کیفیت، اسرائیل دست برتر را دارد.

برتری ایران به خصوص در جمعیت این کشور است. ایران حدود 85 میلیون جمعیت دارد و از این جمعیت، 525 هزار نفر آماده رزم هستند. در مقابل، اسرائیل تنها 9 میلیون جمعیت دارد و از این جمعیت، فقط 170 نفر آماده رزم هستند. به جز این، تعداد نیروهای شبه نظامی (paramilitary forces) ایران هم بسیار بیشتر از اسرائیل است. ارتش رسمی جمهوری اسلامی فقط بخشی از نیروهای نظامی ایران را تشکیل می دهد و بخش عمده ای از این نیروها شامل نیروهای مقاومت و سپاه پاسداران می شوند که قدرت و نظم بسیار زیادی هم دارند. همچنین، به جز این دو عامل، ایران در تعداد تسلیحات و تجهیزات نظامی هم دست بالا را دارد. تعداد تانک ها، کشتی ها، هواپیماها و توپخانه ایران بیشتر از اسرائیل است و تقریبا در تمام این موارد دست برتر را دارد.

بیزینس اینسایدر سپس به برتری نیروی نظامی رژیم صهیونیستی می پردازد. نویسنده تاکید دارد که در مقابل برتری کمّی نیروهای نظامی ایران، اسرائیل به لحاظ کیفی قدرت بیشتری دارد. بیشتر تانک های ایران نمونه های بومی شده تانک های قدیمی روسیه و شوروی هستند. تانک های ایران بیشتر از روی  مدل تانک های T-72 و T-54 و T-55 ساخته شده اند و مدل به روز شده این تجهیزات هستند. این در حالی است که عمده تانک های ارتش اسرائیل، مرکاوا IV هستند که یکی از بهترین تانک های دنیاست.

در حوزه نیروی دریایی، وضعیت ایران بهتر است، به خصوص اینکه کشتی های ایران اخیرا تجهیز شده اند. با این حال، اسرائیل نیز کشتی های مجهزی دارد و با خرید زیردریایی از آمریکا در این زمینه پیشرفت کرده است.

بیزینس اینسایدر سپس به نیروی هوایی دو طرف می پردازد. طبق ادعای نویسنده، اسرائیل در حوزه نیروی هوایی دست برتر را دارد و هواپیماهای آن بسیار پیشرفته تر از هواپیماهای ایران است. طبق گفته نویسنده، اسرائیل حدود 66 هواپیمای F-15 و 175 هواپیمای F-16 و 27 هواپیمای F-35 دارد. قرار است تا سال 2024 هم حدود 23 هواپیمای F-35 به نیروی هوایی اسرائیل الحاق خواهد شد.

در مقابل، ایران حدود 63 هواپیمای F-4 و 26 هواپیمای F-14 دارد. همچنین طبق گفته نویسنده، ایران چند ده هواپیمای روسی و چینی در اختیار دارد که در این بین، هواپیماهای روسی MiG-29 و Su-24 و هواپیمای چینی F-7 از مهم ترین آنها هستند.

به جز این، باید مساله موشکی را نیز در نظر گرفت. ایران موشک های بالستیک زمین به هوا و زمین به زمین بسیار مجهزی دارد. هواپیماهای کوتاه برد، میان برد و قاره پیما ایران قابلیت ضربه زدن به رژیم صهیونیستی را دارند.

بالا و پایین جنگ در سایه/ جنگ رو در رو وحشتناک خواهد بود

مساله دیگر موقعیت استراتژیک دو طرف است. طبق گفته نویسنده بیزینس اینسایدر هر دو طرف متحدان قدرتمندی دارند. آمریکا و کشورهای عربی منطقه، متحد بالقوه و استراتژیک اسرائیل هستند و گروه های مقاومت یعنی حزب الله، انصار الله و مقاومت عراق هم متحد بالقوه ایران اند. در صورت وقوع جنگ این متحدان نیز وارد جنگ خواهند شد و به همین دلیل می توان انتظار داشت که جنگ وسیع تر و طولانی تر شود.

نویسنده بیزینس اینسایدر در انتها تاکید دارد که بررسی شرایط دو طرف و به خصوص توان هر یک در یک زمینه نشان می دهد که هیچ یک قدرت برتر نیستند و به همین دلیل، وقوع جنگ بین این دو قطعا بسیار مخرب، آسیب زا، کشنده و طولانی خواهد بود.

نویسنده در انتهای گزارش خود چنین می نویسد: " این بدان معناست که جنگ سایه احتمالاً ادامه خواهد داشت و هر دو طرف با تکیه بر سرویس های اطلاعاتی، نیروی هوایی و نیروهای دریایی خود در صورت وجود فرصت بدون ایجاد درگیری وسیع تر، علیه هم اقدام خواهند کرد."

 

(گزارش ها و مقالات پایگاه های خارجی صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و محتوای آنها مورد تایید خبر فوری و نامه نیوز نیستند.)

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها