کد خبر: 628245
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

ایران نباید مقابله رو در رو با طالبان داشته باشد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: طالبان هیچ سند همکاری خاصی با ایران ندارد و برای امنیت ایران کاری نخواهد کرد و حتما با حضور طالبان در افغانستان مرزهای شرقی ایران امنیتی خواهد شد که این اصلا به نفع ایران نیست.

ایران نباید مقابله رو در رو با طالبان داشته باشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت در همسایه شرقی ایران یعنی افغانستان به شدت مبهم است؛ نیروهای طالبان پیشروی می‌کنند و گویا هیچ عاملی هم سد راه آنها نیست. حالا باید دید حضور دوباره یک گروه افراطی به نام در نزدیکی ایران چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟ و موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این تغییر و تحولات چه هست و چه باید باشد؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «همان‌طور که همسایگی با یک مداخله‌گر خارجی زیان‌آور است، همسایگی با یک گروه افراطی نیز به شدت مضر و آسیب‌زاست. به بیان دیگر همان‌قدر که از دخالت آمریکا در افغانستان نگران بودیم، حالا باید از قدرت‌گرفتن طالبان در افغانستان نگران باشیم».

او ادامه داد: «آمریکایی‌ها بعد از جنگ 2001 که بحث خروجشان از افغانستان مطرح شد، بحث نقش‌آفرینی ناتو در این کشور را مطرح کردند که می‌دانید محوریت ناتو با خود آمریکاست تا بتوانند سلطه خود را بر این کشور حفظ کنند. از طرفی بعد از تزریق پول‌های زیادی به افغانستان مشخص شد که سامان‌دهی سیاسی منظمی در این کشور شکل نمی‌گیرد و نوعی خلأ قدرت هم در این کشور دیده می‌شد. در چنین شرایطی یک گروهی وجود داشت که بالغ بر 2500 مدرسه علوم دینی در سراسر افغانستان داشت؛ گروهی افراطی به نام طالبان که هم فعالیت‌های رعب‌آور می‌کردند و هم اقدامات تروریستی».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک بیان کرد: «شرایطی هم در افغانستان وجود دارد که در مقابل پیشروی طالبان مقاومت ویژه‌ای نمی‌شود و حتی برخی سازمان‌ها بدون شلیک حتی یک گلوله تسلیم شدند».

او درباره پیامدهای حضور طالبان در افغانستان برای ایران اظهار کرد: «طالبان هیچ سند همکاری خاصی با ایران ندارد و برای امنیت ایران کاری نخواهد کرد و حتما با حضور طالبان در افغانستان مرزهای شرقی ایران امنیتی خواهد شد که این اصلا به نفع ایران نیست».

او در پاسخ به این پرسش راه حل افغانستان چیست، تصریح کرد: «ایران باید از تکرار شرایطی که در سال 73 در افغانستان به وجود آمد بپرهیزد. ما یک بار تجربه حاکمیت طالبان بر افغانستان را داشته‌ایم و دیدیم که دیپلمات‌ها و یک خبرنگار ما به شهادت رسیدند. اکنون راه حل افغانستان نشست‌های بین افغانی و بین‌المللی است؛ به نحوی که مجموعه کشورها بنشینند و درباره سرنوشت این کشور بحث کنند. واقعا جای ایران در نشست قطر خالی است و ایران حتما می‌توانند موضع خود را به عنوان یک کشور مهم همسایه بگوید اما در عین حال فراموش نکنیم که ایران نباید مقابله رودررو با طالبان داشته باشد».

فلاحت‌پیشه همچنین درباره برخی حمایت‌ها از طالبان از سوی برخی نیروهای ایرانی خاطرنشان کرد: «تلاش‌ها برای تطهیر طلبان به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست. اصلا طالبان قابل تطهیر نیست و اکنون این گروه خودداری دیپلماتیک می‌کند که اقتضای دوران انتقال قدرت است و حتما بعد از به قدرت رسیدن به ذات خودش بازمی‌گردد. طالبان تغییر نکرده است و به هیچ وجه نباید تصور کنیم طالبان سال 1400 با طالبان سال 1373 متفاوت است».

او در پایان درباره سکوت مقامات رسمی ایران در قبال آنچه در افغانستان می‌گذرد، گفت: «سه عامل در این سکوت نقش دارد. نخست آنکه ایران با حضور نیروهای مداخله‌گر در کشورهای منطقه مخالف است و بعد از خروج آمریکا فعلا سکوت کرده است. دوم شرایط دولت افغانستان است که واقعا فساد به بار آورد و هیچ وقت نخواست به نیروهای اشغالگر آمریکایی وابسته نباشد و همیشه به جای آنکه وارد توسعه افغانستان شود، شرایط را امنیتی نگاه داشت و سوم هم اینکه طالبان به هر حال دست به اسلحه است و ایران نمی‌خواهد با این گروه چالش داشته باشد اما همه مقامات باید بدانند در بلندمدت حضور طالبان در افغانستان و خاصه در مرزهای ایران به ضرر جمهوری اسلامی ایران خواهد بود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها