کد خبر: 628351
تاریخ انتشار :

افشای مذاکره آمریکا با طالبان

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته ۳۰۰۰ نظامی ارتش آمریکا طی ساعات آینده در کابل مستقر خواهند شد.

افشای مذاکره آمریکا با طالبان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته ۳۰۰۰ نظامی ارتش آمریکا طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده در کابل مستقر خواهند شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده با توجه به بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان، ایالات متحده قصد دارد ۳۰۰۰ نیروی نظامی را برای کمک به تخلیه پرسنل آمریکایی از سفارت آمریکا در کابل به این کشور اعزام کند.

جان کربی تأکید کرده استقرار این نیروها موقت خواهد بود و مأموریت آنها تنها بر کمک به کاهش نیروهای سفارت و تسریع روند صدور روادید برای مترجمان افغانستانی و دیگران است و واشنگتن قصد ندارد بار دیگر در جنگ مداخله کند.

جان کربی گفت که این نیروها ظرف ۲ روز آینده وارد افغانستان خواهند شد. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت فعالیت‌های دیپلماتیک در سفارت آمریکا در کابل ادامه خواهد داشت.

همزمان روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده هیأتی از واشنگتن در حال مذاکره با طالبان برای تضمین عدم حمله به سفارت آمریکا هستند.

ساعاتی قبل‌تر سفارت آمریکا در کابل با صدور بیانیه‌ای از شهروندان آمریکایی خواسته بود با توجه به پیشروی‌های سریع گروه طالبان فوراً خاک افغانستان را ترک کنند.

این دومین هشدار امنیتی است که آمریکا در کمتر از یک هفته برای خروج اتباعش از افغانستان صادر کرده است. در بیانیه سفارت آمریکا آمده است: «سفارت آمریکا از شهروندان آمریکایی می‌خواهند با استفاده از هواپیماهای مسافربری موجود، فوراً خاک افغانستان را ترک کنند.»

بیانیه سفارت آمریکا در شرایطی صادر شده که طالبان در حال پیشروی‌های سریع در خاک افغانستان است و در حال تصرف شهرها و مراکز مهم استان‌ها است. سی‌ان‌ان پیشروی‌های طالبان را ضربه به دولت افغانستان، ارتش افغانستان، آمریکا و متحدانش دانسته که نیروهای افغانستانی را آموزش داده‌اند.

این خبر در شرایطی منتشر شد که شامگاه پنجشنبه خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گزارش داد طالبان مدعی تصرف هرات شده است

در صورتی که ادعای طالبان صحت داشته باشد این یازدهمین مرکز ولایتی در افغانستان است که تا پنجشنبه به تصرف گروه طالبان درآمده است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

منبع: فارس

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها