کد خبر: 628352
تاریخ انتشار :

واکنش نماینده امنیتی مجلس به رفتار غیر دیپلماتیک سفرای روسیه و انگلیس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به رفتار غیر دیپلماتیک سفرای روسیه و انگلیس گفت: مردم منتظر اقدام قاطع دستگاه دیپلماسی مقابل سفرای انگلیس و روسیه هستند.

واکنش نماینده امنیتی مجلس به رفتار غیر دیپلماتیک سفرای روسیه و انگلیس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسین نوش آبادی صبح جمعه در جمع خبرنگاران در واکنش به رفتار غیر دیپلماتیک سفرای روسیه و انگلیس اظهار داشت: بر اساس حقوق دیپلماتیک و کنوانسیون ۱۹۶۱ وین و سایر اسناد بین المللی که مورد توافق اکثریت کشورهای جهان واقع و به تصویب سازمان ملل متحد رسیده است، ارتکاب رفتار و اعمال مغایر با وظایف دیپلماتیک و سو استفاده از مصونیت اعطایی دولت پذیرنده، جرم تلقی شده و موجب تنبیه مأمور دیپلماتیک کشور فرستنده خواهد شد.

نوش آبادی گفت: بر اساس ماده ۹ کنوانسیون ۱۹۶۱ وین، رفتارهای مغایر با وظایف دیپلماتیک توسط مأموران سیاسی کشور فرستنده، این حق را برای کشور میزبان، ایجاد می‌کند که مأمور خاطی را احضار و در صورت تشخیص، وی را به عنوان عنصر نامطلوب، معرفی و ضمن سلب مصونیت سیاسی او، خاتمه مأموریت ایشان را اعلام نماید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: حقوق دیپلماتیک یکی از شاخه‌های حقوق بین‌الملل است که هنجارها و قواعد مأموریت‌های دیپلماتیک را بیان می‌کند و بر اساس آن روابط سیاسی میان دولت‌ها، انتظام و سامان پیدا می‌کند.

وی، گرفتن عکس با اغراض مشکوک و غیر قابل توجیه و انتشار آن در سطح عمومی را، رفتاری بر خلاف شئونات دیپلماتیک دانست و برخورد دولت فرستنده را با مأمور خاطی، غیر قابل اجتناب خواند.

رئیس کمیته کشورهای تحریمی و مقابله با سیاست یک جانبه گرایی آمریکا، با اشاره به حوادث تلخ تاریخ گذشته کشورمان و حضور رهبران سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی سابق در سال ۱۹۴۳ میلادی (۱۳۲۲ هجری شمسی) در تهران که ایران تحت اشغال متفقین قرارگرفته بود و برگزاری کنفرانس تهران، در سفارت خانه شوروی سابق، بدون حضور و تحقیر شاه، گفت: دیگر دوره‌ی تحقیر ایران و ایرانی تمام شده است و ملت ایران ۴۲ سال قبل با شعار نه شرقی و نه غربی، به حاکمیت بیگانگان در این کشور پایان داده و اجازه نخواهد داد، مأموران دیپلماتیک چند کشور، خاطرات سوء‌ِ تسلط بیگانگان و تحقیر ملت ایران را در هشتاد سال گذشته، به تمسخر بگیرند و موجب خدشه دار شدن احساسات پاک ملت سرافراز ایران مقتدر شوند.

وی، اقدام مناسب و قاطعِ دستگاه دیپلماسی کشور در برخورد با این پدیده‌ی زشت را مورد انتظار ملت بزرگ ایران دانست و بر عزم جدی مسئولان حوزه بین الملل کشور، برای تأمین منافع ملت ایران، تاکید کرد.

منبع: مهر

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها