کد خبر: 628519
تاریخ انتشار :

لغو قرارداد مهم رژیم صهیونیستی و امارات

یک رسانه آمریکایی از احتمال لغو قرارداد نفتی رژیم صهیونیستی و امارات خبر داد.

لغو قرارداد مهم رژیم صهیونیستی و امارات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 به گزارش نامه‌نیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش کرد که توافق نفتی میان تل‌آویو و ابوظبی که ایلات را به نقطه‌ای برای ورود نفت امارات به مقصد بازارهای غربی تبدیل می‌کرد؛ به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی با خطر لغو مواجه است.

این توافق برای انتقال نفت امارات به اراضی اشغالی از طریق خط لوله ایلات - اشکلون بود.

 طبق این گزارش، ایلات در دریای سرخ دارای بیشترین تنوع مرجانی در کره زمین است. صخره‌های مرجانی از جمله مقاوم‌ترین مستعمرات مرجانی در جهان در برابر افزایش دمای دریا هستند. ایلات اکنون به میدان نبردی غیرمنتظره میان منافع دیپلماتیک و تجاری اسرائیل و گروه‌های حامی محیط زیست تبدیل شده است که نگران این گنج طبیعی هستند.

آسوشیتدپرس در ادامه اعلام کرد که توافق میان تل‌آویو و ابوظبی ابتدا مورد استقبال قرار گرفت؛ چراکه روابط دیپلماتیک نوظهور و بلندپروازی‌های رژیم صهیونیستی را تقویت می‌کرد، اما اکنون پس از آغاز "بازبینی" از سوی دولت جدید این رژیم در آن، شک و تردیدهایی را به همراه داشته است و همین مساله منجر به خشم سرمایه‌گذاران این طرح شده است.

در همین راستا، گروه‌های زیست محیطی رژیم صهیونیستی از دادگاه عالی این رژیم خواستند که با توجه به سوابق مشکوک ایمنی شرکت EAPC (کمپانی خط لوله اروپا- آسیا فعلی) و خطرات موجود برای اکوسیستم‌های شکننده مرجانی ایلات؛ انتقال این نفت را متوقف کند.

وزیر محیط زیست دولت رژیم صهیونیستی نیز متعهد شده است که طرح انتقال نفت از طریق ایلات را لغو کند و وزارتخانه وی برنامه توسعه عملیات شرکت مذکور را متوقف کرده و منتظر تصمیم نهایی دولت است.

وی گفت: اماراتی‌ها راه جایگزین ارزان‌تری دارند و می‌توانند در صورت نیاز از آن برای تغییر مسیر برخی از نفتکش‌ها به این سمت استفاده کنند.

ماه اکتبر، کمپانی خط لوله اروپا- آسیا که پیش از این کمپانی خط لوله ایلات-اشکلون (Eilat Ashkelon Pipeline Company) نامیده می‌شد، تفاهم نامه MED-RED Land Bridge، پیرامون پروژه مشترک رژیم صهیونیستی و امارات را امضا کرد تا نفت و محصولات نفتی را از طریق اراضی اشغالی از ایستگاهی در دریای سرخ به دریای مدیترانه منتقل کند.

تفاهم نامه مربوط به نفت یکی از نتایج ملموس توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که این رژیم و امارات ۱۳ اوت ۲۰۲۰ با میانجیگری آمریکا به آن دست یافتند. این توافقنامه اجازه می‌دهد ۱۲۰ نفتکش حاوی ۳۰ میلیون متر مکعب نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق بندر "EAPC" در ایلات به ساحل دریای سرخ در جنوب اراضی اشغالی منتقل شود.

انتقال نفت از طریق خط لوله‌های "EAPC" به صورت مشخص از صحرای وادی عربه و النقب در جنوب اراضی اشغالی به ایستگاه "EAPC" در اشکلون در ساحل جنوبی دریای مدیترانه در اراضی اشغالی خواهد رسید و از  آنجا نفت توسط نفتکش‌ها به بازارهای اروپای جنوبی منتقل خواهد شد.

این توافقنامه همچنین اجازه می‌دهد نفت از طریق همین خط لوله‌ها از منطقه دریای مدیترانه و دریای سیاه به آسیا منتقل شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها