کد خبر: 628837
تاریخ انتشار :

اعتراف بزرگ رئیس‌جمهوری سابق اوکراین: کودتای ۲۰۱۴ پروژه غرب بود

«ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهوری پیشین اوکراین گفت که کودتای سال ۲۰۱۴ در کشورش نتیجه نرمش مقامات نبود، بلکه از قبل با اجرای یک پروژه غربی که می‌توان آن را به عنوان "اوکراین ضد روسیه" توصیف کرد، تعیین شده بود.

اعتراف بزرگ رئیس‌جمهوری سابق اوکراین: کودتای ۲۰۱۴ پروژه غرب بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اوکراین سی‌امین سالروز استقلال خود را در ۲۴ اوت جشن میگیرد. ویکتور یانوکوویچ اوکراین را بعد از کودتای ۲۰۱۴ ترک کرد.

این رئیس جمهوری پیشین اوکراین در سخنانی گفت: ما آزادی بیان را تضمین کردیم، حتی در مواردی که این "آزادی" بنیان‌های دولت را نقض کرد؛ ما در حق ساکنان مناطق غربی در ایجاد آثار تاریخی برای کسانی که آنها را قهرمانان ملی خود می‌دانستند دخالت نکردیم، حتی به قیمت توهین به حافظه تاریخی ساکنان جنوب شرق؛ ما اعضای سازمانهای ناسیونالیستی را تحت تعقیب قرار ندادیم و معتقد بودیم که آنها از رفتار مدارا کننده دولت قدردانی خواهند کرد؛ ما روی خیلی چیزها چشم بستیم... فکر نمی‌کنم این یک سیاست اشتباه بوده باشد. کودتایی که در سال ۲۰۱۴ رخ داد، نتیجه ملایمت ما نبود. این امر با اجرای پروژه "اوکراین به عنوان ضد روسیه" از پیش تعیین شده بود و اگر این انگاره را به عنوان یک فرض پذیرفته باشیم، همه چیز سر جای خود قرار می‌گیرد.

به گفته این رئیس جمهوری سابق، تغییر زمانبندی امضای توافق همکاری با اتحادیه اروپا "سیگنالی از آغاز تصرف غیرقانونی قدرت و حالات ضد روسیه داشت."

یانوکوویچ خاطرنشان کرد: تحت فشار غرب، ما در شرایطی قرار گرفتیم که درک امضای زودهنگام توافقنامه اتحادیه با تمایل مخالفان ما به تصویب این تصمیم به هر قیمتی مواجه شد. این پیامدها مایه ناراحتی آنها نشد زیرا در هر صورت، مسئولیت فاجعه اجتماعی و اقتصادی‌ای که امروز در اوکراین شاهد آن هستیم بر عهده دولت فعلی است.

یانوکوویچ معتقد است که اشتباه اصلی اوکراین در ۳۰ سالی که از استقلال این کشور میگذرد، امتناع از روابط خوب همسایگی با روسیه است. او تاکید کرد: امتناع از روابط خوب با روسیه منجر به شکاف در جامعه اوکراین، بی ثباتی اجتماعی، بحران اقتصادی عمیق، تشکیل سازمان‌های ملی گرایانه، آزار مخالفان و تعطیلی رسانه‌های مخالف میل حکومت شد.

یانوکوویچ افزود: این منجر شد تا ساکنان دونباس برای پرهیز از خشونت به الحاق به روسیه ترغیب شوند و این کار به دست رهبری روس زبان این منطقه انجام شد. همچنین این حق به ساکنان کریمه داده نشد که این شبه جزیره را وطن خود قلمداد کنند چرا که آنها ظاهرا مهمان موقت آنجا بودند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها