کد خبر: 628852
تاریخ انتشار :

استولتنبرگ: ناتو حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را حفظ خواهد کرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را حفظ خواهد کرد.

استولتنبرگ: ناتو حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را حفظ خواهد کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از پرسنل و متحدان ناتو به ویژه نیروهای نظامی ترکیه و آمریکا و بریتانیا برای تضمین حفاظت از فرودگاه کابل تشکر کرد.

دبیرکل ناتو گفت عملیات فرودگاه کابل به مرور از سرگرفته می شود و متحدان ناتو هواپیماهای بیشتری نیز به این فرودگاه اعزام خواهند کرد.

وی از طالبان خواست گذرگاه‌های ورود به فرودگاه را باز نگه دارند.

دبیر کل ناتو گفت: جابه جایی قدرت باید مسالمت آمیز باشد و به سوی یک دولت فراگیر حرکت کند بدون آنکه انتقام جویی انجام شود.

او گفت دولت جدید باید به حقوق همه افغان ها احترام بگذارد و از انزوای افغانستان جلوگیری کند.

دبیرکل ناتو افزود: ما با یک دوراهی بزرگ مواجه بودیم یا افغانستان را ترک کنیم یا بمانیم در یک ماموریت ناتمام درگیر باشیم. ما قرار نبود تا ابد در افغاستان بمانیم.

استولتنبرگ ادامه داد: آنچه در روزها اخیر دیدیم فروپاشی نظامی و سیاسی بود که پیش بینی نمی کردیم. بخشی از نیروهای امنیتی افغانستان شجاعانه جنگید اما نتوانستند از کشور حمایت کنند. چرا که رهبری سیاسی نتوانست در برابر طالبان بایستد و به راه حل صلح آمیز برسد. این ناکامی و شکست رهبری سیاسی افغانستان به فاجعه‌ای انجامید که اکنون شاهدیم.

دبیر کل ناتو گفت: به رغم سرمایه گذاری و فداکاری ما در طی دو دهه در افغانستان فروپاشی بسیار غافلگیرکننده رخ داد. فراموش نکنید چه دستاوردهایی داشتیم. ما به افغانستان رفتیم تا مأوای تروریست‌ها برای حمله به ما نشود. و طی دو دهه گذشته هیچ حمله تروریستی از داخل افغانستان به ناتو و کشورهای غربی تدارک دیده نشد.

او افزود: آنچه در افغانستان می‌گذرد یک فاجعه است اما پیشرفت‌هایی هم شده و وظیفه ماست که از این دستاوردها حمایت کنیم.

 

دبیرکل ناتو تاکید کرد: ناتو برای حقوق بشر و حقوق زنان تلاش خواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها