کد خبر: 629145
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه نیوز با عباس امیری فر؛

برخی وزرا در ترکیب کابینه سفارشی هستند

فعال سیاسی اصولگرا گفت: درباره استفاده از چهره های قدیمی مثل آقایان عزت الله ضرغامی، رستم قاسمی و محرابیان نقدهایی وجود دارد. هر چند آنها افراد خوبی هستند اما می طلبید چهره های جدید برای این مناصب استفاده می شدند.

برخی وزرا در ترکیب کابینه سفارشی هستند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: از استقرار دولت سیزدهم فقط مانده نظر مجلس درباره وزرای پیشنهادی که قرار است این موضوع نیز تا سه شنبه این هفته تعیین تکلیف شود. درباره کابینه اظهارنظرهای مختلفی شده اما نظر اکثریت فعالان سیاسی آن است که مجلس به اکثریت قریب به اتفاق وزرای پیشنهادی رأی اعتماد می دهد.

عباس امیری فر در گفتگو با نامه نیوز درباره ارزیابی کابینه دولت سیزدهم گفت: اگر در روز تحلیف لیست کابینه تحویل مجلس می شد امروز دولت مستقر بود اما برای بررسی های بیشتر قدری معرفی وزرا طول کشید. در مجلس نیز 270 ساعت جلسات متعددی برای آشنایی با وزرا و برنامه های آنها برگزار شد که به نظر می رسد به جز 2 یا 3 نفر که آرای لب مرز دارند، بقیه افراد رأی اعتماد را از مجلس کسب کنند.

وی افزود: آن 2 یا 3 وزیر پیشنهادی هم سه روز فرصت دارند که بتوانند با ارائه توضیحات تکمیلی نمایندگان را در دادن رأی اعتماد قانع کنند. در مجموع نگاه مجلس به کابینه مثبت است. البته درباره استفاده از چهره های قدیمی مثل آقایان عزت الله ضرغامی، رستم قاسمی و محرابیان نقدهایی وجود دارد. هر چند آنها افراد خوبی هستند اما می طلبید که چهره های جدید مثل آقایان دوستی، سعید محمد و احمدزاده برای این مناصب استفاده می شدند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه محرابیان در دولت دهم نیز از وزرای ضعیف محسوب می شد، اظهار کرد: او پس از دولت دهم نیز هیچ گاه از احمدی نژاد اعلام برائت نکرد. ضمن آنکه محرابیان در حوزه وزارت نیرو تخصص لازم را ندارد. در صورتی که امروز یکی از حوزه های مورد نارضایتی و انتقاد جدی مردم، عملکرد وزارت نیرو در تأمین آب و برق است. به نظر می رسد او از جاهایی سفارش شده تا در کابینه باشد چون هم توانایی اش کم است و هم اینکه تخصص لازم را در این حوزه ندارد.

وی افزود: رستم قاسمی و عزت الله ضرغامی نیز قرار نبود در کابینه باشند. آقای ضرغامی اصرار داشت وزیر آموزش و پرورش شود اما الان برای وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری معرفی شده که اصلا تخصصی درباره آن ندارد. قرار بود آقای روح الله احمدزاده برای این وزارتخانه انتخاب شود حتی 100 صفحه برنامه داده بود و شب قبل معرفی کابینه نیز با او مذاکره شده بود ولی متأسفانه نمی دانیم چه اتفاقی افتاد که آقای ضرغامی برای این وزارتخانه معرفی شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی توضیح داد: آقای رستم قاسمی تخصصش در حوزه نفت بود حالا برای وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است. سئوال اینجاست که آیا او می تواند تا سال آینده یک میلیون مسکن بسازد؟ بالاخره سئوالات درباره تخصص آقای قاسمی هم وجود دارد و باید دید مجلس چه تصمیمی می گیرد.

امیری فر گفت: هرچند آقای رئیسی اعلام کرد که از جایی برای انتخاب اعضای کابینه توصیه نگرفته است اما فکر می کنم او قدری مسامحه کرده است، یعنی به ذهنم می آید که این آقایان سفارش شده اند. البته در مجموع شرایط کشور به لحاظ داخلی و اوضاع منطقه ای خاص است، باید سریعتر دولت مستقر شود.

وی افزود: مشکلات اصلی امروز جامعه کرونا و تورم افسارگسیخته است، مردم خیلی ناراضی هستند. مجلس می تواند مسامحه کند تا دولت سریع تر مستقر شود بعد این امکان وجود دارد که در ترکیب کابینه ترمیم صورت بگیرد. البته هنوز ترکیب کامل معاونان رئیس جمهور مشخص نشدند، افرادی که قابلیت کمک به دولت را دارند می توانند در آن مناصب قرار بگیرند.

امیری فر درباره گرایش سیاسی غالب در اعضای کابینه گفت: آقای رئیسی ملاک را بر شایسته سالاری گذاشت. خود ایشان اعلام کرد «کسی برای انتخاب اعضای کابینه فشاری نیاورده است».

وی افزود: پایداری ها که در دولت نیستند چون تفکر خاصی دارند بنابراین می بینیم که اسمی از آقای جلیلی نیست. به نظر می آید اقبالی به پایداری نبود یا آنها تعامل نکردند، یا خواسته هایی داشتند مثلا دو سه وزارتخانه را می خواستند که نمی شد خواسته آنها برآورده شود. الان پایداری ها به دلیل عدم استفاده از آقای جلیلی و آقای محصولی منتقد دولت هستند، توقع داشتند این آقایان مورد استفاده قرار گیرند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: تفکر پایداری در انتخابات نهایتا 2 یا 3 میلیون رأی داشت. بعد از وفات آیت الله مصباح نیز، پایگاه اجتماعی این مجموعه در جامعه تضعیف شد و دیگر در عرصه سیاسی فعال نیستند. در مجموع توصیه می کنیم که پایداری ها با دولت همکاری کنند. بالاخره سازمان ها و مناصب مدیریتی ارشد هستند که می شود با توجه به تخصص ها از همه ظرفیت ها برای اداره امور و رفع مشکلات مردم استفاده کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها