کد خبر: 629210
تاریخ انتشار :

حذف زنان از دولت، سکوت زنان در مجلس

گزارش آفتاب یزد از نخستین روز بررسی کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

حذف زنان از دولت، سکوت زنان در مجلس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روز گذشته بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم کلید خورد اما این اتفاق در شرایطی رخ داد که تاکنون در هیئت دولت هیچ زنی در هیچ سمتی قرار داده نشده است. البته این موضوع قابل پیش‌بینی بود اما اینکه تا کنون حتی زنی در سمت معاونت امور زنان و خانواده هم جای نگرفته کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد چرا که این طور استنباط می‌شود که نیمی از جامعه به طور کلی در حال نادیده گرفته شدن هستند و این موضوع با عدالت اجتماعی که ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات بار‌ها بر آن تاکید کرده بود در تناقض است. با این حال موضوع قابل تامل دیگر سکوت نمایندگان زن، روز گذشته در مجلس شورای اسلامی بود. این سکوت آزار‌دهنده به حدی محسوس بود که سبب شد تا برخی نمایندگان مرد جور آن‌ها را کشیده و از جای خالی زنان در کابینه رئیسی انتقاد کنند. روز گذشته هیچ یک از نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی در جایگاه مخالف یا موافق حاضر نشده و هیچ نطق و تذکری از آن‌ها شنیده نشد! شاید بتوان گفت در هیچ یک از ادوار مجلس، زنان تا این حد منفعل عمل نکرده بودند و حالا در مجلس یازدهم که چشم امید زنان کوشا و پویای جامعه به نمایندگان زن است شاهدیم که آن‌ها سکوت اختیار کرده و در گوشه‌ای انزوا گزیده اند! شاید بتوان این موضوع را مهر تائیدی بر جای خالی زنان در کابینه دولت سیزدهم دانست، در مجلسی که زنانش منفعل عمل کنند، دولت هم باید زنان را نادیده بگیرد و در نهایت نیمی از جامعه به صورت خودکار سانسور خواهند شد.

اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و فعال حقوق زنان در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« ماجرای حضور خانم‌ها در هیئت دولت و تصدی مناصب عالی تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی ایران تبدیل به یک ماجرای پر چالشی شده است، به این دلیل که این مسئله به رویکرد و نگاه شخص رئیس جمهور و کسانی که در رده‌های دیگر از ظرفیت وجود خانم‌ها استفاده می‌کنند بستگی دارد. اینکه ما هیچ خانمی را در مجموعه دولت نمی‌بینیم خیلی جای تعجب دارد البته ما این رویکرد را در دوره آقای خاتمی و آقای روحانی هم داشتیم و خانم‌ها در سمت وزارت قرار نگرفتند اما خانم‌هایی در سمت معاونت قرار گرفتند و معاونت حقوقی و معاونت امور زنان به دست خانم‌ها سپرده شد و این موضوع توانست تا حدی جو را تلطیف کند. به هر حال این موضوع یک کنش و واکنش بین رئیس جمهور‌ها است که چون آن‌ها نگاهشان علی رغم گفته هایشان به بهره مندی از ظرفیت خانم‌ها در راس یک وزارت خانه نیست، هیچ وقت هم از این موقعیت استفاده نکرده اند.»

وی تصریح کرد:« علاوه بر این‌ها در پاره‌ای از موارد می‌بینیم که برخی از خانم‌ها اصلا دغدغه مسائل زنان را ندارند در حالی که این مسئله یک مطالبه فراگیر نسل امروز است، این مطالبه خانم‌هایی است که زحمت کشیدند تا خیلی از قوانین مربوط به زنان را اصلاح کرده و خیلی از رویکردها را تغییر دهند و حالا انتظار دارند که به جایگاه بهتر و بالاتری دست یابند اما متاسفانه تا کنون صورت نگرفته و دولت آقای رئیسی هم با همین خط و مشی در حال پیشروی است و می‌بینیم که از هیچ خانمی برای تصدی منصب وزیر در دولت استفاده نکرده است.»

بروجردی در خصوص نمایندگان زن که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی کاملا منفعل عمل کرده و هیچ صحبتی نکردند هم گفت:« من فکر می‌کنم این خانم‌ها خودشان هم باورشان نشده که یک جمع کثیری از جامعه را نمایندگی می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند که یک پستی به آن‌ها داده شده و باید روی صندلی بنشینند و بله یا نه را به مصوبات بگویند، حالا اینکه تا چه اندازه این بله یا نه گفتن به اختیار خودشان است و رای مستقلی است که اعمال می‌شود را ما نمی‌دانیم و نمی‌شود درباره آن قضاوتی کرد اما این خانم‌ها اصلا ماموریت و مسئولیت خود را نمی‌شناسند. چون به جز یک یا دو نفر از آن‌ها هیچ کدام از آن‌ها در عرصه‌های مدیریت مسائل زنان در کشور نبوده‌اند و بنابراین با مسائل زنان آشنایی ندارند و اصلا دغدغه‌ای هم در این خصوص ندارند. ما به عنوان زنان جامعه باید این مطالبه را به صورت مستمر از آن‌ها داشته باشیم و ان‌ها را وادار کنیم که یک تحرک جدی داشته باشند. نمی‌شود که فقط بیایند یک صندلی را اشغال کنند و در جایگاهی قرار بگیرند اما به وظیفه و رسالتشان بی‌تفاوت باشند. آن‌ها موظف هستند در جایگاهی که قرار گرفته‌اند مطالبات زنان جامعه را پیگیری کنند.»

 منبع: آفتاب یزد

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها