کد خبر: 629220
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه نیوز» با جلال میرزایی

وزرای پیشنهادی متناسب با وعده‌های انتخاباتی نیستند

جلال میرزایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «نامه نیوز» ضمن انتقاد از گزینه‌های پیشنهادی رئیسی، گفت: حالا که دیگر انتخاب وزرا انجام شده است، انتظار می‌رود که مجلس دقت لازم را به خرج دهد و به نحوی عمل کند که حداقل یکی، دو مورد قابل دفاع داشته باشد.

وزرای پیشنهادی متناسب با وعده‌های انتخاباتی نیستند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، مجلس شورای اسلامی از دیروز کار بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی رئیسی را شروع کرده و بنا است که بعد از چند کار در دو نوبت صبح و بعد از ظهر ، تکلیف کابینه سیزدهم تا آخر هفته مشخص شود. این طور که به نظر می‌رسد اما برخی تحلیگران انتظار دارند که حداقل دو ، سه نفر از گزینه‌های رئیس جمهور جدید مقبول مجلس نباشد و کار به معرفی سرپرست برسد! 

اصلاح‌طلب و اصولگرا هم ندارد. این را بسیاری از کارشناسان در هر دو جناح سیاسی می‌گویند. مثلا ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا دیروز به سایت «فردا» گفته بود: «اگر بپذیریم که وزیر پیشنهادی برای اهل فرد شناخته شده هم  نباشد یعنی یک پله تنزل کنیم، باید ببینیم که آیا به لحاظ علمی و تجربی مشخصات لازم برای قرار گرفتن در قامت وزیر را دارد یا خیر؟ اگر در اینجا هم به نتیجه‌ مثبتی نرسیم دیگر هیچ حجت عقلی برای رای دادن به او باقی نمی‌ماند. برخی از وزرای پیشنهادی آقای رئیسی هم اینچنین هستند».

جلال میرزایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس در دروه دهم نیز همین نظر را دارد. او به «نامه نیوز» می‌گوید: «آقای رئیسی در جریان تبلیغات انتخاباتی وعده دادند که معیشت مردم و مسائل اقتصادی کشور در اولویت قرر می‌گیرد. بر همین اساس مردم انتظار داشتند که کابینه قوی تشکیل شود، کابینه ای که قدرت برداشتن قدم‌هایی برای حل مشکل را داشته باشد».

وی افزود: « این اتفاق اما نیفتاد و دیدیم که خبرگان در حوزه‌های مختلف نیز از وزرای پیشنهادی استقبال نکردند. با این داوری درباره صلاحیت وزرا به عهده مجلس است و به نظر هم نمی‌رسد که دولت راه سختی برای گرفتن رای اعتمادها پیش رو داشته باشد».

این نماینده پیشین مجلس گفت: «نمایندگان در مجلس یازدهم نیز حرف‌هایی از جنس همین وزرای پیشنهادی می‌زنند یعنی مثلا از مدیریت جهادی و نگاه به داخل و ... می‌گویند درحالی که مشخص نیست دقیقا چه برنامه و رویکردی برای حل مشکلات وجود دارد. با این تصور می‌کنم که مجلس امر خطیری را در دستور دارد»

میرزایی با اشاره به اظهارات اخیر علم‌الهدی مبنی «اگر در آینده یکی از وزرا ناکارآمد درآمد، مردم گریبان نمایندگان مجلس را می‌گیرند، چون رییس‌جمهور را با بصیرت انتخاب کرده‌اند» گفت: « اگر همین اظهارات حامیان آقای رئیسی را مبنا قرار دهیم می‌توان گفت که مسئولیت سنگینی به عهده مجلس است و انتظار می‌رود که در فرآیند رای اعتماد به وزرا به نحوی عمل کند که در پایان دوره حداقل یکی، دو مورد کار قابل قبول در کارنامه داشته باشد».

وی تاکید کرد: «ما از اول هم انتظار نداشتیم که رییسی  یک کابینه فراجناحی معرفی کند اما انتظار داشتیم حداقل از میان افراد شایسته جناح خود افرادی را انتخاب کند. به هرحال حالا دیگر انتخاب‌ها انجام شده و انتظار می‌رود که مجلس عملکرد درست و قابل قبولی داشته باشد».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها