کد خبر: 629519
تاریخ انتشار :

اختصاصی نامه نیوز؛

زخم کاری طالبان ؛ آنالیز نظرسنجی های جدید در آمریکا

یافته‌های نظرسنجی آیپسوس حکایت از آن دارد که ۷۵ درصد آمریکایی‌ها از اعزام نیرو به افغانستان جهت سرکوب طالبان حمایت کرده‎‌اند. نیمی از پاسخ‌دهندگان نیز خواستار خروج افغانستانی‌هایی شدند که به آمریکا و متحدانش کمک کرده بودند.باوجوداین اغلب آمریکایی‌ها از ادامه جنگ ناراضی هستند ولی اکثر افراد ۱۸ تا ۶۸ ساله که در نظرسنجی شرکت داشتند، تاکید کرده‌اند که دولت‌ بایدن و متحدانش باید با برنامه خروج نیروهای خود را از افغانستان کامل می‌کردند. ۵۱ درصد پاسخ‌دهندگان هم گفته‌اند که آمریکا باید حداقل یک‌سال دیگر در افغانستان می‌ماند. همچنین ۵۱ درصد نیز عملکرد باراک اوباما و دونالد ترامپ را در جنگ افغانستان تحسین کردند!

زخم کاری طالبان ؛ آنالیز نظرسنجی های جدید در آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی نامه نیوز: اگرچه از همان ابتدای حضور بایدن در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده آمریکا، نگرانی هایی در میان سران حزب دموکرات در خصوص عملکرد احتمالی وی وجود داشت، اما اکنون، پس از شکست رسمی واشنگتن در جنگ افغانستان و عقب نشینی مفتضحانه نظامیان آمریکایی از  این کشور ، شاهد وخامت اوضاع بایدن در نظرسنجی ها هستیم.اکنون دموکراتها نگران آن هستند که شکست در افغانستان، به دستمایه ای برای انتقادات شدید از رئیس جمهور فعلی ایالات متحده و حزب متبوعش در انتخابات میاندوره ای کنگره ( در سال 2022) و در نهایت، به پاشنه آشیل جوبایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی تبدیل شود. انتقادات شدید دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از خروج فوری دموکراتها از افغانستان، این نگرانی را تشدید کرده است. 

محبوبیت جو بایدن، پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان  کاهش یافت و به نازل‌ترین سطح در دوران هفت‌ماهه ریاست جمهوری او رسید.  بر اساس گزارش شبکه ایندیپندنت، کاهش محبوبیت بایدن از ماه ژانویه آغاز شده بود و به تدریج در ماه‌های اخیر بیشتر شد تا آنجا که در روزهای اخیر به پایین‌ترین سطح رسید. به‌طوری‌که تنها ۴۶ درصد از افراد بزرگسال در آمریکا نسبت به عملکرد جو بایدن، ابراز رضایت کردند. این در حالی است که میزان رضایت‌مندی از عملکرد او در نظرسنجی پیش از آن ۵۳ درصد اعلام شده بود.کاهش محبوبیت بایدن در روزهای اخیر نیز به دلیل خروج نیروهای آمریکا و متحدانش از افغانستان بود که در پی آن طالبان شهرهای مهم افغانستان و کابل را تصرف کردند. در بحران اخیر افغانستان، هزاران غیرنظامی از خانه‌های خود آواره شدند. 

نتایج نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و موسسه پژوهشی آیپسوس  در روز جمعه (۱۴ اوت) نشان داد که ۵۳ درصد پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که ورود طالبان به کابل، نتایج دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان که نزدیک به یک تریلیون دلار هزینه داشت را از بین برد.با این حال برخی پاسخ‌دهندگان نیز با تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان موافق بوده‌اند. نظرسنجی موسسه آیپسوس  در روز دوشنبه (۱۶ اوت) نیز نشان داده است که کمتر از نیمی از آمریکایی‌ها از عملکرد دیپلماتیک و نظامی بایدن در افغانستان دفاع کرده‌اند. در این نظرسنجی، عملکرد او نسبت به سه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا «بدتر» ارزیابی شد.به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا و متحدانش به تلاش ناامید کننده برای خروج غیرنظامیان و دیپلمات‌ها از کابل ادامه می‌دهند درحالی‌که هزاران افغانستانی، برای فرار از دست طالبان در فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند.

یافته‌های نظرسنجی آیپسوس  حکایت از آن دارد که ۷۵ درصد آمریکایی‌ها از اعزام نیرو به افغانستان جهت  سرکوب طالبان حمایت کرده‎‌اند. نیمی از پاسخ‌دهندگان نیز خواستار خروج افغانستانی‌هایی شدند که به آمریکا و متحدانش کمک کرده بودند.باوجوداین اغلب آمریکایی‌ها از ادامه جنگ ناراضی هستند ولی اکثر افراد ۱۸ تا ۶۸ ساله که در نظرسنجی شرکت داشتند، تاکید کرده‌اند که دولت‌ بایدن و متحدانش باید با برنامه خروج نیروهای خود را از افغانستان کامل می‌کردند. ۵۱ درصد پاسخ‌دهندگان هم گفته‌اند که آمریکا باید حداقل یک‌سال دیگر در افغانستان می‌ماند. همچنین ۵۱ درصد نیز عملکرد باراک اوباما و دونالد ترامپ را در جنگ افغانستان تحسین کردند!

طبق این نظرسنجی، میزان رضایت از عملکرد بایدن در مواجهه با افغانستان حتی از جورج دبلیو بوش که دستور حمله به این کشور را صادر کرد، نیز کمتر است.جو بایدن، با وجود انتقادهای فراوان از تصمیم خود برای خروج از افغانستان دفاع می‌کند. او به‌تازگی گفته است که نظامیان آمریکا نمی‌توانند در جنگی کشته شوند که نیروهای افغانستانی تمایلی به شرکت در آن ندارند.بدیهی است که شکست آمریکا در افغاستان، محدود و محصور به دولت فعلی این کشور( دولت بایدن) نیست و جرج واکر بوش، باراک اوباما، دونالد ترامپ و بایدن همگی در این پروسه سهیم هستند. با این حال، اکنون اصلی ترین نگرانی دموکراتها معطوف به دو انتخابات تعیین کننده پیش رو در ایالات متحده است. اگر دموکراتها در انتخابات میاندوره ای کنگره( تحت تاثیر شکست رسمی در افغانستان) ، اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را از دست بدهند، کار برای بایدن و همراهانش در کاخ سفید شدیدا دشوار می شود. در این صورت، احتمال شکست نهایی دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 نیز افزایش خواهد یافت. قطعا جمهوریخواهان در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال 2024، از افغانستان به عنوان نقطه آسیب سیاست خارجی دولت بایدن یاد خواهند کرد. حضور احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده ، این رقابتها را قطعا در نزد شهروندان آمریکایی حساس تر کرده و عمق و دامنه انتقادات طرفین ( نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه) از رویکرد داخلی و بین المللی یکدیگر را افزایش می دهد.اکنون، دموکراتها با نگرانی بیشتری نسبت به قبل ( قبل از خروج رسمی آمریکا از افغانستان و بروز تحولات اخیر در این کشور)،معادلات انتخابات میاندوره ای کنگره در سال 2022 میلادی را رصد و تحلیل می کنند. شکست در این انتخابات، می تواند به مقدمه ای برای شکست نهایی دموکراتها در سال 2024 تبدیل شود! 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها