کد خبر: 629717
تاریخ انتشار :

عزم امیرعبداللهیان برای احیای برجام

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه عنوان کرد: تجربه نشان داده تا زمانی که روابط خارجی کشور به صورت سازنده ای اداره نشود و با جهان خارج، عادی سازی نشده باشد هزینه‌های اداره کشور بالا می رود.

عزم امیرعبداللهیان برای احیای برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در گفت و گو با «انتخاب» درباره چالش های سیاست خارجی حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: در حال حاضر، سیاست خارجی مان گروگان برجام است به این دلیل که اقتصاد، معیشت و سلامت مردم با این مسئله درگیر شده است و تحریم‌ها اثرات نامیمونی روی زندگی مردم گذاشته است.

او افزود: بنابراین فوریتی که وجود دارد این است که دولت بتواند یا هر کسی که می خواهد منافع مردم و خواست مردم را در نظر بگیرد باید تلاش کند تحریم‌ها کاهش پیدا کند و به وضعیت زندگی مردم از جمله سلامت و معیشت کمک کند.

محبعلی تاکید کرد: در واقع اولویت اول این است که ایران مذاکرات را به گونه ای پیش ببرد که در اسرع وقت برجام احیا شود و تحریم‌ها کاهش پیدا کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با اشاره به روابط ایران با همسایگان عنوان کرد: برجام مسئله کوچک و فوری و ابتدایی است تا کمک کند که ایران تحریم ها را کاهش دهد و وضعیت را مدیریت کند تا بتواند به مسائل بزرگ تر و بحرانهایی که گریبانگیر کشور است بپردازد. درواقع تجربه نشان داده تا زمانی که روابط خارجی کشور به صورت سازنده ای اداره نشود و با جهان خارج، عادی سازی نشده باشد به گونه ای که منافع  و امنیت ملی را تامین کند و به توسعه اقتصادی کمک کند، هزینه های اداره کشور بالا می رود.

او ادامه داد: برجام همه مشکلات کشور را حل نمی کند و همه تحریم‌ها را برنمی‌دارد. اقدام بعدی این است که مناسبات ما با جهان خارج به ویژه آمریکا و اروپا از حال تشنج خارج شود و به سمت عادی شدن برود همچنین مناسبات ما به منطقه از حال تشنج خارج شود و به صورت عادی شدن میل پیدا کند همسایگان هم نسبت به ایران همین اقدام را انجام دهند. بحران هایی را در اطراف کشور داریم افغانستان هم به آن اضافه شده است و ایران سالها درگیر آن خواهد بود. از سوی دیگر عراق هم مطرح است همه اینها منوط به این است که گام های اساسی برداشته شود در غیر این صورت این مشکلات در کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها