کد خبر: 629583
تاریخ انتشار :

چین: آمریکا نمی‌تواند از افغانستان فرار کند/ تحقیقات آمریکا درباره منشا کرونا ضد علمی است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا عامل اصلی وضعیت جاری افغانستان است و نمی‌تواند از این موضوع فرار کند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وانگ ونبین، سخگوی وزارت خارجه چین گفت: موضع چین در مورد مسئله افغانستان ثابت و روشن است. ما امیدواریم که افغانستان یک دولت باز  و فراگیر  تشکیل دهد، سیاست‌های داخلی و خارجی معتدل و محتاطانه اتخاذ کرده و مطابق با خواسته مردم خود و انتظارات مشترک جامه بین‌المللی عمل کند.

ونبین تاکید کرد: ایالات متحده، عامل اصلی و بزرگترین عامل خارجی مسئله افغانستان، نباید به سادگی از آنجا دور شود. طرف آمریکایی بارها و صراحتاً متعهد شده که به افغانستان در حفظ ثبات، جلوگیری از آشفتگی و ترویج صلح و بازسازی کمک کند. با این حال، ما شاهد گزارش‌های مداوم در مورد اقدامات غیر صادقانه و بی وجدان طرف آمریکایی بوده‌ایم.

وی افزود: ما امیدواریم که ایالات متحده سخنان خود را با عمل تطبیق دهد و مسئولیت خود را در مورد افغانستان بر عهده بگیرد و به تعهد خود برای کمک به افغانستان در زمینه‌هایی از جمله توسعه و بازسازی و کمک‌های بشردوستانه احترام بگذارد. چین همیشه یک سیاست دوستانه در قبال کل مردم افغانستان در پیش می‌گیرد. برای مدت طولانی، چین کمک‌های زیادی در توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان انجام داده است. چین امیدوار است شاهد پایان زودهنگام آشفتگی‌ها و احیای نظم اقتصادی و مالی در افغانستان باشیم. چین آماده است تا همچنان نقش فعال خود را در ترویج صلح و بازسازی در افغانستان ایفا کند و به ملت کمک کند تا توانایی دستیابی به خود توسعه و بهبود معیشت مردم را افزایش دهد.

او همچنین درباره گزارش آمریکا در مورد منشاء کووید -۱۹ اظهار داشت: سازمان اطلاعات آمریکا هیچ اختیاراتی برای انجام تحقیقات علمی ندارد و بنابراین هیچ سندی نمی‌تواند معتبر باشد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که یک نسخه طبقه بندی نشده از گزارش اطلاعاتی آمریکا در روزهای آینده منتشر خواهد شد. وی خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود رئیس جمهور جو بایدن ابتدا در مورد هرگونه یافته‌ای مطلع شود. این گزارش مورد انتظار قرار است این نظریه را تایید یا رد کند که آیا این همه گیری توسط یک ویروس اصلاح شده ژنتیکی ایجاد شده است که از آزمایشگاه شهر ووهان چین نشت کرده است یا خیر.

ونبین گفت: بررسی ریشه‌های ویروس توسط سازمان اطلاعاتی خود یک کار ضد علمی است و سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده مدت‌هاست که به رفتارهای نادرست خود مشهور هستند. بسیار بعید است که گزارش تحقیقات موسوم به COVID-۱۹ که آنها تهیه می‌کنند، مبتنی بر حقایق باشد.

این دیپلمات اعتبار این گزارش را زیر سال برد و گفت: احتمالاً این سند همراه با شواهدی است که به طور خاص برای تأیید نتیجه گیری‌های طولانی مدت جمع آوری شده است.

وانگ ونبین ادامه داد که واشنگتن در حال حاضر یک هدف سیاسی ضمنی را دنبال می‌کند بر اساس منافع زندگی و سلامت مردم خود، به ایالات متحده توصیه می ‌کنیم دستکاری‌های سیاسی را متوقف کرده و در اسرع وقت به مسیر تحقیقات علمی مبدأ COVID-۱۹ بازگردد. مدتی است که ایالات متحده دائماً نظریه موسوم به "نظریه نشت آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان" را در نظر می‌گیرد بدون توجه به نتیجه ‌گیری در گزارش سازمان بهداشت جهانی و چین که "منشا آزمایشگاهی همه گیری را بسیار بعید تلقی کردند." با این حال، ایالات متحده نمی‌تواند با لکه دار کردن چین خود را پاک کند. ایالات متحده مدام ادعا می‌کند که این ویروس از نشت آزمایشگاه ناشی شده است، اما در واقع هیچکس به اندازه ایالات متحده شایسته بررسی مناسب نیست.

وی گفت: طبق گزارشات، اول، ایالات متحده اولین کشوری بود که تحقیقات در مورد ویروس نوترکیب را آغاز کرد و از قدرت بی نظیری در این زمینه برخوردار است. همچنین بیش از سایر کشورها بودجه و تحقیقات بیشتری را در مورد کروناویروس تأمین کرده و انجام داده است. پروفسور باریج  Baric در سال ۱۹۹۰ شروع به تحقیق در مورد کروناویروس‌های نوترکیب کرد. تیم او مدتهاست که توانایی ترکیب مجدد و اصلاح کروناویروس‌ها را به دست آورده است. دوم، ایالات متحده همچنین بدترین سوابق ایمنی زیست آزمایشگاهی جهان را دارد. از ژانویه ۲۰۱۵ تا ژوئن ۲۰۲۰، شورای امنیت ۲۸ مورد رخداد آزمایشگاهی مربوط به ارگانیسم‌های مهندسی ژنتیک را گزارش داد. شش مورد از این حوادث شامل ویروس‌های کرونا از جمله SARS ، MERS و کروناویروس جدید بود که بسیاری از آنها تحت مهندسی ژنتیک قرار گرفته بودند. در مجموع ممکن است ۸ محقق آلوده شده باشند. پس از گاز گرفته شدن توسط موش در آوریل ۲۰۲۰، یک دانشمند ۱۴ روز در خانه خود را قرنطینه کرد. به غیر از این، همه کارکنان که با عفونت احتمالی روبرو بودند کار و زندگی خود را ادامه دادند. مثل همیشه. علاوه بر این، جزئیات کلیدی مانند ماهیت تغییرات ژنتیکی و نحوه رسیدگی به حوادث عمداً از گزارشات حادثه حذف شد.

این سخنگو گفت: باریج همکاری نزدیکی با دو موسسه‌ای دارد که در تحقیقات مربوط به ویروس‌های خطرناک و ویروس‌های کرونا در فورت دیتریک، موسسه تحقیقات پزشکی ارتش آمریکا در بیماری‌های عفونی (USAMRIID) و مرکز تحقیقات یکپارچه در فورت دتریک (IRF-Frederick) همکاری می‌کنند. منابع غنی کروناویروس و تکنیک اصلاح او به طور گسترده‌ای در Fort Detrick از طریق چنین همکاری استفاده شده است. با این حال، در پاییز سال ۲۰۱۹ قبل از شیوع COVID-۱۹، تحقیقات USAMRIID مستقر در فورت دیتریک موقتاً متوقف شد، زیرا تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) حوادث جدی را در آنجا پیدا کرد. ایالات متحده تلاش زیادی کرده است تا ثابت کند کروناویروس جدید از ووهان نشت کرده است. با این حال، کارشناسان بهداشت جهانی دو بار از آنجا بازدید کردند و نتیجه گرفتند که نشت از آزمایشگاه ووهان بسیار بعید است. من مانده‌ام که ایالات متحده چه زمانی قصد دارد از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی برای تحقیق در آزمایشگاه زیستی UNC و USAMRIID دعوت کند؟ ما پیشنهاد می‌کنیم که آمریکا اتهام به دیگران را متوقف کند و در عوض ابتدا بداند در آزمایشگاه‌های خود چه اتفاقی افتاده است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها