کد خبر: 629863
تاریخ انتشار :

نخستین واکنش آمریکا به انفجارهای کابل

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا عصر پنجشنبه در کاخ سفید در سخنانی حمله به فرودگاه کابل را محکوم کرد و گفت٬ ایالات متحده عاملان این حمله را تحت تعقیب قرار داده و مجازات خواهد کرد.

نخستین واکنش آمریکا به انفجارهای کابل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد، تروریست‌ها نخواهند توانست ما را منصرف کنند. ما به آنها اجازه نمی‌دهیم ماموریت ما را متوقف کنند. ما برنامه تخلیه را ادامه می‌دهیم.

او تاکید کرد که به رغم این حمله مرگبار عملیات آمریکایی‌ها در افغانستان بر اساس برنامه زمانی از پیش تعیین شده در ۳۱ اوت به پایان می رسید.

جو بایدن با این حال گفت که به نیروهای نظامی آمریکا دستور داده است که طرح‌های عملیاتی را برای هدف قرار دادن عاملان این حمله یعنی گروه حکومت اسلامی خراسان(داعش خراسان) تهیه کنند.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد، ما نه می‌بخشیم و نه فراموش خواهیم کرد. ما شما را تحت تعقیب قرار خواهیم داد و شما مجازات خواهید شد.

او تاکید کرد که زمان و مکان چنین حملاتی را آمریکا تعیین خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد که هیچ شواهدی از همدستی طالبان و داعش خراسان در دست نیست.

او همچنین گفت، اگر مقامات ارشد نظامی آمریکا خواهان اعزام نیروی بیشتر به افغانستان باشند این کار را خواهد کرد.

جو بایدن از رویکردش در قبال «جدی ترین بحران» سیاست خارجی خود دفاع کرد و گفت که در نهایت همه مسئولیت با او است. اما او اضافه کرد٬ بخشی از وضعیت پیش آمده مربوط به توافق دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۲۰ با طالبان است.

رئیس جمهوری آمریکا در پایان اظهارات خود گفت، خانم‌ها و آقایان، زمان پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله فرا رسیده است.

تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از کابل، که روز ۱۵ اوت به دست طالبان افتاد، به خارج منتقل شده اند.

اما شمار زیاد دیگری از شهروندان افغانستان سعی دارند پیش از پایان ضرب الاجل ۳۱ اوت برای خروج نیروهای آمریکایی خود را به فرودگاه برسانند، شاید فرصت خروج پیدا کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنیتی غربی در فرودگاه کابل گزارش داده است که روند خارج کردن غیرنظامیان بعد از حملات روز پنجشنبه شتاب گرفته و پروازها به طور منظم فرودگاه را ترک می کنند.

حملات روز پنجشنبه در حدود ساعت ۱۸:۰۰ به وقت محلی (۱۳:۳۰ گرینویچ) روی داد.

مهاجمان ابتدا با یک انفجار "ورودی اَبی" فرودگاه کابل را هدف گرفتند؛ جایی که نیروهای آمریکایی و بریتانیایی مشغول بررسی اسناد کسانی بودند که وارد فرودگاه می شدند.

دقایقی بعد یک انفجار در هتلی که برای رسیدگی به مدارک سفر افغان ها مورد استفاده مقام های بریتانیایی است روی داد.

جمعیت خیلی بزرگی روز پنجشنبه در ناحیه جمع شده بود به این امید که خود را به پروازهای خروجی برساند. این علیرغم هشدارهای آمریکا و بریتانیا دایر بر وجود خطری جدی از سوی گروه "داعش خراسان" از شاخه های محلی این گروه در افغانستان بود.

این گروه بعدا مسئولیت حملات پنجشنبه را به عهده گرفت.

پنتاگون تاکنون مرگ ۱۳ خدمه نظامی این کشور در حملات را تایید کرده است.

شمار کشته های آمریکا ابتدا ۱۲ نفر بود اما یک سخنگوی ارتش آمریکا ساعاتی بعد گفت که یک خدمه نظامی دیگر که در حملات روز پنجشنبه در "ورودی ابی" زخمی شده بود جان باخته است.

به گفته او آخرین آمار زخمی ها در میان نظامیان آمریکایی ۱۸ نفر است که فرآیند انتقال آنها با هواپیماهای دارای تجهیزات ویژه پزشکی سی-۱۷ از افغانستان به خارج به جریان افتاده است.

این ها اولین کشته های ارتش آمریکا در افغانستان از فوریه ۲۰۲۰ تاکنون است و مرگبارترین روز برای ارتش آمریکا در بیش از یک دهه اخیر به حساب می آید.

در حال حاضر حدود ۵۸۰۰ سرباز آمریکایی در فرودگاه کابل مستقر هستند که علاوه بر هزار سرباز بریتانیایی است.

از اواسط اوت تاکنون ۱۰۴ هزار غیرنظامی از افغانستان منتقل شده اند که ۶۶ هزار نفر آنها را آمریکا منتقل کرده و ۳۷ هزار نفر دیگر را متحدان و شرکای این کشور.

هم اکنون حدود پنج هزار نفر در فرودگاه کابل منتظر هستند و شمار زیاد دیگری هنوز برای عبور از حلقه امنیتی اطراف فرودگاه تلاش می کنند.

شماری از کشورها از جمله کانادا، بلژیک، هلند و دانمارک هم اکنون به عملیات خود پایان داده اند.

ترکیه اعلام کرده است که نیروهایش که برای شش سال امنیت فرودگاه را تامین می کردند درحال خروج هستند.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا که روز پنجشنبه ریاست نشستی با مقام های ارشد را بر عهده داشت گفت که پروازهای بریتانیا برای تخلیه ادامه خواهد یافت.

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها