کد خبر: 629878
تاریخ انتشار :

تغییر برجام دستور کار اسرائیل برای بایدن

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی رایزنی درباره ایران را مهمترین دستورکار سفر نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن ارزیابی کرد و گفت: مقامات اسرائیل می‌خواهند آمریکا در مذاکرات وین تجدیدنظر کرده و در مذاکرات جدید با ایران امتیازات بیشتری از تهران بگیرد.

تغییر برجام دستور کار اسرائیل برای بایدن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«منصور براتی» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره نخستین سفر «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس به آمریکا گفت: تا زمانی که «دونالد ترامپ» در کاخ سفید حضور داشت، «بنیامین نتانیاهو» خیالش نسبت به آمریکا راحت بود چراکه نتانیاهو و ترامپ رابطه خوبی با یکدیگر داشتند و ترامپ بارها در بزنگاه‌های مختلف به کمک نتانیاهو آمد.

وی با بیان اینکه ترامپ قبل از هر انتخاباتی، یک پاس گل طلایی به نتانیاهو می‌داد، اظهار داشت: ترامپ یک بار اعلام کرد که امریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته. در مرحله بعد، ترامپ اعلام کرد که سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس منتقل می‌شود، سپس آمریکا جولان را به عنوان اراضی اسرائیل به رسمیت شناخت اما در انتخابات ۲۰۲۱، ترامپ رییس‌جمهور نبود و نتوانست به بی‌بی کمک کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه خروج ترامپ از کاخ سفید و پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری تاثیر شگرفی در سپهر سیاسی اسرائیل داشت، تصریح کرد: ریاست جمهوری بایدن، موجب افزایش اعتماد به نفس مخالفان نتانیاهو و فعال شدن آنها شد. این مسئله موجب شد تا «گیدئون صعر» از حزب لیکود انشعاب کرده و حزبی جدید را تاسیس کند که این مسئله، تاثیر زیادی در عدم تشکیل کابینه از سوی بی‌بی و شکل‌گیری دولت جدید اسرائیل داشت.

رابطه آمریکا و اسرائیل در دولت بنت – لاپید بهتر شده است

براتی با اشاره به رویکرد دولت بایدن خاطرنشان کرد: با شکست ترامپ و روی کار آمدن دولت بایدن، دموکرات‌ها تمایل به روی کار آمدن دولتی میانه‌رو در اسرائیل داشتند تا میزانی از تندروی رژیم صهیونیستی کاهش یابد چراکه نتانیاهو، اقدامات یکجانبه زیادی هم در عرصه منطقه – بین‌المللی و هم در عرصه داخلی – منازعه فلسطین انجام داده بود.

وی با بیان اینکه رابطه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده با پیروزی بایدن با چالشهای زیادی روبه‌رو شد، ابراز داشت: با حضور بایدن در کاخ سفید، یک ماه طول کشید که سران آمریکا و اسرائیل به صورت تلفنی با یکدیگر صحبت کنند که این مسئله بی‌سابقه بود و این در حالی بود که بایدن با منتقدان و مخالفان نتانیاهو، رابطه بسیار نزدیک و دوستانه‌ای داشت.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه رابطه آمریکا و اسرائیل در دولت بنت – لاپید بهتر شده و طرفین برداشت‌های مشترک بیشتری نسبت به قبل دارند، عنوان کرد: اکنون طرفین منافع دو طرف را در سیاست‌هایشان در نظر دارند و از سوی دیگر، اعلام می‌کنند درخصوص منازعه فلسطین، به راهکار دو کشوری اعتقاد دارند در حالی که در دوره ترامپ – نتانیاهو، هر دو راهکار دو کشوری را قبول نداشتند.

بنت به دنبال قانع کردن بایدن برای تجدیدنظر در مذاکرات وین است

براتی یکی از اهداف سفر بنت به واشنگتن را ارتقای سطح روابط اسرائیل و آمریکا برشمرد و یادآور شد: هم دولت بایدن و هم دولت بنت – لاپید، دولت‌های جدیدی هستند و از نظر سیاسی، نسبت به دولت‌های قبلی نزدیک‌تر به یکدیگرند. همین مسئله، بازتعریف جدید از روابط و رایزنی بیشتر برای تبادل نظر را ضروری می‌سازد. بنابراین انجام این سفر در اولین نوبت قبل پیش‌بینی بود.

وی با تاکید بر اینکه رایزنی درباره ایران مهمترین دستورکار سفر بنت به واشنگتن است، بیان کرد: دولت قبلی ایران و دولت بایدن مذاکراتی برای احیای برجام را پیش برده و چشم‌اندازی برای احیای توافق هسته‌ای را به وجود آمده است. شاید بنت در این سفر از بایدن بخواهد اگر آمریکا قصد بازگشت به مذاکرات را داشته باشد، سخت‌گیری بیشتری داشته باشد و حتی آنها را مجاب به کناره‌گیری از مذاکرات کند.

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، مقامات دولت جدید اسرائیل چندین بار گفته‌اند که برجام ۲۰۱۵ ساقط شده و احیای همان توافق ممکن نیست و نمی‌شود به آن بازگشت. بنابراین آنها احتمالا به دولت بایدن پیشنهاد دهند توافق جدیدی را با ایران داشته باشد و امتیازات بیشتری را اخذ کند.

براتی ادامه داد: بنت و لاپید به دنبال قانع کردن بایدن و جا انداختن این تصور در دولت آمریکا هستند که دولت جدید ایران، برجام را دستاوردی استراتژیک نمی‌داند بنابراین نوع پذیرش آن، تاکتیکی است و امتیازات راهبردی هم نخواهد داد. آنها می‌خواهند آمریکا در مذاکرات وین تجدیدنظر کرده و در مذاکرات جدید با ایران امتیازات بیشتری از تهران بگیرد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها