کد خبر: 630136
تاریخ انتشار :

امیدواری مقام سابق کاخ سفید برای بازگشت ایران به برجام

مقام سابق کاخ سفید تاکید کرد که حضور آمریکا در افغانستان شکستی نابخشودنی بوده که منجر به مرگ و آوارگی عده زیادی در افغانستان شده است.

امیدواری مقام سابق کاخ سفید برای بازگشت ایران به برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد افزایش تنش‌ها در منطقه و حضور طالبان در افغانستان بیان کرده است:

حضور آمریکا در افغانستان بر خلاف حضور در عراق می‌توانست مفید باشد اما با شکست مواجه شد

فرانک هیپل در ابتدا گفت: حضور آمریکا در افغانستان در ابتدا توجیه داشت و برای مقابله با القاعده صورت گرفته بود، به نظر من حضور آمریکا در افغانستان بر خلاف حضور آمریکا در عراق می‌توانست مفید باشد اما با شکست مواجه شد.

شکست ما در افغانستان نابخشودنی است

عملکرد ما منجر به مرگ و آوارگی عده زیادی در افغانستان شد

وی در ادامه گفت: اکنون مردم افغانستان بیشتر از هر کسی ضررهای طالبان را لمس می‌کنند، زنان بار دیگر از حقوق خود محروم می‌شوند و استقلال خود را از دست می‌دهند و مردم افغانستان کشور خود را ترک می‌کنند. حضور آمریکا در افغانستان یک شکست واقعی بود که نتوانست دستاوردهای مورد انتظار آمریکا را به همراه داشته باشد.

دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید افزود: بایدن تصمیم سختی در زمان سختی گرفت و از افغانستان خارج شد؛ چراکه بایدن تصمیم به پایان جنگ‌های بی‌پایان گرفته بود. خروج آمریکا از افغانستان باعث مهاجرت عده زیادی از افغانستان شده و این شکست ما در افغانستان  شکستی نابخشودنی است که به مرگ و آوارگی عده زیادی منجر شده است.

وی در ادامه در مورد حضور طالبان در افغانستان و خطر آن برای ایران هشدار داد و گفت: طالبان با افراطی‌گری‌اش می‌تواند عامل و مسبب مشکلات زیادی برای ایران باشد. علاوه بر اینکه ایران یکی از مقاصد اصلی مهاجران افغان خواهد بود که می‌تواند چالش‌هایی را در پی داشته باشد.

امیدوارم ایران لغو برخی از تحریم‌ها را بپذیرد تا برجام احیا شود

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد احیای برجام گفت: من امیدوارم دولت جدید ایران به مذاکره مایل باشد، امیدوارم ایران لغو برخی از تحریم‌ها را بپذیرد تا برجام احیا شود و بعد از آن در مورد موارد دیگر گفت‌وگو کند. هر چند که معتقدم که کلیت دولت جدید ایران تا حدی مخالف برجام است.

وی ادامه داد: البته اظهارات اخیر نشان داده است که رئیسی از برجام حمایت می‌کند و از طرفی هم ایران خواهان لغو همه تحریم‌ها است و از برجام حمایت می‌کند. نکته چالش برانگیز این است که دولت بایدن خواهان مذاکره در مورد موضوعات مختلف است؛ موضوعی که ایران آن را قبول ندارد و تاکید دارد که برنامه‌های  دفاعی این کشور قابل مذاکره نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها