کد خبر: 630194
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جلال میرزایی

پروژه دولت رئیسی ساماندهی اقتصاد است

جلال میرزایی ساماندهی مسائل اقتصادی و معیشتی را اصلی‌ترین اولویت دولت رئیسی می‌داند و معتقد است که در تیم اقتصادی انتخاب او نیز برخلاف آنچه گفته می‌شود، خیلی ناهماهنگی وجود نخواهد داشت.

پروژه دولت رئیسی ساماندهی اقتصاد است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – دولت رئیسی هنوز در آغاز راه است اما برای اینکه چهار سال دیگر بتوانیم ارزیابی دقیق‌تر ، بهتر و منصفانه‌تری از عملکرد آن داشته باشیم، همین حالا باید این را بدانیم و مشخص کنیم که اصلی‌ترین ماموریت دولت سیزدهم چیست؟ این دولت قرار است مثل دوران هاشمی توان خود را صرف توسعه کشور کند یا مثل هشت سال خاتمی از توسعه سیاسی بگوید؟ مثل روحانی بر سیاست خارجی و برجام تمرکز کند یا مثل احمدی‌نژاد تقریبا بدون یک برنامه مشخص و با شعارهایی حول محور عدالت روزگار بگذراند؟ 

جلال میرزایی، نماینده پیشین مجلس و کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که اولویت دولت رئیسی اقتصاد است اما به شیوه خودش. او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» در این باره گفت: «آقای رئیسی در دیداری که به اتفاق اعضای دولت و به مناسبت هفته دولت با رهبری داشتند، تقریبا برنامه و اولویت‌های خود را اعلام کردند. سامان‌دهی به مسائل معیشتی مردم، همچنین مهار گرانی و تورم ، حمایت از تولید از مهم‌ترین موضوعات مورد اشاره بود. البته به بحث ساخت مسکن هم  پرداخت چون در این حوزه نیز افزایش قیمت‌ها فشار زیادی بر مردم وارد کرده است».

وی با بیان اینکه رئیسی طبق گفته‌های خودش می‌خواهد با رویکرد نگاه به توان داخلی مسائل اقتصادی را حل کند، گفت: «به نظر می‌رسد که اولویت و برنامه اصلی دولت سیزدهم اقتصاد است اما نه به آن معنا و صورتی که در دولت آقای هاشمی مد نظر بود و حتی نه به آن معنایی که آقای خاتمی دنبال می‌کرد و معتقد بود که از طریق توسعه سیاسی و مشارکت نخبگان می‌توان توسعه اقتصادی هم ایجاد کرد. آقای رئیسی با روش خاصی می‌خواهد مشکلات را کم کند».

میرزایی در پاسخ به اینکه تحقق این هدف و پیشبرد این پروژه با توجه به تیم اقتصادی انتخابی آقای رئیسی و تفاوت‌هایی دارند، مقدور است یا خیر؟ گفت: «به نظر من این تیم اقتصادی آنچنان که برخی می‌گویند ناهماهنگ نیست. البته هنوز در ابتدای راه هستیم و باید چند ماهی بگذرد تا قضاوت بهتری در این رابطه داشته باشیم اما به نظر می‌رسد که خیلی مشکلی از بابت هماهنگی تیم اقتصادی ایجاد نشود».

وی گفت: «من فکر می‌کنم که انتخاب آقای محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی یعنی که او با توجه به سال‌ها تجربه کار ستادی و برگزاری نشست‌های اقتصادی و ... عهده‌دار هماهنگی تیم اقتصادی دولت خواهد شد».

این نماینده پیشین مجلس در واکنش به اینکه «آقای رئیسی در جلسه رای اعتماد به وزرا از مخبر به عنوان فرمانده اقتصادی دولت یاد کردند» گفت: « من فکر می‌کنم که آقای مخبر بیشتر مسئول امور اجرایی خواهد بود به کار بنگاه‌ها و واحدها تولیدی و مدیریت آنها رسیدگی می‌کند. آقای رضایی نیز از بعد نظری و تئوری‌ها و الگوها تعین می‌کند که این تیم چطور عمل کند».

وی درباره نقش خاندوزی در تیم اقتصادی نیز گفت: «آقای خاندوزی نیز مجری این تیم اقتصادی است. به هرحال وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان برنامه، وزارت کار و ... مجریان تیم اقتصادی هستند.  در مجموع تصور می‌کنم که اولویت دولت سیزدهم اقتصاد است و تیم او نیز مشکل هماهنگی چندانی ندارد».

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها